اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ضمن اذعان به پیروزی ارتش سوریه در نبرد با شورشیان

اندیشکده رند: شرایط با زمانی که اوباما خط قرمز برای سوریه تعیین کرد، تفاوت دارد

در حالی که [ادعا می‌شود] سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است، آمریکا همچنان در حاشیه تحولات سوریه باقی مانده و این از آن روست که بسیاری از مولفه‌ها از زمان اعلام خط قرمز مزبور تغییر کرده‌اند.

اندیشکده رند: شرایط با زمانی که اوباما خط قرمز برای سوریه تعیین کرد، تفاوت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اندیشکده رند، یک سال از اعلام خط قرمز اوباما در سوریه یعنی استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت اسد می‌گذرد. این خط قرمز می‌تواند رفتار آمریکا را در سوریه تغییر دهد.

با این وجود، در حالی که [ادعا می‌شود] سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است، آمریکا همچنان در حاشیه تحولات سوریه باقی مانده و این از آن روست که بسیاری از مولفه‌ها از زمان اعلام خط قرمز مزبور تغییر کرده‌اند.

آن زمان که این خط قرمز اعلام شد، شرایط در سوریه به این پیچیدگی نبود و سیاست آمریکا نیز بر دو نتیجه تمرکز کرده بود: سرنگونی دولت بشار اسد و حمایت از شورشیان سوریه. از سوی دیگر آن زمان شورشیان پیشرفت‌های خوبی در میدان نبرده کرده بودند و به نظر می‌رسید می‌توانند خود در این نبرد پیروز شوند.

از آن زمان، اشتها برای سرنگونی اسد و حمایت از شورشیان در آمریکا کاهش یافته است. شورشیان قادر به اتحاد نبوده‌اند و خود مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و حضور نیروهای جهادی [سلفی] در بین آنها افزایش یافته است. اصلا روشن نیست که سرنگونی اسد منجر به بهبود شرایط در سوریه می‌شود یا نه؟

یک سال پیش میزان تعهد ایران و حزب‌الله به اسد نامشخص بود اما اکنون حزب‌الله رسما به جنگ پیوسته و ایران نیز در حال شکل‌دهی به شبه‌نظامیانی است که در سوریه از اسد دفاع می‌کنند. با این وضع، شرایط تغییر کرده و حکومت سوریه در حال پیروزی است.

با این حال، اندیشکده مزبور اذعان کرده است که اوباما نمی‌تواند هیچ کاری نکند چون در این صورت اعتبار خود را از دست می‌دهد، نه‌تنها اعتبار این خط قرمز، بلکه اعتبار تمام تهدیداتی که انجام می‌دهد.

بیشترین احتمال آن است که ایالات متحده به برخی تاسیسات نظامی سوریه ضربه وارد کند. این به‌معنای ارسال سیگنالی برای اسد است که استفاده از سلاح شیمیایی بدون هزینه نخواهد بود. با این حال این حمله آن‌قدر بزرگ نخواهد بود که موازنه قوا را به شدت تغییر داده و ایران و حزب الله را به افزایش حضور در صحنه سوریه وادار کند.

گفتنی است، دولت سوریه هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول