اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت سوارکاری گیلان خبر داد

برگزاری جشنواره بین‌المللی زیبایی اسب کاسپین در گیلان

رئیس هیئت سوارکاری گیلان از برگزاری یازدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی زیبایی اسب کاسپین با حضور شرکت‌کنندگان ملی و بین‌المللی در 14 و 15 شهریور جاری خبر داد.

برگزاری جشنواره بین‌المللی زیبایی اسب کاسپین در گیلان

هوشنگ افشاری امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی زیبایی اسب کاسپین اظهار کرد: این جشنواره 14 و 15 شهریور جاری در باشگاه تک‌تاز انزلی برگزار می‌شود.

وی برگزاری سمینار تخصصی با داوران ایرانی و خارجی را در روز 14 شهریور عنوان کرد و گفت: عصر همین روز نمایش سوارکاران نونهال برگزار می‌شود.

رئیس هیئت سوارکاری گیلان افزود: 15 شهریور نیز جشنواره ملی و بین‌المللی زیبایی اسب کاسپین برگزار می‌شود.

 

وی اسب کاسپین را موجودی بسیار زیبا و در حال انقراض خواند و تصریح کرد: اسب کاسپین میراث ملی است و باید در حفظ و نگه‌داری آن تلاش شود.

افشاری در مورد دلیل برگزاری جشنواره هر ساله اسب کاسپین در گیلان اذعان کرد: اسب کاسپین اصیل‌ترین اسب جهان است و در واقع ریشه تمام اسب‌های دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زیست‌گاه اسب کاسپین در کرانه دریای خزر است، اضافه کرد: به همین دلیل گیلان همواره در برگزاری جشنواره این اسب و شناساندن آن به دنیا پیشگام بوده است.

رئیس هیئت سوارکاری گیلان عشق و علاقه گیلانی‌ها نسبت به اسب کاسپین را دلیل دیگر برگزاری جشنواره این موجود در استان ذکر کرد و یادآور شد: اکنون در گیلان حدود 50 رأس اسب کاسپین موجود است.

وی، توجه به وضعیت اسب کاسپین را مهم دانست و خاطرنشان کرد: با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته است نتوانسته‌ایم به مسئولان بقبولانیم که نباید چنین موجود ارزشمند و میراث گرانبها را رها کرد.

افشاری، اسبچه خزر را موجودی بسیار قابل تحسین خواند و متذکر شد: نژاد آن در حال از بین رفتن است.

وی، با اشاره به اینکه در تمام دنیا اسبچه خزر را پرورش می‌دهند، تصریح کرد: این در حالی است که زیستگاه اصلی آن کرانه دریای خزر به‌ویژه تالش گیلان و منطقه‌های گرگان و آمل است.

این مسئول، قدمت اسبچه خزر را 6 هزار سال قبل از میلاد عنوان کرد و یادآور شد: سنگواره آن در این مدت پیدا شده است. 

وی، از شناسایی حدود 250 نوع اسبچه خزر در ایران خبر داد و اظهار کرد: احیای اسبچه خزر نیازمند حمایت‌های فرهنگی و استانی است و این موجود تاریخی باید حفظ شود.

 

افشاری در ادامه به وضعیت سوارکاری در گیلان اشاره کرد و افزود: سوارکاری گیلان در حال تحول است اما توجهی که به ورزش‌هایی مانند فوتبال می‌شود به ورزش ملی، سنتی و مذهبی سوارکاری نمی‌شود.

وی برگزاری جشنواره اسبچه خزری را با هزینه‌های شخصی ذکر کرد و گفت: تاکنون هیچ کمک دولتی در برگزاری جشنواره وجود نداشته است.

رئیس هیئت سوارکاری گیلان علاقه‌مندی مردم این استان به ویژه عشایر به سوارکاری را زیاد دانست و تصریح کرد: این رشته به صورت سنتی مانند سوارکاری در مراسم‌های مختلف عروسی و... انجام می‌شود اما تاکنون نتوانسته‌ایم در سوارکاری کلاسیک حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

 

وی، حمایت از رشته مهم سوارکاری را در ارتقای جایگاه گیلان در این زمینه بسیار تأثیرگذار خواند.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول