اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاهی به جایگاه استراتژیک «منطقه ساحل» در سوریه

منطقه‌ای که به «منطقه ساحل سوریه» معروف شده، در غرب این کشور و در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد. این منطقه از حیث اقتصادی، سیاسی و تاریخی از جمله مناطق بسیار مهم و استراتژیک سوریه به شمار می‌رود.

نگاهی به جایگاه استراتژیک «منطقه ساحل» در سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، کشور سوریه با مساحت حدود 185 هزار کیلومتر مربع از غرب در کنار دریای مدیترانه قرار گرفته تا بندرهای مهم این کشور نیز در این منطقه احداث و شکل گیرند.

 

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

منطقه‌ای که در غرب سوریه و در کنار دریای مدیترانه قرار گرفته به «منطقه ساحل سوریه» معروف شده و از لحاظ جغرافیایی از رودها و کوه‌هایی با گیاهان و درختان سرسبز صنوبر و سندیس پوشیده شده که تا سواحل دریا ادامه می‌یابد و این موجب شده تا به سختی بتوان حد فاصل دریا از کوه را تشخیص داد.

«منطقه ساحل سوریه» از جنوب به بندر «طرطوس» و از شمال به منطقه «راس البسیط» منتهی می‌شود و دو استان اصلی آن «لاذقیه» و «طرطوس» است که در این میان «لاذقیه» از «طرطوس» وسیع‌تر است.

این دو استان دارای اماکن گردشگری و تاریخی و تابستانی بسیاری هستند که اماکن تفریحی، هتل‌ها و رستوران‌های بی‌شمار را دربر می‌گیرد.

استان لاذقیه

مهمترین و وسیع‌ترین استان«منطقه ساحل سوریه» شهر «لاذقیه» است که مهمترین و اصلی‌ترین بندر سوریه در سواحل دریای مدیترانه است و از  زمان‌های قدیم یکی از شهرهای مهم این کشور به شمار می‌آمده است. اما آثار اندکی از قرن‌های گذشته در این شهر باقی مانده و به جز آثاری کم از دوره روم‌ در جنوب این شهر، چیزی از دوران باستان در این شهر مشاهده نمی‌شود. البته یک بنای عثمانی زیبا به نام «خان الدخان» نیز در لاذقیه وجود دارد که امروزه به یکی از موزه‌های مهم سوریه تبدیل شده است.

اما از مهمترین آثار تاریخی موجود در شهر لاذقیه باید از «شهر تاریخی اوگاریت» در منطقه «رأس شمره» در شمال لاذقیه نام برد که از اولین شهرها در تاریخ بشر به شمار می‌آید و در قرون شانزده تا سیزده پیش از میلاد به آن به عنوان مرکزی فرهنگی نگریسته می‌شد.

اما اهمیت دیگر شهر لاذقیه به بعد اقتصادی آن باز می‌گردد که به مثابه ریه‌های حیاتی برای کشور سوریه عمل می‌کند، چراکه لاذقیه نقشی مهم در صنعت گردشگری سوریه داشته و مرکزی مهم برای گذران اوقات فراغت و جذب گردشگر چه داخلی و چه خارجی در این کشور به شمار می‌آید. همچنین در جشنواره «محبت» که همه ساله در فاصله زمانی دوم تا دوازدهم آگوست در این شهر برگزار می‌شود، شهر لاذقیه به عنوان «عروس» منطقه ساحل سوریه انتخاب شد.

 

 

 

روستای السمره

در شمال لاذقیه در آخرین نقطه مرزی میان سوریه و ترکیه روستای «السمره» از توابع شهر «کسب» در شمال لاذقیه واقع شده است. السمره در انتهای شمال غربی سوریه قرار دارد و با طبیعت و مناظر بی‌نظیرش زبان زد خاص و عام است. در این روستا مناظر طبیعی زیبا و بی‌نظیری به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که در این روستا به هر طرف نگاه کنی کوه‌های بلند و دره‌های وسیعی مشاهده می‌شود که تا دریای مدیترانه کشیده شده و با پوششی سر سبز پوشیده شده است.

منطقه «رأس البسیط» در 40 کیلومتری شمال لاذقیه قرار دارد و یکی از زیباترین مناظر ساحلی دریای مدیترانه را به خود اختصاص داده است.

اما شهر «کسب» در نزدیکی رأس البسیط و 65 کیلومتری شمال شهر لاذقیه، میان جنگل‌های کوه «الاقرع» و در ارتفاع 800 متری از سطح دریا واقع شده است. جنگل‌های «الفرنلق» که با سکوت و آب و هوای خوب خود در سوریه معروفیت دارد، نیز در این منطقه واقع شده است.

افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، غیر ممکن است از روستای «ام الطیور» در 30 کیلومتری شمال لاذقیه در مسیر شهر کسب دیدن نکنند که چشم اندازی رویایی آن به دریای مدیترانه آن را به تکه‌ای از بهشت روی زمین تبدیل کرده است.

از دیگر مناطق لاذقیه، باید از منطقه سیاحتی – تابستانی «مشقیتا» یاد کرد که از مشهورترین مناطق سیاحتی –تابستانی منطقه ساحل سوریه است. این منطقه در 23 کیلومتری شمال شهر لاذقیه و در ارتفاع 256 متری از سطح دریا قرار دارد و از مناظر بی‌نظیری بهره می‌برد که مشرف به هفت دریاچه بوده که منابع آبی سد شانزدهم اکتبر سوریه را تامین می‌کند. این منطقه همچنین دارای جنگل‌های بسیار زیبایی مانند جنگل «حضرت نوح» و جنگل «شیخ ایوب» است که طبیعت و فرهنگ را با یکدیگر درآمیخته است.

شهر صلنفه

اما از مهمترین مناطق سیاحتی – تابستانی شهر لاذقیه باید از استراحتگاه «صلنفه» یاد کرد که به زیبایی طبیعت، کوه‌ها و جنگل‌هایش در سوریه شهرت یافته و از هتل‌های کهن، کافه‌ها، رستوران‌ها و اماکن گردشگری بسیاری بهره می‌برد و این امکانات موجب شده تا تابستان‌ها خیابان‌های این منطقه مملو از گردشگران داخلی وخارجی باشد و بازارهای تجاری آن مملو از کارهای هنری و دستی و تولیدات محلی است.

صلنفه در تولید روغن و صابون «غار کوهی» شهرت دارد که برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و موارد زیبایی موارد استفاده بسیار دارد. صلنفه همچنین با هوای معتدل خود در تابستان‌ها و سرد در زمستان‌ها از دیگر مناطق سوریه متمایز شده است، چون در زمستان برف همه نقاط و کوه‌ها و دشت‌های این منطقه را فرا می‌گیرد و مناظر زیبا و دیدنی خلق می‌کند.

در اطراف شهر لاذقیه قلعه معروف و تاریخی «صلاح الدین» قرار دارد که در بالای قله‌ای مرتفع که دور تا رو آن را جنگل‌ها و مناظر طبیعی زیبا فرا گرفته و در شرق شهر و نزدیکی منطقه «الحفه» در ارتفاع 140 متری از سطح دریا واقع شده است. این قلعه یکی از بزرگترین قلعه‌هایی است که صلیبی‌ها آن را بنا کرده‌اند.

 

 

شهر جبله

این شهر یکی از مهمترین مناطق استان لاذقیه است که در فاصله 25 کیلومتری جنوب شهر لاذقیه واقع شده و شهری ساحلی است و از جمله شهرهای قدیمی استان لاذقیه است.

شهر بانیاس

شهر «بانیاس»، بندر قدیم فنیقی‌ها به باغ‌های خود مشهور بود و در زمان حکومت یونانیان به «بالانیا» شناخته می‌شد. این بندر به دلیل عبور خطوط لوله‌های نفت از آن، از اهمیت اقتصادی بسیاری در سوریه برخوردار است.

در نزدیکی شهر بانیاس قلعه «المرقب» در ارتفاع 500 متری سطح دریا قرار دارد که قلعه‌ای عظیم متشکل از 14برج و دیوارهای ضخیم و ستبر است و به کشتی می‌ماند که بر بالای فلاتی مشرف به دریا و ساحل قرار گرفته است. شب‌ها اگر بالای این قلعه بایستید می‌توانید جزیره قبرص را ببینید.  

در این شهر قلعه‌های دیگری مانند «قلعه الحصن» که در نزدیکی شهر «حفه» قرار دارد، «قلعه سلیمان»، «قلعه یحمور»، «قلعه خوابی» و غیره نیز وجود دارند.

شهر صافیتا

در استان طرطوس مراکز سیاحتی زیبایی مانند «سلمی»، «الدریکش» و «صافیتا» وجود دارد که به آب‌های معدنی خود شهرت دارد. همچنین در شهر صافیتا برج تاریخی مرتفعی قرار دارد که از جمله قلعه‌های معروف در سوریه است و در زمان صلیبی‌ها بنا شده است.

 

 

استان طرطوس

استان «طرطوس»، دومین استان منطقه ساحل سوریه است و مرکز آن شهر «طرطوس»، دومین بندر سوریه در دریای مدیترانه است که در زمان فنیقی‌ها «الطرادوس» و در زمان حکومت رم شرقی «طرطوزا» نام داشت. 

شهر طرطوس دارای اماکن تاریخی مهم بسیاری مانند کلیسای جامع طرطوس است که هم اکنون به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. سواحل این منطقه در مناطق جنوبی منطقه ساحل سوریه واقع شده است.

در مقابل طرطوس جزیره «ارواد» قرار دارد که در زمان کنعانیان کشوری مستقل به نام ارادوس بود. در این جزیره آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها قلعه‌ها، دیوارها و برج‌های ایوبی است.

کشاورزی

اما در رابطه با محصولات کشاورزی منطقه ساحل سوریه باید گفت که بیشترین تکیه اقتصاد این منطقه بر دو محصول زیتون و مرکبات استوار است. کشت مرکبات از جمله بخش های اقتصادی مهمی است که مزارع در منطقه الساحل به آن اختصاص داده شده است.

صنایع دستی

در لاذقیه صنایع دستی و حرفه‌های سنتی بسیاری وجود دارد که معروفیت بسیاری دارند و از جمله این صنایع دستی صنعت بافت حصیر است.

طوایف سوری

طوایف متعددی در منطقه ساحل سوریه ساکن هستند که از جمله آنها «طایفه علوی» است که به خصوص در مناطق پیرامونی یعنی کوه‌ها و دشت‌های منطقه ساحل سوریه اقامت گزیده‌اند، به همین دلیل است که کوه‌‌های این منطقه به «کوه‌های علویان» معروف شده است.

بعد از این طایفه، طایفه اهل سنت، و سپس مسیحیان هستند که در شهرها و برخی روستاهای اطراف این منطقه ساکن هستند که ادیان و طوایف مختلف را در کنار تاریخ و فرهنگ‌های مختلف کنار هم جای داده است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول