اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج و شورای هماهنگی استان کردستان:

نگاه هزینه‌ای به حوزه سلامت عامل بی‌مهری در بحث بودجه است

رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج گفت: بحث سلامت در بودجه‌ریزی کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته و این مهم ناشی نگاه هزینه‌ای به حوزه سلامت در دولت‌های گذشته است.

نگاه هزینه‌ای به حوزه سلامت عامل بی‌مهری در بحث بودجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بابک قطبی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز پزشک که در آمفی تئاتر بیمارستان بعثت سنندج برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه پزشک در فرهنگ ایران اسلامی بسیار بالا بوده به گونه‌ای که مردم علاوه بر مراجعه برای درمان به پزشکان، در زمینه‌های مختلف از آنان مشاوره می‌گیرند.

وی تصریح کرد: شخصیت پزشکان از دیدگاه مردم ایران شخصیتی آراسته به فضائل والای اخلاقی است و این مهم یکی از دلایل مراجعه مردم به آنان برای کارهای دیگر غیر از طبابت است.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج، طبابت برای درمان و علم برای علم انسان را نمی‌سازد بلکه آدمی را از انسانیت دور می‌کند.

وی با بیان اینکه ارتقاء‌ شاخصه‌های رفاهی و اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت میسر نمی‌شود، اظهار کرد: امروزه در برنامه‌های توسعه هزاره سوم سازمان ملل متحد مقوله سلامت یکی از پارامترهای مهم و شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی جوامع بشمار می‌آید.

رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج و شورای هماهنگی استان کردستان تصریح کرد: سازمان بهداشتی GDP از سال 2007 به منظور جلب نظر مقام‌های سیاسی جهان و کشورهای مسئله سرمایه‌گذاری در سلامت را مطرح کرده است.

قطبی خاطرنشان کرد: این به آن دلیل است که در ذهن برخی از برنامه ریزان کشورها مقوله سلامت مصرف و هزینه به حساب می‌آید نه سرمایه‌گذاری و به خاطر این باور غلط مشکلات اساسی در بخش سلامت دامنگیر مردم جامعه شده است.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزان باید بدانند ارتقا شاخص‌های رفاهی و اقتصادی، توسعه انسانی و کاهش فقر بدون سرمایه‌گذاری در امر سلامت میسر نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج با بیان اینکه اقتصادان بزرگ سرمایه‌گذاری در سلامت را هزینه نمی‌دانند، بیان کرد: ثروتمندترین کشورهای جهان درصد زیادی از درآمدهای خود را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند.

به گفته قطبی، سه شاخصه در خصوص میزان سرمایه‌گذاری برای سلامت توسط کشورها مطرح شده که بر اساس آن میزان توجه مسئولان هر کشوری به مسئله سلامت ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم مردم از هزینه سلامت، سهم سلامت از GDP و سرانه درمان سه شاخص مهم در بحث سرمایه‌گذاری برای سلامت است، بیان کرد: سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشوری است که در ایران اسلامی این رقم در حدود 5.6 درصد است.

رئیس بیمارستان بعثت سنندج افزود: در اغلب کشورهای همسایه سهم سلامت از GDP بیش از 7 درصد، در کشورهای در حال توسعه بیش از 9 درصد و در کشورهای توسعه یافته 12 درصد است.

قطبی خاطرنشان کرد: در حقیقت این شاخصه آیینه تمام قد میزان توجه دولت‌ها به امر سلامت در جامعه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر به این حوزه کمتر پرداخته شده و در بودجه‌ریزی کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته است، بیان کرد: این مهم ناشی از آن است که نگاه به حوزه سلامت در دولت‌های گذشته یک نگاه هزینه‌ای است.

به گفته رئیس شورای نظام پزشکی سنندج، پائین بودن سهم سلامت از GDP موجب افت کیفی خدمات پزشکی، ایجاد احساس عدم وجود امنیت و از بین بردن انگیزه در جامعه پزشکی می‌شود.

قطبی خاطرنشان کرد: پرداخت مستقیم بیش از حد متعارف و ناعادلانه توسط مردم و تحمیل بار سنگین بر جامعه از تاثیرات منفی پایین بودن سهم سلامت از جی‌دی‌پی است.

وی با بیان اینکه سه شاخص مطرح شده به صورت زنجیره به هم پیوسته و مرتبط هستند، افزود: عدم توجه و تخصیص اعتبار کافی به سهم سلامت از جی‌دی‌پی موجب می‌شود، سرانه درمان به صورت غیرواقعی کمتر از میزان مورد نیاز برای تامین درمان و سلامت مردم تعیین شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل برآوردهای غیرکارشناسانه طی چند سال اخیر سرانه درمان تقریبا 50 درصد سرانه واقعی تعیین شده است.

قطبی تصریح کرد: مبلغ سرانه امورات درمانی هر ایرانی در سال‌جاری 14 هزار و 300 تومان تعیین شده و این در حالی است که این مبلغ در سال گذشته 11 هزار و 280 تومان بوده است.

وی افزود: سرانه درمان در سال 92 با وجود نرخ 32 درصدی تورم بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، سرانه درمان 26.8 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج افزود:‌ بر این اساس سرانه درمان سال 92 ، 5 درصد کمتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده است.

قطبی با تاکید براینکه پائین بودن میزان سرانه درمان تاثیرات منفی خود را به صورت مستقیم بر صندوق‌های بیمه‌ای می‌گذارد گفت: این مهم به صورت غیرمستقیم نیز بر بودجه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تاثیر منفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: پایین بودن سرانه درمان موجب تحمیل فشارهای سنگین هزینه‌های درمانی بردوش مردم و افزایش شاخص سهم مردم از هزینه‌های سلامت می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی سنندج در پایان خاطرنشان کرد: با مقایسه سهم مردم کشورهای مختلف از هزینه‌های درمان مشخص می‌شود که این شاخص در کشور ما نسبت به آنها وضعت مطلوبی ندارد.

انتهای پیام/79002/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول