اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

آژیر مرگ برای تالاب‎های پلدختر

متولیان امر مواظب باشند، خطر مرگ تالاب‎های پلدختر را تهدید می‎کند.

آژیر مرگ برای تالاب‎های پلدختر

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، با اینکه بارها کارشناسان مختلف نسبت به تهدید تالاب‎های پلدختر بر اثر خشکسالی هشدار داده‌اند ولی تا کنون مسئولان مربوطه این هشدارها را جدی نگرفته‎اند و تعداد تالاب‎های پلدختر از 50 تالاب به 9 تالاب کاهش یافته است و با ادامه روند فوق تا پنج سال آینده بیشتر تالاب‎های پلدختر خشک می‎شوند.

تالاب‎های پلدختر به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‎های خلقت هستند، این زیستگاه‎های حیاتی و متنوع از جمله نظام‎های حیات بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند.

اما هیچ یک از اکوسیستم‎های جهان به اندازه تالاب‎های پلدختر صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته فکری بشر و تمایلات خودخواهانه انسان محوری را تجربه نکرده‎اند و متأسفانه هنوز روند تخریب این نعمت‎های خدادادی که ده‎ها کارکرد متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند، متوقف نشده است، نمونه آن هم دستور رئیس حفاظت محیط زیست کشور در زمان تصدی‌گری خود به عنوان استاندار لرستان بود که بزرگترین تالاب‎های پلدختر را با حفر زهکش خشکاند.

اما همیشه رابطه انسان با تالاب‎ها خصمانه و در جهت تخریب آنها بوده است، به طوری که مهار تالاب‎ها و تبدیل آنها به گستره‎های قابل کشت و کار یا حتی تبدیل آنها به اراضی بایر و رها شده از جمله این روابط خصمانه است.

تالاب‎های پلدختر با وسعت 18144 هکتار تقریبا در شش کیلومتری جنوب غربی پلدختر در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده‎اند، ارتفاع متوسط منطقه از سطح دریا حدود 600 متر است.

این منطقه دارای 11 تالاب است و با توجه به قرار داشتن پلدختر در مجاورت استان خوزستان و دارا بودن زمستان‎های معتدل، یکی از مناطق زیبای لرستان و محلی مناسب برای استراحت و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و دیگر جانوران وحشی به شمار می‎آید.

در اواخر پاییز و فصل زمستان پرندگانی چون انواع مرغابی، غاز خاکستری، چنگر، سرسبز، اردک سر سیاه، اردک سرحنایی، انواع آبچلیک، تنجه، آنقوت، اردک نوک پهن، خوتکا، دیدومک و … به این منطقه مهاجرت می‎کنند.

تالاب‎های زیبای شهرستان پلدختر که اخیراً خشک و بقیه نیز در آستانه انقراض و نابودی قرار گرفته‎اند و برخلاف هشدارهای کارشناسان در طی سال‎های گذشته انگار عوامل طبیعی با سوء مدیریت‎ها و بی‎تفاوتی دستگاه‌های متولی دست به دست هم داده تا کار تالاب‎های پلدختر را یکسره کند.

کارشناس ارشد آب‌های زیر زمینی در گفت‎وگو با فارس گفت: بعد از تشکیل تالاب‎ها، منشأ آب آنها نزولات جوی و باران‎ها بوده که با توجه به وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی منطقه، نسبت به اراضی محدوده همجوار خود پست‌تر و بستر آنها نیز از رسوب مارنی نفوذناپذیر سازنده گچساران تشکیل شده، لذا جریان‎های زیرسطحی به پیروی از شیب آبی به سمت تالاب‎ها جریان یافته و به صورت زهکش و چشمه به داخل تالاب‎ها تراوش می‌کند.

رضامیرزایی درباره تعداد تالاب‎های پلدختر افزود: بر اساس آثار و شواهد موجود، تعداد تالاب‎های پلدختر بیش از 50 تالاب کوچک و بزرگ بوده که از زمان تشکیل تا حدود 100 سال پیش، تحت تأثیر عوامل طبیعی بیشتر آنها خشک و منقرض شده و تنها یازده تالاب که از تغذیه بهتری برخوردار بوده باقی مانده‌اند، طی بیست سال گذشته نیز تحت تأثیر توأم عوامل طبیعی و انسانی تعداد آنها به 9 تالاب کاهش یافته است.

وی در خصوص وضعیت بارندگی‌ها و تأثیر آن بر آب تالاب‎ها گفت: کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی‎ها، آب تالاب‎ها را به شدت تحت تأثیر قرارداده، به طوری‌ که براساس بررسی‌های انجام شده سطح تراز آب تالاب‎های پلدختر طی سال‎های اخیر با شیب شدیدی افت داشته به نحوی که در پایان فروردین ماه سال جاری به تراز بحرانی رسیده است و با وضعیت موجود می‌توان گفت که تالاب‎های پلدختر در شرف موت هستند.

میرزایی با بیان این مطلب که کاهش آب تالاب‎های پلدختر در سال آبی 92-91 بی‌سابقه است، اظهار داشت: کاهش آب تالاب‎ها در یک‌ سال اخیر، علاوه بر خشک شدن حدود 50 درصد از بستر و پهنه آبی آنها موجب برهم خوردن محیط اکولوژیکی و زیستی و همچنین به خطر افتادن حیات جانوری پیرامونی آنها می‌شود.

میرزایی افزود: با بررسی روند کاهش آب تالاب‎های پلدختر در طی سالیان اخیر و همچنین با در نظر گرفتن حجم فعلی آب تالاب‎ها، میزان تغذیه سالانه و مقدار افت تراز سطح آب آنها، می‌توان گفت که اگر اقدام عملی برای تغذیه و جبران کمبود آب تالاب‌ها صورت نگیرد، این تالاب‎ها طی حدود پنج سال آینده، از بین می‎روند.

این کارشناس در خصوص راهکار نجات تالاب‎های پلدختر گفت: تنها منابع آبی قابل دسترس در منطقه رودخانه‌های کشکان و سیمره است، لذا می‌توان با مطالعات تأمین و انتقال آب به سه تالاب لفانه یک و دو و تکانه از طریق رودخانه کشکان و چهار تالاب تاف یک و دو و جمجمه و گری کبود از طریق آب رودخانه سیمره و سپس عملیاتی نمودن آن با اجرای ایستگاه پمپاژ، کمبود آب تالاب‎ها را جبران کرد.

گزارش عباس جودکی

انتهای پیام/85009/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول