اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جهان به وجودش فخر می‌فروشد

بو‌علی ‌سینا؛‌ اسطوره‌‌ای ایرانی‌تبار که مصادره نخواهد شد

بوعلی سینا مردی از تبار آریایی‌ها، چراغ هدایت بشریت و بقدری بزرگ‌منش است که نه ترک‌ها و نه عرب‌ها نمی‌توانند او را به قصد خود مصادره کنند.

بو‌علی ‌سینا؛‌ اسطوره‌‌ای ایرانی‌تبار که مصادره نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، روز نخست شهریور ماه سالروز ولادت ابوعلی سیناست، همان حکیم هزاره‌ها که جهانیان بر علمش صحه گذارده و او را می‌ستایند.

بوعلی‌سینا به قدری علمش فزونی یافته بود که نه تنها بر مردمان عصر خود سرآمد بود، بلکه امروز با گذشت چندصد سال از عمر کم اما پربار وی، «علم طب» خود را مدیون بوعلی دانسته و هنوز طب و قانونش را سرلوحه علوم پزشکی می‌دانند.

حکمت و دانش بوعلی سینا چنان دنیا را در نوردیده که امروز همه دانشمندان از سراسر جهان خود را وامدار بوعلی دانسته و سعی بر سیراب کردن خود از دریای عرفان این بزرگمرد تاریخ دارند.

او سرآمد است و باید در دنیا این سرآمد بودن گوش فلک را کر می‌کرد اما گویا همه ما کم گذاشته‌ایم و در عرضه و ارائه این دریای حکمت آن طور که باید ورود نکرده‌ایم.

امروز را نمی‌توان روز بوعلی نامید بلکه تنها بهانه‌ای است تا یادی از بزرگمرد علم و حکمت کنیم و از دریای عرفان، دانش، حکمت و فلسفه جرعه‌نوش شویم.

ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا و پورسینا زاده 359 هجری شمسی در بخاراست.

وی پزشکی مشهور، شاعری متبحر، فیلسوفی تأثیرگذار و دانشمندی بنام است که به دلیل آثارش در زمینه فلسفه و پزشکی اهمیت دارد.

بوعلی سینا نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و قانون یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.

وی 450 کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته که تعداد زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است.

*بوعلی‌سینا با عشق به کمال و معرفت طی طریق کرده است

در همین راستا آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه در همدان که رئیس بنیاد علمی ـ فرهنگی بوعلی‌سیناست، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به سالروز تولد ابوعلی‌سینا در روز نخست شهریور ماه، به ابعاد شخصیتی شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا پرداخت و افزود: ابن سینا یکی از شخصیت‌های ارزشی، مسلمانی شیعه‌مذهب، حکیم، فیلسوف، ریاضیدان، منجم، فیزیکدان، روانشناس، طبیب و کسی که سرآمد زمان‌های خود و زمان‌های دیگر بود.

وی با اشاره به سرآمدبودن بوعلی‌سینا در علوم و فنون مختلف یادآور شد: پس از چهره انبیای الهی هیچ چهره انسان معمولی به اندازه بوعلی‌سینا در میان بشریت شهرت ندارد.

رئیس بنیاد علمی ـ فرهنگی بوعلی سینا ادامه داد: طب امروز جهان بر اساس پایه و شالوده طب ابن سیناست و دنیا مدیون این مرد بزرگ در رشته‌های گوناگون است.

وی تصریح کرد: واقعاً تعجب‌آور است این مرد بزرگ با عمر زیر 60 سال این همه کار، علم ، فکر، تألیفات و اثرگذاری داشته باشد و در این جاست که انسان به این فرمایش امام (ره) در کتاب «مصباح هدایت» که بوعلی اسطوره کبری است، می‌رسد.

محمدی با بیان اینکه بوعلی‌سینا از نظر نبوع فکری و مجاهدت‌های عملی کسی است که با عشق به کمال و معرفت طی طریق می‌کرد، افزود: بوعلی‌سینا کسی است که امسال در سازمان ملل از هزارمین سال تألیف کتاب قانون بوعلی سینا تجلیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه این دانشمند بزرگ افتخار ما مسلمانان، ایرانی‌ها و شیعیان است، یادآور شد: این مرد به قدری بزرگ است که ترکیه‌ای‌ها او را به نوعی و عرب‌ها جور دیگری قصد مصادره او را دارند.

 

رئیس بنیاد علمی ـ فرهنگی بوعلی سینا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات بنیاد بوعلی‌سینا در شناساندن خدمات حکیم هزاره‌ به جهانیان نیز خاطرنشان کرد: بنده افتخار می‌کنم که مسئول بنیاد علمی ـ فرهنگی ابن‌سینا هستم اما با توجه به مشغله‌های کاری، زیاد در این زمینه نتوانستیم وارد شویم.

وی با تأکید بر اینکه باید در داخل و خارج کشور خدمات ارزشمند و ماندگار این مرد بزرگ را بشناسانیم، اذعان کرد: از دولت جدید نیز می‌خواهیم که این بنیاد را در سالروز ولادت این مرد بزرگ که اول شهریورماه است، کمک کند تا این مؤسسه بنیه گرفته و در داخل و خارج بتوانیم حق این مرد بزرگ را ادا کنیم.

محمدی به برخی فعالیت‌های بنیاد بوعلی سینا پرداخت و ابراز داشت: بنیاد بوعلی چندین همایش بزرگ از سال 83 تاکنون در همدان برای شناسایی این حکیم فرزانه برگزار کرده است.

وی در ادامه یکی از سنت‌های ارزشمند و حیاتی دین اسلام را بزرگداشت و ارج نهادن به انسان‌های متعالی دانست و افزود: انسان‌های متعالی در طول تاریخ کاروان بشریت را به سمت و سوی رشد، ترقی و تعالی سوق دادند.

رئیس بنیاد بوعلی سینا در ادامه تصریح کرد: وظیفه بشریت از انبیای الهی تا انسان‌های معمولی این است که از چراغداران جامعه بشری که انسان‌ها را به سمت و سوی رشد و تعالی و مجاهدت‌ها و ارزش‌های وجودی سوق می‌دهند، نگهداری کنند.

وی معرفی بوعلی‌سینا در داخل کشور را کمرنگ دانست و افزود: متأسفانه به لحاظ فرهنگی نسبت به معرفی پیامبر (ص) کم‌کاری شده و نسبت به ائمه معصومین(ع) نه تنها کم‌کاری بلکه جفا کرده‌ایم و نتوانستیم آنگونه که باید آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

محمدی با بیان اینکه در شناخت بزرگان امت در عرصه فقاهت، عرفان، سیاست، طب، جهانگردی و علوم و فنون دیگر جفا شده است، بیان داشت: یکی از بزرگان ما شیخ‌الرئیس بوعلی‌سیناست که این شخصیت متعالی مهجور مانده و متأسفانه نمی‌دانم در گذشته چه اتفاقی افتاده که نه تنها در حق این‌ها کار نکردند بلکه چهره‌هایشان را تخریب کردند.

وی عدم معرفی بزرگان اسلام به جهانیان را صدمه بزرگی برای بشریت دانست و اظهار کرد: حکیم هزاره‌ها هر سه روز یک ختم قرآن داشته است اما نه تنها این نکته مهم و ارزشی را به جهانیان معرفی نکردند بلکه تهمت‌هایی را به این بزرگمرد تاریخ روا داشتند.

*مشغله کاری مانع از رسیدگی کامل به کارهای بنیاد بوعلی‌ سیناست

به گفته رئیس بنیاد بوعلی، ما وظیفه داریم بر اساس آموزه‌های دینی از همه بزرگان تقدیر کنیم چرا که زنده ماندن بزرگان، الگو و اسوه‌ای برای نسل‌هاست و جامعه بشریت را ارتقا می‌بخشد.

وی با بیان اینکه معرفی شیخ‌الرئیس در عرصه جهانی بودجه می‌خواهد، اظهار داشت: باید از سوی دولت بودجه‌ای در اختیار بنیاد بوعلی قرار گیرد تا این چهره فاخر و ارزشمند را بتوانیم بیش از پیش به جهانیان عرضه کنیم.

محمدی با اشاره به مشغله کاری خود در سمت نمایندگی ولی فقیه در استان سخن گفت و افزود: بنده به لحاظ شرایط کاری آنگونه که باید نمی‌توانم به این بنیاد برسم که امیدوارم یکی از بزرگان فلسفه، طب یا عرفان مسئولیت بنیاد را برعهده گرفته و با بال و پر دادن به امور، در داخل و خارج کشور چهره بوعلی را معرفی کند.

*بنیاد بوعلی برای معرفی ابن سینا در ابعاد مختلف نیازمند اعتبار است

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی سینا نیز در خصوص اقدامات این بنیاد در معرفی ابن سینا اظهار کرد: بنیاد بوعلی برای معرفی هر چه بیشتر این شخصیت بزرگ، نیازمند اعتبار است که مسئولان باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

توکل دارایی افزود: بنیاد بوعلی تاکنون با چند کشور از جمله ازبکستان، چین و تاجیکستان تفاهم‌نامه تبادل تجربیات علمی ـ فرهنگی در زمینه ابن سیناپژوهی را به امضا رسانده است.

وی با اشاره به جمع‌آوری آثار خطی و چاپی ابن سینا در جهان یادآور شد: چاپ و انتشار تمام آثار ابن سینا توسط بنیاد و با همکاری مؤسسه پژوهشی فلسفه ایران یکی از دیگر فعالیت‌های بنیاد بوعلی است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی سینا با اشاره به برگزاری یک دوره جشنواره حکمت سینوی و اعطای جایزه بین‌المللی یکصدهزار دلاری ابن سینا اذعان داشت: این جشنواره قرار بود هر دو سال یکبار برگزار شود اما به علت عدم تأمین اعتبار، دومین سال برگزاری این جشنواره عقیم ماند.

--------------------------------

سیده فریده حسینی‌فرزام

------------------------------

انتهای پیام/89003/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول