اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه:

توسعه پایدار اصفهان بر اساس آب زاینده‌رود تهیه شده است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: توسعه پایدار اصفهان بر اساس آب زاینده‌رود تهیه شده است.

توسعه پایدار اصفهان بر اساس آب زاینده‌رود تهیه شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ناصر حاجیان در نخستین نشست تخصصی عملکرد شهردار اصفهان از دیدگاه مدیریت شهری اظهار کرد: همیشه باید این سوال را در ذهن داشته باشیم که چرا زاینده‌رود خشک شد و بدانیم که توسعه پایدار شهر اصفهان بر اساس آب زاینده‌رود تهیه شده است.

وی ادامه داد: زمانی ورودی آب به زاینده‌رود حدود 800 تا 900 میلیون متر مکعب بود و اکنون میزان آن به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب رسیده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آب زاینده‌رود تقسیمات فراوانی دارد، تصریح کرد: حدود 250 تا 300 میلیون متر مکعب از آب ورودی به زاینده‌رود به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود و به زبان ساده‌تر به همین میزان از زمین‌های کشاورزی عقب‌نشینی می‌شود.

وی افزود: چیزی حدود 500 میلیون مترمکعب هم برای آب شرب و 300 تا 400 میلیون متر مکعب هم برای صنعت استفاده می‌شود که به دنبال خود آلودگی‌های چند برابری را به همراه داشته است.

حاجیان با بیان اینکه ورودی آب به باتلاق گاو خونی در برخی از سال‌ها چیزی حدود 800 میلیون مکعب بوده است، بیان کرد: از پنج سال گذشته این میزان به صفر رسیده است.

وی اضافه کرد: در این پنج سال خشکسالی میزان بارندگی که حدود یک هزار و 400 متر مکعب بوده به یک میلیون 50 رسیده است و 25 درصد کاهش نزولات داشته‌ایم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به اینکه قبل از این پنج سال خشکسالی 6 سال ترسالی داشته‌ایم، یادآور شد: در این دوران هم مصیبت‌های دیگری داشته‌ایم که باید آسیب‌شناسی‌ها لازم در این زمینه انجام گیرد.

انتهای پیام/63007/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول