اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

مذاکره در کنار مبارزه/ تاکتیک جدید دولت پاکستان برای مقابله با شبه‌نظامیان

دولت پاکستان در تازه‌ترین تصمیم خود اعلام کرد همزمان با مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی، از اهرم فشار نظامی نیر علیه طالبان استفاده خواهد کرد.

مذاکره در کنار مبارزه/ تاکتیک جدید دولت پاکستان برای مقابله با شبه‌نظامیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، پس از یک دوره تهدید از سوی هر 2 طرف طالبان و دولت پاکستان در نحوه برخورد با شبه نظامیان، دولت این کشور تصمیم گرفته همزمان با مذاکره فشار سیاسی و استفاده از زور علیه طالبان را افزایش دهد.

در همین حال تاکید شده است، ارتش از هیچ یک از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند البته عملیات علیه طالبان تا زمانی که آنان در حال مذاکره با دولت هستند متوقف می‌شود.

یک مقام دولتی پاکستان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: علت اعدام نکردن 2 تن از اعضای لشکر جنگوی و دکتر عثمان از اعضای مهم طالبان پاکستان تلاش برای مبادله این افراد با شبه‌نظامیان و توقف عملیات‌ گروه‌های تروریستی در داخل کشور است.

طالبان برای مذاکره رسمی با دولت پاکستان خواهان مهلت بیشتری شده‌اند این در حالی است که دولت نیز استراتژی خاصی برای نحوه گفت و گو با شبه‌نظامیان در نظر ندارد.

با اینکه صلح طالبان و دولت در پاره‌ای از ابهام قرار دارد اما به نظر می‌رسد دو طرف حاضرند به صورت غیر رسمی همچنین بدون امضای قرارداد کتبی برای آتش بس با هم به توافق برسند.

طبق گزارش سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان، طالبان در حال تغییر هستند و از سال گذشته تاکنون دره «تیراه» و منطقه خیبر‌ایجنسی از نواحی هفتگانه قبایلی کانون درگیری طالبان با ارتش پاکستان بود اما گروه «عبد الولی» معروف به عمر خالد به جای تسلیم شدن از مذاکره با دولت خودداری می‌کند.

قدرت گرفتن گروه عمر خالد که از طالبان پیروی نمی‌کند باعث شد طالبان افغانستان برای مهار کردن این گروه به طالبان پاکستان هشدار دهند.

این در حالی است که القاعده نیز از رفتار خودسرانه گروه عمر خالد ناراضی هستند. ابتدا قاری شکیل معاون عبدالولی از تحریک طالبان پاکستان کناره‌گیری کرد و به مرور زمان این گروه به طور کامل از طالبان جدا شد.

یکی دیگر از چالش‌های امنیتی پاکستان قدرتمند شدن گروه انصار‌المجاهدین که شاخه‌ای از القاعده هستند می‌باشد.

این در حالی است که بیش از 25 گروه القاعده در پاکستان فعال هستند که کوچکترین این گروه‌ها از 4 تا 5 نفر عضو تشکیل شده است.

همچنین چون جنگجویان عرب عازم سوریه هستند القاعده به تقویت انصار المجاهدین پرداخته تا قدرت خود را در منطقه حفظ کند اما به هر حال انصار المجاهدین گروه جدا از تحریک طالبان پاکستان است.

لشکر جنگوی همکاری خود را با طالبان پنجابی افزایش داده با این وجود هنوز این دو گروه عملیات مشترکی انجام نداده‌اند و هر یک به شیوه خودشان عمل می‌کنند.

در شرایط فعلی مذاکره با شبه‌نظامیان بسیار دشوار است زیرا هیچ یک از گروه‌های شبه‌نظامی قدرت این را ندارند که نماینده تمام گروه‌ها باشند و فقط گفت و گو با طالبان پنجابی ممکن است نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

دولت از طالبان خواسته با تمام گروه‌های شبه‌نظامی به توافق برسد و بعد از آن وارد مذاکره با پاکستان شود تا آتش‌بس پایدار برقرار شود.

به گفته منابع آگاه دولتی، پاکستان با بخشی از شبه‌نظامیان که حاضر به مذاکره باشند صلح می‌کند این در حالی است که عملیات نظامی علیه سایر گروه‌ها که حاضر به گفت و گو نیستند ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان، دولت و طالبان به یکدیگر اعتماد ندارند و کسی حاضر نیست ضمانت مذاکرات صلح را به عهده بگیرد به همین علت مذاکرات جامع بین دولت و طالبان به حالت تعلیق درآمده است.

در همین حال، بزرگان مذهبی پاکستان از جمه «مولانا فضل الرحمن» سعی دارد با تشکیل جرگه، مذاکره دولت و طالبان را ضمانت کند اما در حال حاضر هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته و معلوم نیست دولت چه زمانی وارد مذاکره با شبه‌نظامیان می‌شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول