اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد خبر داد

پایان شهریور آخرین مهلت فعال‌سازی امضای دیجیتال توسط مهندسین ناظر در مشهد

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از راه‌اندازی امکان استفاده از امضای دیجیتال توسط دفاتر مهندسی خبر داد و نسبت به فعال‌سازی هر چه سریعتر آن تا پایان شهریور ماه تاکید کرد.

پایان شهریور آخرین مهلت فعال‌سازی امضای دیجیتال توسط مهندسین ناظر در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی آبسالان در سمینار تبیین ضرورت‌های استفاده از امضای الکترونیک که امروز ظهر برگزار شد، گفت: مدتی است فرآیند ارایه خدمات مهندسی و ساختمانی به شهروندان به اتکای سیستم یکپارچه شهرسازی در شهرداری مشهد آغاز و برون سپاری در روند صدور پروانه، پاسخ استعلام و پایان‌کار به دفاتر مهندسی ساختمان واگذار شده به طوری که هم‌اکنون 210 دفتر مهندسی و 105 دفتر پیشخوان دولت در این زمینه در سطح شهر فعالیت می کنند.

وی افزود: تحقق عدالت‌نسبی در انتخاب مهندسان، توزیع عادلانه کار بین دفاتر و جلوگیری از ضایع شدن حقوق این قشر زحمت‌کش در کنار احترام به حق انتخاب مالکان از مهمترین مزایای طرح برون‌سپاری خدمات شهرداری در حوزه شهرسازی مشهد می باشد.

آبسالان در ادامه از راه‌اندازی امکان ارایه امضای دیجیتال برای سیستم‌های عملیاتی شهرداری مشهد خبر داد و گفت: شهرداری مشهد به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در این حوزه، با برگزاری نشست‌ها و جلسات متعدد با وزارت صنایع، معدن و تجارت و علی رغم وجود بسیاری موانع و مسایل، برای کاربردی کردن امضای دیجیتال رسمی در کشور سعی و تلاش کرد به طوری که امروز به یاری خداوند توانسته‌ایم گواهی دیجیتال را در حدمنطقی برای سیستم های عملیاتی شهرداری پیاده‌سازی کنیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سامانه مناقصه و مزایده در مجموعه شهرداری مشهد مدتی است راه‌اندازی شده و ما اصرار داریم تا امضای دیجیتال ذیل سندهای مالی این سامانه نیز درج شود و تبادل سند الکترونیکی انجام شود و این مهم جز با مساعدت و همکاری همه بهره‌برداران امکان‌پذیر نخواهد شد.

این مقام مسئول به مزایای امضای دیجیتال اشاره کرد و افزود: در دنیای اینترنت امکان هک شدن و تغییر در اطلاعات حتی در حین ارسال نیز وجود دارد. یکی از مزایای امضای دیجیتال امکان رمزگذاری اطلاعات است که با استفاده از این امضا اطلاعات در حین ارسال و دریافت به صورت رمز به سیستم مربوطه منتقل می شود و توسط سیستم نیز قابل شناسایی است، از مهم‌ترین کاربردهای امضای دیجیتال این است که می توان صحت آن را همان لحظه با مرجع چک کرد، این در حالی است که در امضای دستی این امکان وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به این که استفاده از این فضای ارتباطی در مجموعه شهرداری به عنوان نهادی که بیشترین تعامل را با شهروندان دارد، باعث تسریع در روند کارها می‌شود، گفت: اهمیت امضاء در زندگی روزمره و تعاملات کاری و اداری بر کسی پوشیده نیست، و  مزایای آن شامل افزایش امنیت در دنیای مجازی، امکان پیگیری حقوقی اسناد و مدارک الکترونیکی، تقویت ساختارهای امنیتی در سیستم های رایانه‌ایی و بهره‌گیری از اتوماسیون‌های اداری امن، احراز هویت، صحت اسناد الکترونیکی و غیر قابل انکار بودن متن اسناد الکترونیکی توسط شخص امضاء‌کننده است.

به گفته وی، با استفاده از این تکنولوژی گردش درخواست های کاربران جنبه حقوقی به خود می گیرد و از سویی دیگر کاربران و استفاده کننده گان از امضای دیجیتال پس از فرستادن اطلاعات بر روی بسترهای الکترونیکی می توانند خیالشان راحت باشد که اطلاعات به درستی به مقصد می رسند. یعنی حتی اگر کسی بخواهد به اطلاعات فرد دسترسی پیدا کند یا تغییراتی در آن ایجاد کند و دوباره آن را بفرستد دیگر کلید عمومی متوجه می‌شود که این اطلاعات توسط نفر سومی مشاهده یا دستکاری شده‌اند، پس آن را نمی‌پذیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تصریح کرد: برای استفاده از این امضاء یک دستگاه‌کوچک مانند flash memory وجود دارد که به عنوان کلید افراد محسوب شده و کدها و مشخصات مربوط به آنها در آن ضبط می شود و به احراز هویت فرد کمک می کند.این کلید یا (توکن سخت افزاری)به فرد داده می‌شود .

آبسالان با اشاره به این نکته که اگر شخصی بدون امضای دیجیتال به سیستم نرم‌افزاری وارد شود، قابلیت پیگیری حقوقی آن وجود ندارد افزود: اگر با امضای دیجیتال وارد سیستمی شوید بر اساس قانون تجارت الکترونیکی، قوه قضاییه و دولت از شما حمایت خواهد کرد.

این مقام مسئول در خاتمه تاکید کرد: آخرین مهلت جهت فعال‌سازی امضای دیجیتال توسط دفاتر مهندسی پایان شهریورماه جاری بوده و در غیر این‌صورت دسترسی قطع خواهد شد.

انتهای پیام/2202/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول