اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هانس بلیکس جنگ در سوریه را تکرار اشتباهات عراق دانست

هانس بلیکس که در زمان جنگ عراق رئیس بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در این کشور خاورمیانه بود و درباره حمله به این کشور با استناد به ادعاهای وجود سلاح‌های کشتار جمعی هشدار داده بود، ورود به جنگ با سوریه را تکرار اشتباهات پیشین دانست.

هانس بلیکس جنگ در سوریه را تکرار اشتباهات عراق دانست

به گزارش خبرگزاری فارس، «هانس بلیکس» که در زمان جنگ عراق سرپرست تیم بازرسان سازمان ملل در این کشور بود هشدار داد آمریکا درباره ورود به جنگ سوریه عجله نکند.

آقای بلیکس که در سال ۲۰۰۳ هشدار داده بود ادعاهای آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی عراق درست نیستند امروز، سه‌شنبه (۵ شهریور) گفت آمریکا و متحدانش باید قبل از هر اقدامی اجازه دهند بازرسان سازمان ملل تحقیقات درباره ادعاهای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را به اتمام برسانند.

دولت سوریه به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده است از منطقه غوطه الشرقیه که کشورهای غربی ادعا کرده‌اند در آن منطقه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده بازدید و درباره آن تحقیق کنند.

دولت آمریکا گفته است سوریه برای اعتمادسازی دیر عمل کرده است.

بنا به گزارش نشریه هیل، آقای بلیکس در این باره گفت: «همان‌طور که قبلاً دیده‌ایم کش وقوس‌های سیاسی قبل از تحقیقات مناسب وارد کار شده‌اند. من با بیانیه آمریکا که گفته برای همکاری دولت سوریه خیلی دیر شده است موافق نیستم. این توجیه ضعیفی برای اقدام نظامی است.»

این بازرس تسلیحاتی، شرایط فعلی را با شرایط زمان حمله به عراق مقایسه کرد.

وی گفت: «در آن زمان هم آمریکایی‌ها و متحدانشان خواستار بازرسی‌های مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی شدند. آنها آن موقع هم گفتند فراموش کنید، ما خودمان شواهد کافی برای اقدام داریم. ما پلیس جهان هستیم. مردم ما خواستار اقدام فوری هستند.»

بلیکس افزود: «رئیس جمهور آمریکا نباید بدون تأیید شورای امنیت سازمان ملل عمل کند چرا که روسیه، متحد اسد تقریباً به طور حتم هر گونه اقدام نظامی را وتو خواهد کرد.»

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول