اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مشاور امور محیط زیست:

شهرها بلای جان انسان‌ها شده‌اند

کارشناس و مشاور امور محیط زیست گفت: ساخت و توسعه شهرها به دست انسان‌ها انجام شد و اکنون همین دست‌پرورده بلای جان انسان‌ها شده است.

شهرها بلای جان انسان‌ها شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمود سلطانی امشب در سومین نشست تخصصی چالش‌ها و مباحث نوین در مدیریت شهری که در پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌ پژوه برگزار شد، اظهار کرد: زمانی حادثه را در کمین می‌دانستند اما اکنون در دل حادثه قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون شهرها بزرگترها و عامل صرفه‌جویی در زیستگاه‌ها نیز دخیل شده است، تصریح کرد: با ایجاد شهرهای میلیونی اکنون 51 درصد جمعیت جهان در یک درصد از سطح کره زمین زندگی می‌کنند، در حالی که همین تعداد جمعیت عامل بسیاری از اتفاقاتی است که بر روی زمین رخ می‌دهد.

کارشناس محیط زیست ادامه داد: تمامی انسان‌ها به جای اینکه مالک شهرها شوند برده شهرها شده‌اند و انسان شهرها را به وجود آورد و از اکنون از شهرها آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی شهرها در جایگاه مناسبی قرار ندارد، اضافه کرد: محیط ناامن شهرها، تعداد و تنوع بیماری‌ها، افزایش دمای هوا، تولید 85 درصدی زباله‌های جهان و 75 درصد تولید گازهای گلخانه‌ای از ره‌آورد ایجاد شهرها است.

سلطانی با تمامی این تعابیر تعریف شهر را اینگونه بیان کرد: که شهر یک اکوسیستم انسان‌سازی است که گردش ماده و انرژی فراتر از توان آن است.

وی اظهار کرد: در صورت کمبود آب و خشکسالی نمی‌توان آب شهرها را قطع کرد اما بلافاصله آب کشاورزان و خدمات را قطع می‌کنیم در حالی که در گذشته شهرنشینی ما با فرهنگ آمیخته بود.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اینکه با احداث سد ذخایر درون زمین را استفاده می‌کنیم، گفت: ثابت شده که هر کجا که سد زده می‌شود از ده سال به بالا شاهد زمین‌لرزه‌هایی در آن منطقه هستیم.

وی تاکید کرد: گاهی به محیط زیستی‌ها انگ مرثیه‌خوان زده می‌شود چرا که بسیاری از مشکلات را از قبل دیده و آنها را بیان می‌کنند و در اینجاست که انسان معنای ترکیبی از دانش، طبیعت و مدیریت را پیدا می‌کند.

سلطانی با بیان اینکه توسعه عامل پایداری است، یادآور شد: بهترین راه جهت فرمان‌برداری بر زمین اطاعت از قوانین حاکم بر آن است و در این راه عاملی که به کمک ما می‌آید، خرد است.

انتهای پیام/63007/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول