اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار/ گزارش مستند فارس ‌به مناسبت هفته دولت از دیار نخل و کویر

خیزش مسئولان برای توسعه ‌‌سیستان‌و‌بلوچستان با کلید تدبیر روحانی/مردم بی‌صبرانه منتظرند

سیستان و بلوچستان ‌‌امروز با همت مسئولان به سمت توسعه در حال حرکت است که امیدواریم ‌با تدبیر دولت یازدهم شاهد شکوفایی سیستان و بلوچستان باشیم.

خیزش مسئولان برای توسعه ‌‌سیستان‌و‌بلوچستان با کلید تدبیر روحانی/مردم بی‌صبرانه منتظرند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در هفته دولت هر سال در سراسر ایران اسلامی پروژه‌ها‌ی مختلفی اعم از آموزشی، ورزشی، صنعتی و غیره افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شود.

و اما در استان سیستان و بلوچستان ‌با حدود 181785 کیلومتر مربع وسعت‌، که پهناورترین استان ایران می‌باشد‌ از این موضوع مستثنی نیست و همزمان با هفته دولت پروژه‌‌های عظیم و بسیار خوبی در حال افتتاح یا کلنگ‌زنی است.

سیستان و بلوچستان ‌به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، در تمام دولت‌ها ‌از اهمیت ویژه‎ای برخوردار بوده و مورد توجه قرار گرفته است.

طی سال‌های گذشته از دولت سازندگی گرفته تا دولت اصلاحات و دولت عدالت‌محور احمدی‌نژاد برای عمران و آبادانی این استان تلاش‌هایی به فراخور زمان صورت گرفته، اما در برخی دولت‌ها این تلاش در حد اعلا بوده و در برخی دولت‌ها این استان ولایتمدار و مرزدار مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

کما اینکه اگر مسئولان، آن توجهی را که به برخی استان‌های «خاص» ‌داشتند به این استان می‌‌داشتند چه بسا امروز سیستان و بلوچستان «شمالی دیگر» در جنوب ایران بود.

استانی که تمام ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه در آن موجود است اگر بخواهیم از بحث گردشگری صحبت کنیم ظرفیتی که این استان دارد را در هیچ استانی سراغ نخواهیم داشت اگر بخواهیم به بحث کشاورزی این استان بپردازیم که واقعا جای بحث فراوان دارد. 

‌در این گزارش بنا نداریم از ضعف دولت‌های گذشته سخن به میان آوریم چرا که گذشته‌ها گذشته است و باید با توجه به روی کار آمدن ‌دولت تدبیر و امید شاهد توسعه این استان باشیم.

دکتر روحانی در وعده‌های انتخاباتی خود توجه به مناطق محروم و توزیع عادلانه اعتبارات را بارها مورد تاکید قرار داده بود و امیدواریم با کلید تدبیر دولت یازدهم، سیستان و بلوچستان روزبه‌روز توسعه یابد و از ظرفیت‌های بالقوه و موجود در راستای پیشرفت این استان استفاده شود.

در هفته دولت سال 1392 ‌مسئولان این استان با عزمی راسخ در پی آن هستند که زیبایی و عقب‌ماندگی‌های برجای مانده در سیستان و بلوچستان را با ‌افتتاح طرح‌های عمرانی و کلنگ‌زنی طرح‌های جدید به کام مردم ‌شیرین کنند.

امروز استاندار سیستان و بلوچستان به نیکشهر رفت تا با افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌ها و پروژه‌ها‌ی جدید در این شهرستان، نوید توسعه و پیشرفت را به مردم همیشه در صحنه نیکشهر بدهد.

حاتم نارویی در این سفر چندین طرح و پروژه را ‌در دهستان چاهان از توابع شهرستان نیکشهر افتتاح ‌و به بهره‌برداری رساند.

‌وی ابتدا ‌به تشریح خدمات نظام در بخش‌های مختلف در سیستان و بلوچستان پرداخت‌ سپس گفت: ‌اعتباری که برای بهره‎برداری از این تعداد پروژه در دهستان چاهان صرف شده، 15 میلیارد تومان است.

وی افزود: پروژه‌های هفته دولت در دهستان چاهان در بخش‌های مختلف از جمله آبرسانی، برق‌رسانی، کشاورزی، آموزشی و طرح‌های هادی روستایی است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال 91 بالغ بر 10 میلیارد تومان در بحث توزیع برق در استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: امروز نیز برق‌رسانی به 21 روستا با اعتبار دو میلیارد تومان به روستاهای اطراف چاهان از توابع نیکشهر انجام شد.

این مسئول با بیان این‌که در سال 90 و 91 تعداد 46 روستا در نیکشهر برق‌دار شده‎اند، ادامه داد: کار برق‌رسانی به روستاهای نیکشهر در سال 93 به اتمام می‎رسد.

‌با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تماس گرفتیم خوشحال بود که این مجموعه در هفته دولت توانسته ‌چند خانه بهداشت ‌را در نقاط محروم این شهرستان افتتاح کند.

محمدحسن محمدی با تبریک این ایام گفت: امروز 5 واحد اورژانس 115 از نظر ساختمان آماده است، اما به دلیل نبود نیروی انسانی و همچنین اعتبار لازم برای خرید تجهیزات از جمله آمبولانس امکان بهره‌برداری از آنها در هفته دولت نیست.

وی ادامه داد: در این زمینه هماهنگی های لازم با وزارت خانه متبوع انجام شده و قرار است پس از اخذ اعتبارات لازم و تامین نیروی انسانی، مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل خاطرنشان کرد: هم اکنون 15 واحد اورژانس در منطقه سیستان فعال است.

این مسئول گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این تعداد تا پایان سال‎جاری به 25 واحد اورژانس ارتقا یابد.

محمدی از پیشرفت بیش از 90 درصدی بیمارستان 32 تختخوابی هیرمند خبر داد و متذکر شد: این پروژه نیز به دلیل کمبود اعتبار لازم برای خرید تجهیزات در هفته دولت افتتاح نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در پایان اذعان داشت: بیمارستان 48 تخت خوابی زهک نیز هم اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

‌‌سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: امروز ‌در دومین روز از هفته دولت ‌بیش از 22 هزار نفراز روستاییان این استان از نعمت آب شرب روستایی بهره‌مند ‌شدند.

نصرالله چاری ‌‌‌در زمینه حجم عملیات اجرایی پروژه‎ها بیان کرد: پروژه‎های مذکور شامل اجرای 20 کیلومتر شبکه آب آشامیدنی، 15 کیلومتر خط انتقال به طول 500 مترمکعب منبع ذخیره آب، تجهیز 4 حلقه چاه عمیق، و تجهیز 3 حلقه چاه نیمه عمیق است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای پروژه‌ها را 13 میلیارد و 475 میلیون ریال عنوان و از تلاش شبانه روزی همکاران شرکت در ارائه به موقع خدمات آبرسانی به روستائیان عزیز تشکر کرد.

‌‌مدیرکل شیلات سیستان نیز گفت: در هفته دولت تعداد 4 باب استخر پرورش ماهی در شهرستان زهک افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‎گیرد.

‌‌حسن خمر اظهار داشت: 4 باب استخر پرورش ماهی در روستاهای شاه میرآباد، خیرآباد شادی، غلام گلزار و کلبعلی از توابع شهرستان زهک با اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال افتتاح و به بهره‎برداری می‎رسند.

مدیرکل شیلات سیستان بیان کرد: به مناسبت این هفته در سال 92 پروژه‌های قابل افتتاح در شهرستان‌های استان، افتتاح 4 باب استخر پرورش ماهی در روستاهای شاه میرآباد، خیرآباد شادی، غلام گلزار و کلبعلی از توابع شهرستان زهک با اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال، خرید تعداد 9 مورد خودروی ویژه حمل آبزیان ( کامیون و کامیونت) و افتتاح یک باب فروشگاه عرضه ماهی در شهرستان زابل با اعتباری بیش از 14 میلیون ریال، افتتاح 2 باب استخر پرورش ماهی در روستاهای چد بالا و کریم آباد از بخش مرکزی شهرستان مهرستان با اعتباری بالغ بر 239 میلیون ریال و افتتاح 2 باب استخر پرورش ماهی در دهستان ریگ ملک شهرستان میرجاوه با اعتباری بالغ بر 190 میلیون ریال است.

وی ادامه داد: افتتاح یک باب استخر پرورش ماهی در بخش حصاروئیه شهرستان زاهدان با اعتباری بالغ بر 90 میلیون ریال، افتتاح 2 باب استخر پرورش ماهی در روستاهای زنده علیا و خروط بخش مرکزی شهرستان هیرمند با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال، افتتاح 3 باب استخر پرورش ماهی در روستاهای محمدان ـ بهشت آباد واقع در بخش بمپور شهرستان ایرانشهر با اعتباری بالغ بر 285 میلیون ریال، افتتاح یک باب استخر پرورش ماهی در روستای حیدرآباد بخش مرکزی شهرستان دلگان با اعتباری بالغ بر 80 میلیون ریال از دیگر پروژه های شیلاتی قابل افتتاح و بهره‌برداری در سیستان و بلوچستان است.

‌از حال و هوای هفته دولت در شهرستا‌ن‌های سیستان و بلوچستان خبر گرفتیم که فرماندار زابل با تبریک این ایام بیان کرد: در دومین روز از هفته دولت 6 طرح و پروژه در شهرستان زابل و بخش مرکزی مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

‌‌هوشنگ ناظری ‌اظهار داشت: دو طرح شیلاتی شامل خودروی سردخانه و فروشگاه عرضه آبزیان با اعتبار هزار و 365 میلیون ریال امروز مورد بهره‎برداری قرار گرفت.

‌فرماندار زابل با بیان اینکه به نمایندگی از تعداد 24 طرح جهادکشاورزی نیز 3 پروژه افتتاح شد،‌افزود: طرح جایگاه بهداشتی دام و یک طرح حفر چاه نیمه عمیق از جمله این پروژه‌ها بود.

این مسئول اذعان داشت: افتتاح کلاس آموزشی تراش‌ سنگ‌های قیمتی و زینتی در ادامه طرح‌های اشتغال خانگی و محله‌های آسیب‌پذیر از دیگر پروژه‌های دومین روز هفته دولت در شهرستان زابل بود که مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

ناظری گفت: کلاس آموزشی تراش سنگ قیمتی و زینتی در فاز نخست برای 30 نفر برگزار شد که پس از اتمام دوره به هر متخصص 5 میلیون تومان تسهیلات توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

‌اگر بگوییم سیستان و بلوچستان تشنه صنعت است سخن بی‌راهه‌ای نگفته‌ایم، ‌مدیر عامل شرکت شهرک‎های صنعتی سیستان و بلوچستان نیز ‌‌گفت: همزمان با هفته دولت تعداد 10 طرح عمرانی در شهرکهای صنعتی سیستان و بلوچستان افتتاح شد.‌

‌محمد یعقوبی اظهار د اشت: برای این 10 طرح 35 هزار و 200 میلیون ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: این طرح‎ها شامل محوطه سازی و جدول گذاری، آسفالت گرم، شبکه برق فشار ضعیف و متوسط پل ، شبکه جمع آوری فاضلاب، زیرسازی و آسفالت گرم بوده است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: این طرح‌ها در شهرک‌های صنعتی زاهدان میرجاوه، زاهدان کامبوزیا، کنارک، چابهار، ایرانشهر، میانکنگی و ادیمی اجرا شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک‎های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: تمامی این طرح‌ها از اعتبارات  استانی تامین اعتبار شده است.

یعقوبی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان هم اکنون دارای 28 شهرک و ناحیه صنعتی است که کلیه این شهرک‌ها و نواحی صنعتی از امکانات زیر‌بنایی مناسب برخوردار هستند.

با ‌‌فرماندار شهرستان هیرمند تماس گرفتیم که در جریان حال و هوای هفته دولت قرار بگیریم که وی ‌گفت: در دومین روز از هفته دولت، 39 طرح و پروژه در زمینه‌های مختلف در این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

‌‌سلطانعلی دهمرده ‌اظهار کرد: در دومین روز از هفته دولت 39 طرح در زمینه کشاورزی، دامپروری، شیلات و پرورش دام و طیور با اعتبار 12 میلیارد و 367 میلیون ریال مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

فرماندار هیرمند با اشاره به اینکه این تعداد پروژه برای 64 نفر اشتغال ایجاد کرده است، اضافه کرد: 53 نفر به صورت مستقیم از مزایای این طرح‎ها برخوردار شدند.

وی گفت: با توجه به نیاز سیستان و بلوچستان و کشور به محصولات کشاورزی طرح‎های این بخش باید به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه توسعه بخش کشاورزی در هیرمند علاوه بر ایجاد توسعه پایدار، نیاز استان و کشور را در زمینه محصولات باغی و زراعی تامین می‌کند، ادامه داد: 41 پروژه در زمینه کشاورزی، دامپروری و شیلات داریم که طی نخستین و دومین روز از هفته دولت به بهره‎برداری رسیده است.

دهمرده اضافه کرد: از مهم‌ترین پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، پرورش مرغ گوشتی 20 هزار قطعه‌ای هیرمند با 220 میلیون تومان اعتبار است که 80 میلیون آن از بخش تسهیلات طرح توسعه کشاورزی بوده و مابقی سرمایه بخش خصوصی است.

وی افزود: این طرح یکی از بزرگترین و مجهزترین طرح‎هایی بوده که در حوزه سیستان به بهره‎برداری رسیده است.

فرماندار هیرمند تصریح کرد: پرورش مرغ بومی جزو مشاغل خرد و کم هزینه بوده که نزدیک به 14 میلیون تومان اعتبار آن است.

فرماندار هیرمند خاطرنشان کرد: اعتبار طرح پرورش گاو 15 راسی 125 میلیون تومان بوده که از این رقم 25 میلیون تومان توسط بخش خصوصی و 100 میلیون تومان از محل تسهیلات بخش کشاورزی برای این پروژه هزینه شده است.

‌فرماندار هامون نیز اضافه کرد: در هفته دولت 15 طرح و پروژه در شهرستان هامون مورد افتتاح و بهره برداری قرار می‎گیرد. ‌

حمیدرضا فخررحیمی ‌اظهار داشت: در طول هفته دولت 15 طرح در بخش دامداری، تجاری، غسالخانه،جایگاه نماز میت روستایی، راه و روشنایی معابر در شهرستان تازه تاسیس هامون افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

فرماندار هامون بیان کرد: اعتبار این 15 طرح در مجموع 3 میلیارد ریال است.

‌‌استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه سفر خود به نیکشهر از دو مدرسه در روستاهای دهستان چاهان از توابع نیکشهر بازدید کرد.‌

حاتم نارویی در این بازدید‌ اظهار داشت: این دو مدرسه با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 100 میلیون تومان تا چندماه دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان از افتتاح پست 63 کیلو ولت چاهان در دومین روز هفته دولت خبر داد و گفت: پست 230 کیلوولت نیکشهر نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در دست اقدام است که امیدواریم با تامین اعتبارات تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پروژه آبرسانی با 7.5 کیلومتر طول شبکه و سه کیلومتر داخل روستا و خط انتقال برای 102 خانوار روستاهای منطقه اجرا شده است.

یکی از ساکنان دهستان چاهان نیز در جریان سفر استاندار سیستان و بلوچستان به دهستان چاهان ضمن قدردانی از امکانات ایجاد شده در این منطقه اظهار داشت: قبل از انقلاب دهستان چاهان یک پاسگاه، یک مدرسه ابتدایی ودو منزل خشتی بیشتر نداشت اما امروز به لطف نظام و دولتمردان، بیش از 30 مدرسه ابتدایی و بسیاری از زیربناهای دیگر در زمینه آبرسانی، برق رسانی و آموزشی و کشاورزی در این منطقه ایجاد شده است.

‌فرماندار کنارک نیز از افتتاح 22 طرح و پروژه در دومین روز از هفته دولت در شهر زرآباد خبر داد.‌

سید حسن سجادی ‌اظهار داشت: 22 پروژه عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اشتغالزایی با اعتبار تقریبی 20 میلیارد ریال در زرآباد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

فرماندار کنارک بیان کرد: این پروژه‌ها شامل روکش آسفالت شهر زرآباد، زمین ورزشی، کارگاه شن و ماسه با اعتبار 800 میلیون تومان و چند طرح کشاورزی از جمله برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی وایجاد جاده بین مزارع است که در دومین روز از هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه از پروژه ملی محور زرآباد به جاسک و پل بزرگ راپچ و چاه آب شیرین شهر زرآباد بازدید بعمل آورد. سجادی در این بازدید از روند اجرای پروژه‌ها در بخش زرآباد به ویژه در بخش زیرساخت‌ها تقدیر کرد.

وی همچنین انجام برنامه‌های فرهنگی و گردهمایی‌های متعدد ریش سفیدان و معتمدان و چندین مورد صلح و آشتی بین طوایف که با همت مسئولان بخش و شهرستان در زرآباد در ماه‎های اخیر صورت گرفته را بسیار خوب ارزیابی کرد.

فرماندار کنارک در ادامه از دست اندرکاران امنیت و خدمات رسانی و نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج علما و معتمدان و ریش سفیدان تقدیر کرد و گفت: زرآباد منطقه استراتژیک با ظرفیت‌های فراوان بی نظیر در عرصه کشاورزی و صیادی و دارای استعدادهای فراوان در بخش‌های علمی است.

فرماندار زهک نیز از عملکرد هفته دولت در این منطقه سخن گفت و از ‌افتتاح دو سالن ورزشی در دومین روز از هفته دولت شهرستان زهک خبر داد.

‌‌حبیب پیری ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان اظهار داشت: 21 طرح اشتغالزایی مددجویان زیرپوشش کمیته امداد با اعتبار 440 میلیارد ریال، نوسازی و احداث مدارس با اعتبار 10 میلیارد ریال از جمله پروژه‌های هفته دولت در زهک است.

فرماندار زهک بیان کرد: تولید و مراقبت نهال، احداث مرغداری 20 هزار قطعه‎ای جهادکشاورزی با 77 میلیون تومان، افتتاح تعداد چهار طرح شیلاتی ، احداث استخر پرورش ماهی با اعتبار 400 میلیون ریال، و 26 طرح عمرانی در بخش جزینک از دیگر پروژه‌های هفته دولت در شهرستان زهک است.

‌در دیگر نقاط سیستان و بلوچستان نیز امروز بیش از ده‌ها پروژه ‌افتتاح و کلنگ‌زنی ‌شد.‌

سیستان و بلوچستان امروز واقعا تشنه توسعه است؛ توسعه‌ای که مسئولان عزم خود را جزم کرده‌اند تا آن را هر چه سریع‌تر محقق کنند.

اگر از شهروندان سیستان و بلوچستان سوال کنی که چه خواسته‌ای از دولت تدبیر و امید دارید به طور حتم خواهند گفت؛ آقای ‌دکتر روحانی لطفا با کلید تدبیر خودتان قفل‌های زنگ‌زده سال‌های قبل در سیستان و بلوچستان را که مانع از توسعه این استان شده است را باز کنید.

امیدواریم در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری شده است مسئولان استانی و کشوری با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات معظم له به‌ نقاط محروم کشور توجه ویژه کنند و سیستان و بلوچستان را که سال‌هاست‌ طعم عدالت و توسعه را آنطور که باید نچشیده است هر چه زودتر به استانی توسعه یافته ‌تبدیل کنند.

به امید روزی که سیستان و بلوچستان مقصد نخست مسافران نوروزی و تابستانی باشد.

به امید روزی که دیگر خبری از گرد و غبار و مشکلات ناشی از آن در سیستان و بلوچستان نباشد.

به امید روزی که مردم این استان دیگر از بیکاری جوانانشان گلایه نکنند و با توسعه صنعتی این استان تمام مشکلات برطرف شود.

به امید روزی که ...

____________________________________

‌گزارش: شیبا سرگزی

سرپرست خبرگزاری فارس در سیستان وبلوچستان

_________________________________________

انتهای پیام/75004/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول