اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آلودگی بصری یا منفعت مالی؟

معصومیت پنهان شهرم در لابه‌لای کاغذهای تبلیغاتی

امروز کارکرد، حجم، رنگ، تنوع و نوع پوسترها با گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی کرده است و عده‌ای برای دستیابی به اهداف خویش دست به هر کاری می‌زنند بدون اینکه توجهی به دیگران و خواسته‌هایشان داشته باشند.

معصومیت پنهان شهرم در لابه‌لای کاغذهای تبلیغاتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، یک وقت‌هایی دلم برای دیوارهای شهرم تنگ می‌شود، به دنبالش می‌گردم به سختی از لابه‌لای کاغذهای سفید و رنگی می‌بینمش گویی او هم دلگیر است و خسته و اینکه حتی زبان اعتراض ندارد و نمی‌تواند بگوید: «دیگر بس است توان تحمل هر چیزی را ندارم» اما کجاست گوش شنوا؟

زمان انتخابات که می‌شود سنگینی بار روی دیوارها برای من که فقط نظاره گر هستم سخت است، دلم خوش است که با طبیعت کار ندارند، اما نه، انگار اشتباه بود به آن‌ها هم رحم نمی‌کنند. مثلا در حال ترقی هستیم ذهن خلاق داریم، اما در راه صحیح مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ما که خیلی راحت بعضی الگوهای غربی را یاد می‌گیریم مشکلی پیش نمی‌آمد اگر کمی هم به سراغ پیشرفت‌ها و تکنولوژی آن‌ها می‌ر‌فتیم؛ روش‌های پیشرفته‌تر در خصوص اطلاع رسانی که هزینه کمتری در بر داشته باشد را می‌توان یکی از الگوهای خود قرار دهیم، اما تا چه حد توجه داریم؟ بماند که قامت‌هایی باید برای جمع آوری کاغذها خم شود. ای کاش یک بار هم که شده به درد و دل دیوارها و درختان بنشینیم قطعا خواهیم شنید حرف دل آنها را.

پوستر زبان ناطق است از قدیم الایام برخی برای نشان دادن حرف‌ها و شاید محصولاتشان به ابزاری رجوع می‌کردند تا بلکه کار نکرده خودشان را کاغذها و در بعضی مناطق نیز کنده‌کاری روی دیوارها انجام دهند، نصب پوستر ممکن است برای جلب توجه و یا اطلاع رسانی بر روی دیوارها یا تبلیغات و تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی، فرهنگی و یا حتی آموزشی باشد.

سابقه پوستر به قرن 19 بر می‌گردد زمانی که تحولات تصویرگری پیوندی میان هنر چاپ و نقاشی برقرار کرد و پدیده‌ای به نام پوستر جایی برای خود باز کرد. نقش‌های برجسته آشوری، رومی و ایرانی به نوعی پوستر به حساب می‌آیند چرا که به گونه‌ای حرف‌هایی را می‌زدند. در مصر و رم‌ باستان ساختن آگهی‌های همگانی یا اعلامیه‌های دیواری معمول بوده است. یکی از قدیمی‌ترین آگهی‌هایی که کشف شده، پاپیروسی است که محتوای آن پاداش برای باز گرداندن یک برده فراری را در مصر اعلام می‌کرد. آگهی‌هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می‌شد، حتی بعضی از اینها دارای تصویر نیز بود.

اما امروز کارکرد، حجم، رنگ، تنوع و نوع پوسترها با گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی کرده است و عده‌ای برای دستیابی به اهداف خویش دست به هر کاری می‌زنند بدون اینکه توجهی به دیگران و خواسته‌هایشان داشته باشند.

آرامش بصری به همراه آسایش صوتی حائز اهمیت است و شایسته توجه و نگاه. چسبانده شدن هر کاغذی که بیانگر سود و منفعت متولی آن است ذهن آدمی را درگیر خودخواهی‌های عده‌ای سودجو می‌کند که انگار در تمام زندگی فقط خود را دیده‌اند حالا بگذریم از هزینه‌های چند میلیونی در خصوص تبلیغات، که خود جای حرف‌های بسیار دارد.

پوسترها و تبلیغات زیبایی شهر را کاهش می‌دهد

خانم امیری خانه‌دار در خصوص پوسترهای تبلیغاتی و کاغذهای روی دیوارها می‌گوید: شهرمان طی دو سال اخیر نمای خاص و زیبایی دو چندانی پیدا کرده، وقتی هم که عده‌ای در و دیوار شهر را پر از کاغذ و پوستر می‌کنند همان زیبایی را کم می‌کنند. از صندوق صدقات گرفته تا درخت‌ها و گل‌ها همگی خوراک پوستر و کاغذ می‌شوند و آلودگی بصری را نصیب افراد می‌کنند.

البته گاهی، بعضی پوسترها می‌توانند مفید باشند، اما تا حدی که در زیبایی شهر خللی وارد نکند. آقای بهمنی کارمند بانک که تا حدی از تبلیغات راضی بود در خصوص پوسترهای تبلیغاتی گفت: پسرم در دوره متوسطه درس می‌خواند و در درس ریاضی ضعیف است، به هر دری زدم تا معلمی برایش پیدا کنم، اما متاسفانه هر بار به در بسته می‌خوردم تا اینکه بالاخره از طریق همین پوسترها توانستم با معلمی ارتباط برقرار کرده و مشکل فرزندم را حل کنم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم در این خصوص می‌گوید: دو سال گذشته به دنبال شکایت عده‌ای از شهروندان مبنی بر نصب پوستر و برچسب روی دیوارها و درب منازل جلسه‌هایی با سازمان تعزیرات، دادگستری و شرکت مخابرات استان برگزار نموده و صورت جلسه‌هایی تهیه و به اجرا گذاشته شد.

سید محمد موسوی منش به ثبت 220 پرونده تخلف در سازمان زیباسازی شهرداری قم اشاره کرد و ادامه می‌دهد: بسیاری از این پرونده‌ها به علت نداشتن پروانه کسب به قطع تلفن تبلیغ شده ختم شد و از جانب صنف مربوطه نیز آنها مجبور به دریافت پروانه کسب شدند.

وی تصریح می‌کند: از آنجایی که هزینه پاک سازی و رنگ آمیزی دیواره‌های تبلیغ در سطح شهر بالا است در یک سال گذشته تلاش در زمینه تشویق شهروندان به استفاده از روش‌های جدید تبلیغی به منظور استفاده از سازه‌های تبلیغاتی نوین و ایجاد تنوع در فرم تبلیغات محیطی دو چندان شده است.

همکاری توأم همه ارگان‌ها در جهت زیبا سازی شهر ضروری است

مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهرداری قم ادامه می‌دهد: سازه‌های تبلیغاتی جدید که به بخش خصوصی واگذار شده شامل لمپوست، استند نورانی، بیلبورد، استرابورد، لایت باکس، پرتابل و... است.

گرچه جایگاه‌های نوین مذکوره ،چهره تبلیغات محیطی شهر را دگرگون نموده‌اند اما با این حال،سودجویان امر حاضر به ورود به صحنه رقابت سالم در امر تبلیغاتی خود نیستند و با استفاده از شیوه‌های سنتی از جمله نصب پوستر یا مخدوش نمودن بصری با ایجاد دیوار نویسی و سوءاستفاده از فضاهای بکر و دیواره‌های شوارع پرتردد شهری، همچنان به زیبایی سیما و منظر شهری ضربه وارد می‌نمایند.

وی ادامه داد و یادآور شد: شهرداری کلانشهر قم مدتی است با دادستانی استان در حال مذاکره و رایزنی است تا در راستای اعمال قانون بر تخلفات این چنین، از شدت آلودگی بصری ایجاد شده توسط سودجویان کاسته و رفته رفته رو به کاهش این پروسه، با اتمام تبلیغات نامتعارف منجر شود.

موسوی منش همکاری در زمینه زیباسازی شهر و از بین بردن آلودگی بصری موجود در سطح شهر را مهم خواند و ادامه داد: در صورتی که بخواهیم شهری زیبا و به دور از هرگونه آلودگی داشته باشیم همه ارگان‌ها باید دست در دست یکدیگر دهند و همت و تلاش خود را برای رفاه حال شهروندان به کار گیرند.

وی افزود: نزدیک به دو سال گذشته پیرو دستور شهردار کلانشهر قم مبنی بر رسیدگی به شکایات شهروندان پیرامون نصب غیر قانونی پوسترها و برچسب‌های تبلیغاتی بر درب و دیوار منازل، جلساتی به میزبانی واحد زیباسازی خدمات شهری با ارگان‌های مرتبط تشکیل و در ارتباط با شکل و نحوه برخورد با متخلفین، بحث و تبادل نظر شد و پیرو مصوبات موجود راهکاری قانونی در مورد شیوه‌های همکاری ارگان‌های مربوط، صورت جلسات متعددی تهیه و به اجرا گذاشته شد.

موسوی‌منش تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های بالای پاکسازی و رنگ‌آمیزی دیواره‌های هدف تبلیغ در سطح شهر، سازمان زیباسازی شهرداری کلانشهر قم در راستای فرهنگ سازی و با هدف تشویق مودیان به استفاده از روش‌های نوین تبلیغات محیطی به جای درج پوستر و بر چسب در یک سال گذشته بیش از بیش نسبت به افزایش سازه‌های تبلیغاتی نوین در سطح شهر و ایجاد تنوع در فرم تبلیغات محیطی اقدام کرده است.

این سازمان همچنین به طور همزمان ضمن تشکر و قدردانی از همکاری‌های به‌عمل آمده با پیگیری اجرایی کردن مصوبات گذشته از اداره کل تعزیرات حکومتی و دادستانی استان، پیگیر حقوق شهروندان و رفع آلودگی بصری از نمای شهر بوده ولی این مهم نیازمند همکاری مجدانه و هرچه بیشتر دستگاه‌های ذیربط و قضایی استان است.

انتهای پیام/2258/ع/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول