اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی نخودچی ایران به نام تجاری کشورهای دیگر در دنیا

پشت پرده نخودچی ایرانی در بازارهای جهانی

مدیر صنایع کشاورزی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 90 درصد نخودچی آجیلی کشور در ممقان تولید می‌شود، گفت: 1300 واحد تولیدی نخود‌پزی فعال در آذرشهر نیز سالانه 220 هزار تن نخودچی تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه می‌کنند.

پشت پرده نخودچی ایرانی در بازارهای جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایاز برنو صبح امروز در نشست بررسی مسائل صنعت نخودپزی بخش ممقان شهرستان آذرشهر، با حضور مدیر عامل اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار، مدیر عامل اتحادیه نخودپزان ممقان و جمعی از معاونان و مدیران سازمان اظهار کرد: 90 درصد نخودچی آجیلی کشور در این بخش تولید و همچنین، فرآوری محصول نخود فقط در بخش ممقان از توابع شهرستان آذرشهر انجام می‌شود و این بخش به تنهایی، 40 درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور را تبدیل به نخودچی می‌سازد.

وی افزود: محصول نخودچی فرآوری شده در ایران، گاه تحت نام تجاری کشورهای دیگر در دنیا ارائه و با توجه به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، با همکاری تشکل‌های صنفی و جذب سرمایه لازم، این نقیصه با تداوم تلاش‌های مجموعه مدیریت استانی با ایجاد صنایع بسته‌بندی در حد استانداردهای روز دنیا، برطرف می‌شود.

وی از تولید سالانه بالغ  بر 150 هزار تن لپه در واحدهای تولیدی آذرشهر خبر داد و با اشاره به تهیه و فرآوری محصولات ارزشمند و بازار‌پسند بخش کشاورزی در این شهرستان افزود: علاوه بر تولید 150 هزار تن لپه، یک هزار و 300 واحد تولیدی نخود‌پزی فعال در آذرشهر نیز، سالانه 220 هزار تن «نخودچی» تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه می‌کنند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد نخودچی آجیلی تولید شده در کشور در این بخش تولید می‌شود، افزود: این کارگاه‌ها سالیانه بیش از 234 هزار تن نخودچی، ‌سویا و مشتقات آن را تولید و به بازار عرضه می‌کنند که 60 درصد این تولیدات به خارج صادر می‌شود.

برنو گفت: 35 درصد از نخود سفید کشور در ممقان تولید می‌شود و تمام این حجم صادراتی در بازارهای جهانی به دلیل بسته‌بندی ضعیف و غیرعلمی از ارزش واقعی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: حمایت سازمانی، تلاش این مدیریت را در افزایش سطح سرمایه‌گذاری در مدرن‌سازی و به روز رسانی بسته‌بندی در بخش کشاورزی به دلیل ایجاد بازار مطمئن و اقتصادی را بهبود می‌بخشد تا هدف تحقق دسترسی تولید کننده به درآمد واقعی حاصل از تلاش خود، امکانپذیر شود.

انتهای پیام/60001/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول