اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

معاون دومای دولتی روسیه در گفت‌وگو با فارس:

اقدام نظامی راه‌حل مسئله سوریه نیست و به بن‌بست منتهی می‌شود

معاون دومای دولتی روسیه با اشاره به اینکه راه حل مشکل سوریه اقدام نظامی نیست، گفت: حمله به سوریه به بن‌بست منتهی می‌شود.

اقدام نظامی راه‌حل مسئله سوریه نیست و به بن‌بست منتهی می‌شود

«آندری کلیموف»، معاون دومای دولتی روسیه است. وی همچنین سمت ریاست کمیته همکاری پارلمانی روسیه-اروپا و همچنین نایب‌ رئیسی کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه را به یدک می‌کشد. با توجه به اینکه روسیه نیز یکی از کشورهای موثر و درگیر در تحولات سوریه است، خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با وی در زمینه رویدادهای اخیر سوریه به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

کلیموف در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با اشاره به دلیل طرح بحث حمله نظامی به سوریه و همچنین اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه دولت بشار اسد گفت: من تصور می‌کنم که رفتار کشورهای غربی بر اساس اصل آنها مبنی بر صادر کردن دموکراسی خود به هر طریق ممکن است. در مورد سوریه هم چنین راهبردی صادق است. مهم نیست که چه چیزی بهانه باشد؛ تسلیحات شیمیایی، هسته‌ای یا بیولوژیک یا کشتار مردم می‌تواند بهانه‌ای در این زمینه باشد. اما هدف همه اینها تغییر نهادها و ساختار سیاسی کشورهایی است که منطبق بر اصول دموکراسی آنها نبوده و برای آنها قابل پذیرش نیستند.

وی ادامه داد: موضوع سوریه به موارد دیگر نظیر افغانستان، عراق، بالکان، شمال آفریقا شبیه است. اگر ما به قرن نوزدهم رجوع کنیم می‌بینیم که سیاست‌های مشابهی در آمریکای لاتین و آفریقا اعمال شدند. این موضوع در قرن بیستم و بعدها هم اتفاق افتاد و موضوع جدیدی نیست. موضوع تسلیحات شیمیایی ناشناخته در سوریه هم خیلی شبیه و تحریک کننده هست.

کلیموف در ادامه به تلاش کشورهای غربی و متحدان آنها برای بر هم زدن توازن قدرت در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: طبقه حاکم این کشورها در وضعیت و شرایط خطرناکی هستند و سعی می‌کنند موازنه و تعادل را در خاورمیانه بر هم بزنند. من می‌دانم که مردم زیادی در اروپا و آمریکا با این موضوع مخالف هستند و نمی‌خواهند از این مناطق تابوت‌ بیشتری برگردانند. به همین دلیل دولت من و دولت‌های کشورهای دیگر نظیر چین به شدت مخالف هرگونه واکنش تحریک‌کننده هستیم و ما به مدارک واقعی برای اتخاذ تصمیم‌مان داریم.

نایب‌رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه در ادامه به اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه دولت سوریه پرداخت و گفت: حتی آدولف هیتلر هم از تسلیحات شیمیایی در آخرین روزهای امپراطوری خود استفاده نکرد، چون این تسلیحات خیلی خطرناک هستند و استفاده از آنها در اصل اقدام به خودکشی است. با استفاده از تسلیحات شیمیایی نه تنها مخالفان بلکه طرفداران و حتی خودی‌ها هم کشته می‌شوند. به همین دلیل من نمی‌توانم باور کنم که قشر حاکم در سوریه دستور انجام این کار را داده باشد. من بحث سیاسی نمی‌کنم، چون استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌تواند قربانیانی در بین خانواده‌های خود آنها داشته باشد. حال اگر قرار باشد این اتفاق در پایتخت بیفتد، خطر آن مضاعف می‌شود. باور این که استفاده از تسلیحات شیمیایی به دستور رئیس‌جمهور سوریه انجام شده باشد، برایم بسیار سخت است.

وی در خصوص احتمال حمله نظامی به سوریه گفت: من نمی‌دانم که احتمال آن چقدر است اما می‌دانم که آنها دوست دارند سناریوی بالکان یا شمال آفریقا را تکرار کنند و من مطمئن نیستم که آنها بخواهند سناریوی افغانستان یا ویتنام را تکرار کنند. اما اگر مناطقی بمباران شوند افراد بیگناه و غیرنظامی که در نزدیکی تروریست‌ها هستند هم کشته می‌شوند و تلفات افزایش پیدا می‌کند، چرا که وقتی یک بمب شلیک می‌شود تشخیص نمی‌دهد که فرد مورد نظر یک تروریست است یا یک غیرنظامی، یا اینکه تروریست‌ها کجا هستند و غیرنظامی‌ها کجا، یا اینکه طرفداران دولت کجا هستند. این امر غیرممکن است. چون اینها ابزار جنگ و برای کشتار مردم هستند و تحلیل، مغز و دین و مذهب ندارند.

کلیموف در خصوص واکنش متحدان سوریه به هرگونه حمله نظامی به این کشور گفت: این بحث پرداختن به یک موضوع فرضی است که فعلا واقعیت ندارد. این قضیه به ابعاد حمله و ریسک دخالت در آن بستگی دارد. من نمی‌خواهم به موضوعاتی که خطرناک هستند فکر کنم. من الان نمی‌توانم به سوال شما در این زمینه پاسخ دهم، چون نیاز به یک سری حقیقت‌های واقعی دارم. تنها چیزی که ما می‌دانیم این است که در آمریکا برخی برای انجام این کار طرح دارند. به فرض اگر جنگنده‌ای بمباران کند، نمی‌توان این کار (مداخله) را انجام داد، چون خطرناک است و از طرفی راه حل مشکل این نیست.

نایب ‌رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه در ادامه به حق سوریه به دفاع از خود در برابر هرگونه تجاوز اشاره و تایید کرد: سوریه یک کشور مستقل است. پس به عنوان عضو سازمان ملل حق مقاومت و دفاع از خود در برابر هرگونه تجاوز را دارد. هر کشوری که بدون مجوز شورای امنیت به سوریه حمله کند، متجاوز است، هر کشوری که می‌خواهد باشد. در این مورد آنها (سوریه) بر اساس حقوق بین‌الملل حق حمایت و دفاع از حکومت، شهرها و تمامیت خود را دارند. مسلما در این زمینه مسئولیت بر عهده کشورهایی است که تمایل دارند این راه‌حل‌های بسیار خطرناک را امتحان کنند. البته که این مسیر حل مشکل نیست و به بن‌بست منتهی می‌شود.

کلیموف در خصوص اینکه اگر تروریست‌ها در سوریه جایگزین دولت فعلی شوند، چه عواقبی در انتظار این کشور خواهد بود، گفت:‌ دولت سوریه، حکومت حاکم است حتی اگر خوشایند ما نباشد. این حکومت تنها تضمین تمامیت این کشور است. به فرض اگر تصور کنیم که دولت این کشور سرنگون شود اوضاع بحرانی و سخت خواهد بود. در اینصورت سوریه دیگر کشور صلح و ثبات و دارای حاکمیت واحد نخواهد بود و در آن گروه‌‌های مختلف ستیزه‌جو مجهز به سلاح از جمله تسلیحات شیمیایی حضور خواهند داشت. به همین خاطر اوضاع بسیار خطرناک است. نه تنها یکی بلکه گروه‌های مختلف مسلح با انگیزه‌های متفاوت خواهند بود و در آن جنگ علیه همه خواهد بود.

مصاحبه‌ کننده: عباس اصلانی

Abas Aslani on Twitter: @abasinfo

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول