اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده سراب:

کلنگ جهانگیری بر پروژه نفلین سینیت سراب 10 ساله شد/ پروژه‌ای بدون پیشرفت

نماینده مردم سراب با انتقاد از روند کند بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی و اشتغالزایی منطقه «نفلین سینیت»گفت: شایسته است وزیر صنعت در آستانه دهمین سالگرد کلنگ‌زنی این طرح عنایت خاصی به طرح داشته باشد.

کلنگ جهانگیری بر پروژه نفلین سینیت سراب 10 ساله شد/ پروژه‌ای بدون پیشرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، مهناز بهمنی بعد از ظهر امروز در آیین تجلیل از شوراهای سوم شهرهای چهارگانه در شهرستان سراب با انتقاد از روند کند بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی و اشتغالزای منطقه، نفلین سینیت اظهار کرد: در آستانه دهمین سال کلنگ‌زنی این کارخانه توسط  وزیر صنعت و معدن دولت خاتمی و  معاون اول رئیس جمهور انتظار داریم تا وی عنایت خاصی به طرح داشته و از آن بازدید به عمل آورد.

بهمنی یادآور شد: حلقه مفقوده اجرایی شدن طرح باید پیدا و مشخص شود که چرا با وجود تصویب اعتبارات به این طرح همچنان روند اجرایی ان نامطلوب است.

طرح نفلین سینیت سراب که در زمان دولت محمد خاتمی و از سوی  وزیر وقت صنایع کلنگ‌زنی شد، دست‌خو‌ش تغییرات و تحولات اساسی بوده است در حالی‌ که سه وزیر صنایع از این طرح دیدن کرده و هرکدام زمان 36 ماهه را برای بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند ولی تاکنون این 36 ماه زمان پیش‌بینی شده محقق نشده است.

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با اعتباری بالغ بر 380 میلیون یورو طی مصوبه نخستین سفر استانی ریاست جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفت که با انجام مطالعات زیربنایی و اخذ مجوزهای قانونی لازم پیشرفت‌هایی حاصل شد ولی برای مدتی دچار رکود بود که پس از آن یک تیم کارشناسی جوان و توانمند راهکارهای برون‌رفت از شرایط رکود را بررسی و پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کردند.

یکی از این پیشنهادها در سفر بعدی رئیس جمهور به استان مورد توجه احمدی‌نژاد قرار گرفت و وی دستور ویژه‌ای برای پیگیری و اجرای این طرح ملی را صادر کرد، این موضوع پس از آن در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و جزو اولویت‌های دولت لحاظ شد.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

انتهای پیام/60010/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول