اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر روابط عمومی بنیاد بوعلی‌سینا:

بنیاد بوعلی داعیه‌دار فعالیت‌های بنیادین/ ابن‌سینا حکیم همیشه جاودانه

بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به عنوان داعیه‌دار فعالیت‌های بنیادین سعی در معرفی بیشتر ابن سینا به جهان را دارد.

بنیاد بوعلی داعیه‌دار فعالیت‌های بنیادین/ ابن‌سینا حکیم همیشه جاودانه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، یکم شهریور ماه سالروز تولد دانشمند بزرگ اسلام و جهان، شیخ‌الرئیس بوعلی سینا مؤلف کتاب عظیم قانون در طب است.

هر ساله بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با حضور در آرامگاه این پزشک، فیلسوف، منجم، ریاضی‌دان و موسیقی‌دان به مقام شامخ این بزرگوار ادای احترام می‌کند.

شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا به دلیل تلاش‌های ارزشمند و ماندگارش در علم پزشکی و خصوصاً تألیف کتاب شریف قانون به شهرت جهانی دست یافته و این کتاب بسیار مهم و ارزشمند در دانشگاه‌های معتبر دنیا به عنوان منبع و مرجع تدریس شده و سالروز تولد حجت‌الحق ابن سینا را به عنوان روز پزشک نامگذاری کردند.

به همین منظور و در هزارمین سال تألیف کتاب شریف قانون در طب و سالروز تولد شیخ‌الرئیس جناب ابوعلی سینا با توکل دارایی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت‌وگو کردیم.

فارس: در مورد شخصیت ابن سینا توضیحاتی بفرمایید:

دارایی: ابن سینا شخصیت جهانی چندوجهی است که جزء بزرگان تاریخ و تمدن اسلام و ایران و حتی جهان محسوب می‌شود.

ابوعلی سینا به عنوان فیلسوف و طبیب شناخته شده و در بین عوام و خواص جایگاه ویژه‌ای در طول هزاره گذشته داشته است.

در بین مردم اقصی نقاط جهان ابن سینا را با پزشکی می‌شناسند و این به دلیل نسبت پزشکی با سلامت انسان و نسخه‌های پزشکی و نظریات جناب شیخ‌الرئیس در این زمینه است.

ابن سینا در آسایش و رفاه بشریت و در ترویج سلامت در طول هزاره گذشته در ایران، کشورهای اسلامی و اروپا تأپیر بسزایی در پزشکی و مسائل با پزشکی داشته است.

ابن سینا یک فیلسوف بزرگ جهان و به ویژه اسلامی محسوب می‌شود.

برخی ابن سینا را فیلسوف مشایی یا یک فیلسوف ـ عارف می‌دانند که این مباحث تخصصی است اما در هر حال بوعلی سینا به عنوان نماد تفکر و خرد جهان اسلام در اوج شکوفایی تمدن اسلامی در قرن سوم و چهارم که با نهضت ترجمه شروع شده بود، می‌شناسند.

فارس: ابن سینا چه تأثیری بر مسائل فلسفی داشت؟

دارایی: تأثیر ابن سینا بر مسائل فرهنگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شخصیت بزرگ است و حجت‌الحق بوعلی برای نخستین بار نظریات فلسفی را در جهان اسلام به صورت مدون و بر اساس اصول دین مبین اسلام تدوین کرد.

ابن سینا با تأثیری که از فلسفه ارسطو گرفته بود، فلسفه اسلامی که مؤسس آن جناب فارابی است را به نحو شایسته‌ای سر و سامان داد و از نظر فلسفی جایگاه ویژه‌ای در بین دانشمندان برای خود و ایرانیان ایجاد کرد.

کتاب بزرگ شفا در حکمت، دایره‌المعارف بزرگ آن زمان به شمار می‌آید و نمونه‌ای از تلاش این مرد بزرگ برای مدون ساختن حوزه فکر و اندیشه جهانی اسلام بود. ابن سینا در زمینه موسیقی، ریاضیات و سایر علوم زمان خود هم صاحبنظر بوده است.

فارس: ابن سینا بیشتر با چه علمی شناخته می‌شود؟

ابن سینا علاوه بر فیلسوف بودن یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ پزشکی است،

شیخ‌الرئیس کتاب‌های مختلفی در حوزه پزشکی به رشته تحریر درآورده اما مهم‌ترین اثر ابن سینا کتاب قانون در طب است.

قانون در طب شامل پنج کتاب است که بر اساس آنچه که گفته شده کتاب اول قانون را جناب بوعلی در 35 سالگی نوشته است.

فارس: فعالیت ابن سینا در عرصه پزشکی چگونه بوده است؟

دارایی: قبل از ابن سینا دو کتاب پزشکی مهم در جهان اسلام داریم که یکی کتاب «الحاوی» تألیف زکریای رازی و دیگری کتاب «کامل الصناعه الطبیعه» اثر علی‌ بن عباس مجوسی است.

کتاب قانون در طول هزار سال گذشته چه در سرزمین‌های اسلامی و چه در اروپا همه کتاب‌های پزشکی را تحت‌الشعاع و در سایه خود قرار داده است.

یکی از نشانه‌های اهمیت کتاب قانون، شروح مختلف، خلاصه و حواشی بسیاری بر کتاب قانون نوشته شده و قانونچه‌ها یا موجزالقانون‌ها که از روی قانون نوشته شدند، بسیار معروف هستند و مهم‌ترین قانونچه‌ها موجزالقانون قریشی معروف به ابن نفیس است.

فارس: فعالیت بنیاد بوعلی سینا در چه زمینه‌ای است؟

دارایی: این بنیاد کار تصحیح انتقادی کتاب شریف قانون در طب را در دستور کار قرار داده است.در شورای علمی بنیاد تصحیح انتقادی کتاب قانون به عنوان یک کار بنیادین و ماندگار تصویب و توسط اهل فن در حال انجام است.

کار تصحیح سه کتاب اول، دوم و سوم قانون رو به پایان است و کتاب اول در دست چاپ و امیدواریم کتاب‌های دوم و سوم تا پایان سال آماده عرضه به علاقمندان شود.

فارس: در مورد اهمیت طب سنتی بفرمایید؟

دارایی: هیچ کس مخالف احیاء طب سنتی نیست و در راستای احیاء این علم سال گذشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معاونت طب سنتی ایجاد شده است.

طب سنتی با رعایت ضوابط خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید احیاء شود.کسی که می‌خواهد طبیب سنتی باشد باید دوره پزشکی عمومی بگذراند و با فیزیولوژی بدن انسان آشنا باشد.

با توجه به وجود گیاهان دارویی فراوان در منطقه زاگرس و همدان که در تاریخ پزشکی مؤثر بوده، ما معتقدیم که باید بخش تولیدات گیاهان دارویی، فرآوری، بسته‌بندی و عرضه آنها مطابق با اصول پزشکی سنتی و مدرن در همدان به نحو شایسته‌ای پشتیبانی شود.

فارس: وظیفه بنیاد در مورد حمایت از رشد طب سنتی چیست؟

دارایی: بنیاد بوعلی سینا وظیفه پشتیبانی مادی و معنوی از کسانی که در زمینه گیاهان دارویی فعالیت دارند برای خود قائل است.

با توجه به ظرفیت وجود آرامگاه بوعلی و ظرفیت علمی کتاب قانون و از سویی دیگر استمرار نسل پزشکان طب سنتی در این منطقه، همدان می‌تواند به عنوان پرچمدار احیاء طب سنتی در کشور معرفی شود.

فارس: دیگر فعالیت‌های بنیاد را نام ببرید؟

دارایی: کتاب شفا و کتاب‌های دیگر فلسفی ابن سینا با مشارکت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و بنیاد بوعلی در حال تصحیح است.

بنیاد برای جلوگیری از دوباره‌کاری تصمیم گرفت که کتاب قانون را خود تصحیح کند و کتاب شفا را نیز مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصحیح کند.

فارس: آیا کتابی برای انتشار آماده شده است؟

دارایی: نخستین کتاب از مجموعه فلسفی ابن‌سینا به نام «تعلیقات» ظرف چند ماه آتی منتشر می‌شود.

طبق اعلام نظر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کار تصحیح انتقادی شفا و کتب فلسفی بوعلی سینا بیش از یک دهه به طول می‌انجامد.

فارس: در خصوص آغاز به کار کلاس‌های تدریس طبیعیات شفا بفرمایید؟

دارایی: در حال حاضر این کلاس‌ها تشکیل شده و به مدت یک سال نیز ادامه دارد.

تدریس طبیعیات شفا در یک سده گذشته فراموش شده بود و اگر بنیاد بوعلی از یک ساختمان شایسته‌ برای انجام مأموریت‌های خود برخوردار بود، اقدام به تشکیل کلاس‌ها و تدریس سایر کتب و رساله‌های ابن سینا در زمینه الهیات، شفا، موسیقی، ریاضیات و پزشکی و حتی ادبیات و زبان‌شناسی می‌کردیم.

فارس: چه اقدامی در مورد شعار «هزاره تألیف قانون» انجام شده است؟

دارایی: سازمان یونسکو سال‌های 2012 و 2013 را به عنوان هزاره تألیف کتاب قانون به جهانیان اعلام کرده است، در کشور ایران در این زمینه کار شایسته‌ای انجام نگرفته و حتی بنیاد بوعلی به علت عدم تخصیص اعتبارات نتوانست کاری انجام دهد.بنیاد بوعلی سینا بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال 83 مجوز تأسیس گرفته اما در تابستان 85 فعالیت خود را آغاز کرده است.

فارس: وضعیت بودجه‌ای بنیاد بوعلی چگونه است؟

دارایی: بنیاد بوعلی بودجه مستمر و همیشگی ندارد به طوری که طی دو سال گذشته بودجه بنیاد به صفر رسیده و به علت نبود اعتبارات بسیاری از برنامه‌های آن اجرا نشده است.    

فارس: طی سال‌های گذشته همایشی در زمینه پاسداشت ابن سینا برگزار کرده بودید؟

دارایی: در سال 86 همایش پاسداشت حکیم هزاره‌ها و در سال 88 جشنواره حکمت سینوی با اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی با شرکت فلاسفه و پزشکان بیش از 10 کشور برگزار شد.

اهدای جایزه بین‌المللی به نام این سینا در زمینه‌های پزشکی، فلسفه و مفاخر زمینه معرفی و شناخت حکیم هزاره‌ها را فراهم کرد اما متأسفانه به علت عدم اختصاص اعتبار این جشنواره و اعطای جایزه دوباره برگزار نشد.

جایزه معروف 100 هزار دلاری ابن سینا می‌توانست یا می‌تواند در شأن نام بوعلی سینا مطرح و اعتباری مانند جایزه نوبل برای ایران کسب کند.

-----------------------------

گفت‌وگو: سردار فارسی

----------------------------

انتهای پیام/89010/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول