اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در کنفرانس خبری در دمشق

معلم: ابزارهای دفاع از خود را در اختیار داریم/ دیگران را غافلگیر می‌کنیم

وزیر خارجه سوریه در کنفرانس خبری در دمشق، بهانه های غرب برای حمله به سوریه را واهی خواند و تاکید کرد که روسیه هرگز پشت سوریه را خالی نکرده است.

معلم: ابزارهای دفاع از خود را در اختیار داریم/ دیگران را غافلگیر می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «المیادین»، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در دمشق تأکید کرد که در گفت‌وگو با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به او تأکید کرده است که دمشق به تیم تسلیحاتی سازمان ملل اجازه خواهد داد که به الغوطه الشرقیه برای بررسی و تحقیق حرکت کند.

وی افزود: با وجود اینکه تیم تسلیحاتی سازمان ملل در سوریه حضور داشتند اما در خواستی مبنی بر بازدید از مناطقی از غوطه را مطرح نکردند.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد : تیم تحقیقاتی سازمان ملل بررسی های خود را از روز دوشنبه و در المعضمیه آغاز کردند و ارتش سوریه مسئولیت حفظ امنیت آنها را به عهده گرفته است اما با توجه به اینکه ائتلاف معارضان نقاط تحقیقاتی را برای تیم تسلیحاتی مشخص کرده اند به نظر می رسد روز گذشته تیم سازمان ملل موفق نشده به برخی نقاط دست یابی پیدا کند.

ولید معلم به کارشکنی معارضان برای انجام تیم تحقیق بازرسان سازمان ملل اشاره کرد و گفت: به جان کری می‌گویم که ما در روند بررسی ها کارشکنی نمی‌کنیم بلکه این معارضان مسلح هستند که دست به چنین کاری زده‌اند.

المعلم با رد ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم خود در غوطه تأکید کرد، کسانی که چنین ادعایی دارند مدارک و اسناد خود را اعلام کنند.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: همه ما صدای طبل های جنگ را در اطراف خود می‌شنویم و به نظر من اگر بخواهند به سوریه حمله کنند بهانه استفاده از سلاح شیمیایی واهی و ناچیز است. اگر بخواهند اراده مردم را سست کنند من گمان نمی‌کنم موفق باشند زیرا مردم میزان و سطح مقاومت خود را ثابت کرده‌اند.

ولید معلم در ادامه این نشست خبری حمله به سوریه را در راستای منافع رژیم صهیونیستی در منطقه دانست و تاکید کرد،  هر اتفاقی که در این منطقه می‌افتد باید به نفع منافع اسرائیل باشد

و هرگونه حمله به سوریه باید منافع اسرائیل را تأمین کند همچنین باید منافع جبهه النصره و القاعده را تأمین کند.

وزیر خارجه سوریه گفت: عملیات ارتش در الغوطه نیز پیشگیری از طرح‌های معارضان برای حمله به دمشق و حمایت شهروندان از اقدامت تروریستی آنها بوده است. تلاش نظامی ارتش سوریه متوقف نخواهد شد و با حمله نظامی پیروزی‌های ارتش را متوقف نخواهند کرد.

ولید معلم با اشاره به برگزاری نشست فرماندهان نظامی 10 کشور در اردن که در سایه سکوت و بایکوت رسانه ای برگزار شد، گفت:  ما با وجود اینکه در طول دو سال از مرزهای اردن دچار ضربات سنگینی شده ایم اما باز هم از موضع این کشور درباره اینکه اجازه نخواهند داد از اراضی این کشور به سوریه حمله شود تقدیر می‌کنیم . به اردنی‌ها می‌گوییم که منفعت و امنیت اردن با امنیت سوریه گره خورده و مرتبط است و از آنها می خواهم اجازه ندهند سودجوها از آنها استفاده کنند.

وزیر خارجه سوریه درباره موضع گیری اخیر ترکیه علیه سوریه نیز گفت: توازن قدرت در ترکیه بعد از تحولات مصر دچار اختلال شده و در صورت حمله به سوریه تشدید خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در باره لغو دیدار سران روسیه و آمریکا در لاهه گفت: ما بارها درباره

نیات آمریکا برای نشست ژنو مشکوک بوده‌ایم و به دوستانمان در روسیه گفته بودیم که آمریکا مانند اسرائیل به دنبال راهکار سیاسی برای بحران سوریه نیست.

وزیر خارجه سوریه درباره موضع روسیه از حمله نظامی غرب به سوریه گفت: مسکو از دوستان دیرینه سوریه به شمار می‌آید و قراردادهای تسلیحاتی با ما دارد و این کشوری بخشی از مقاومت ماست و هماهنگی با این کشور به صورت روزانه صورت می‌گیرد.

ولید معلم به تماس های روزانه با ایران در خصوص تحولات این کشور خبر داد و تاکید کرد، ما با برادرانمان در تهران در بخش های مختلف هماهنگی کاملی و روزانه داریم ما با ایران معاهده دفاع مشترک نداریم اما آنچه در سوریه رخ می‌دهد و آنچه در عراق رخ می‌دهد اجرای سیاستی است که از سال 2009 برای رسیدن به تهران طراحی شده است و بر همین اساس ما و تهران در یک سنگر قرار داریم.

وی درباره احتمال حمله نظامی به سوریه گفت: هرگز به صورت قطعی اعلام نکرده‌ایم که آمریکا به ما حمله می‌کند بلکه تأکید کردم که این یک «جنگ روانی» است اما اگر حمله نظامی صورت بگیرد  دو راه پیش رو داریم: یا اینکه تسلیم شویم یا اینکه با امکاناتی که داریم از خودمان دفاع کنیم که من گزینه دوم را بهتر می‌دانم و ترجیح می دهم.

وی افزود: باید به عنوان یک سوری افتخار کنید که همه جهان گرد هم آمده‌اند تا با ادعای ایجاد توازن به سوریه حمله کنند.

وزیر خارجه سوریه گفت: این جنگ روانی که غرب ایجاد کرده ممکن است برای تسهیل روند انتقال سلاح سنگین به معارضان از طریق ترکیه باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه بر ادامه عملیات ارتش برای سرکوب تروریست‌ها تاکید کرد و گفت: هر گونه دخالت نظامی هیچ تاثیری بر عملیات جاری ارتش در غوطه شرقی ندارد و درگیری غوطه مهم و پیشگیرانه است و با هدف اطمینان و آرامش خاطر به ساکنان دمشق صورت می‌گیرد.

وی اعلام کرد که دمشق دلایل و مدارکی از آنچه که در غوطه شرقی روی داد در اختیار دارد که در زمان مناسب آن را افشا خواهیم کرد.

معلم با اشاره به حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان به تروریست‌ها گفت: عربستان سلاح و پول در اختیار تروریست‌ها در سوریه قرار می دهد.

وی تاکید کرد، بعد از گذشت دو سال از بحران همچنان مستقل و متحد باقی مانده‌ایم و همچنان باقی خواهیم ماند و سوریه لقمه آسانی نیست و ابزار دفاع از خود را داریم و دیگران را با آن غافلگیر می‌کنیم و باید به پیروزی فکر کرد.

معلم با اشاره به سفر «جفری فلتمن» به تهران و دیدار وی با مقامات کشورمان گفت: سفر فلتمن به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل به تهران صورت گرفته است و هیچ معامله و توافق پشت پرده‌ای در ایران صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش رسانه های رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه طی 48 ساعت آینده گفت: اسناد و دلایل برای حمله به سوریه واهی است و ما برای مقابله با حمله احتمالی به مردم و ارتش تکیه می‌کنیم.

وی تاکید کرد که با باور ندارم که این حمله صورت گیرد زیرا بعید است مقامات آمریکایی به جبهه النصره با این حمله خدماتی ارائه دهند.

معلم ادامه داد که حمله نظامی را به تلاش باج خواهانه آمریکا ترجیح می دهیم و واشنگتن فرصت پیش‌رو برای کنفرانس ژنو 2 را از بین برد.

وی با اشاره به موضع روسیه در دفاع از دمشق گفت: روسیه هرگز پشت سوریه را خالی نکرده است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول