اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

هافینگتون‌پست:

وقت آن رسیده که جهت‌گیری سیاست آمریکا در خاورمیانه به‌سوی ایران تغییر کند

وقت آن رسیده تا سیاست خارجی آمریکا از تلاش برای افزایش نفوذ در کشورهای عربی به سوی ایران متوجه شود. تلاش در چنین مسیری نتایج بزرگی برای ایالات متحده، منطقه و جهان خواهد داشت.

وقت آن رسیده که جهت‌گیری سیاست آمریکا در خاورمیانه به‌سوی ایران تغییر کند

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست در گزارشی به قلم «سرور کشمیری» نوشت: زمان آن رسیده است که ایالات متحده از هزینه‌کردن منابع، حسن نیت و اعتبار خود برای تاثیرگذاری بی‌نتیجه در تحولات مصر، سوریه و دیگر کشورهای عربی دست بردارد. وقت آن رسیده که آمریکا باور کند که خاورمیانه در میانه جنگی داخلی است که نقشه تدوین شده توسط قدرت‌های استعماری بریتانیا و فرانسه در 80 سال قبل را تغییر می‌دهد.

برای مثال در مصر، ایالات متحده ادعا می‌کند که در حال تلاش برای توسعه کشوری دموکراتیک است که در آن مردم در راس بوده و نظامیان از سیاست‌مداران دستور بگیرند. اما این ادعای آمریکا کاملا در جهت عکس خواسته‌های نزدیک‌ترین متحدانش در منطقه است. عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت و حتی اسرائیل همه از کودتای نظامی علیه اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر حمایت می‌کنند.

غیر قابل تصور است که ایالات متحده، متحدین نزدیکش در منطقه را از دست دهد، آن هم در حالی که برخی از آنها میزبان پایگاه‌های ایالات متحده در خاورمیانه هستند. مصری‌ها این مساله را می‌دانند و نه‌تنها آنها که شهروندان هرکشوری در خاورمیانه این مساله را می‌دانند. با این حال، آمریکا همچنان از گسترش دموکراسی به‌عنوان سیاست خارجی خود در خاورمیانه نام می‌برد، سیاستی خودفریبنده که سرشار از تناقض است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بگذارید کشورهای عربی خود موازنه جدید قوا را تعیین کنند، موازنه‌ای که از نظر خودشان مناسب است. شاید این موازنه جدید زیبا به‌نظر نرسد اما دیگر جنگ داخلی هم در بین نخواهد بود. این نظم جدید حتی ممکن است به پایان حضور ایالات متحده در منطقه بینجامد و شاید هم نینجامد.

اما یک کشور مسلمان در منطقه وجود دارد که ایالات متحده در صورت صرف قدرت دیپلماسی خود در آن می‌تواند شکاف‌های بزرگ را بهبود بخشد: «ایران». ایران کشوری با 75 میلیون جمعیت و دارای اهمیت ژئوپلتیک و دارای مرز با کشورهایی است که برای ایالات متحده دارای اهمیت به‌سزایی هستند. ایران کشوری است که همواره وزین خواهد بود و یکی از چرخ‌های تعادل‌بخش منطقه خواهد بود.

علاوه بر آن، ایران کشوری اسلامی است که به یک دموکراسی بومی دست یافته و در آن وزیر خارجه‌ای جدید بر سر کار آمده است که دیپلماتی کهنه‌کار است و نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد بوده است.

این گزارش در پایان تاکید کرده که وقت آن رسیده تا سیاست خارجی آمریکا از تلاش برای افزایش نفوذ در کشورهای عربی به سوی ایران متوجه شود. تلاش در چنین مسیری نتایج بزرگی برای ایالات متحده، منطقه و جهان خواهد داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول