اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از مراسم حماسی «یونس خاک»

از گلایه‌ احسان علیخانی از مردم تا حضور مادر شهید بر سر مزار فرزند

مادر شهید خرم‌جاه پس از 27 سال مزار فرزندش را در آغوش کشید و از لحظه‌های نبودنش گفت.

از گلایه‌ احسان علیخانی از مردم تا حضور مادر شهید بر سر مزار فرزند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروز در همدان مراسمی متفاوت از همه مراسم‌‌ها برگزار ‌شد، مراسمی که نه می‌توان بدرقه یک شهید و نه تشییع یک شهید نامید، بلکه تنها قرار بود یک شهید پس از 27 سال بوسه بر دامن مادری بزند که اسوه‌ای از صبر زینبی بود.

آری امروز بار دیگر عطر شهادت دیار هشت هزار شهید استان همدان را پر از نسیم کربلاهای 4 و 5 کرد، اما این بار این عطر صبر 27 ساله‌ یک مادر و پسر با خود داشت.

امروز شهید ایرج خرم‌جاه با هویدا شدن نامش بر صبر مادرش تحسین گفت و با شکستن روزه سکوت خود ماه دو خانواده را عسل کرد.

امروز همه آمدند...

از همه مدیران و مسئولان گرفته تا اقشار مختلف مردم همدان از ساعت‌ها قبل زیر تیغ آفتاب نظاره‌گر و منتظر بودند تا استقبالی گرم از مادر شهید خرم‌جاه داشته باشند.

نظاره‌گران مراسم «یونس خاک» چشمان اشک‌باری بود که هر چند تسلای دل مادر شهید اما بر خرمی و جاه شهید غبطه می‌خوردند.

آرام آرام صندلی‌های مراسم پر شد و سپس مردم همه محوطه مراسم را پوشاندند به طوری که تا چشم کار می‌کرد مملو از جمعیت بود و سرپا نظاره‌گر برنامه بودند.

مادر شهید که به نوعی مهمان ویژه مراسم بود در مراسم حضور یافت و به پاس استقبال و تسلای خاطر وی همه حضار به پا خاستند.

سپس مراسم «یونس خاک» با تلاوت کلام‌الله مجید آغاز شد و پس از چند لحظه دایی جعفر این قصه (دایی محمدجواد زمردیان) به عنوان مجری چند لحظه‌ای را سخن گفت و سپس از کسی که در برنامه ماه عسل بانی این قصه شده بود، در خواست کرد تا خود از این قصه شگرف سخن بگوید.

با حضور احسان علیخانی سه صلوات به روح شهید خرم‌جاه ختم شد و او سخن خود را با یک گلایه از دست‌اندرکاران مراسم آغاز کرد.

احسان علیخانی خطاب به جمعیت عظیم حاضر در این مراسم بیان داشت: گله من این است که به دنبال آن بودم که مانند همه شما در گوشه‌ای از این مراسم نشسته و شاهد این مراسم باشم اما دوستان محبت کردند و اجرای برنامه را به بنده واگذار کردند.

وی گفت: شاید من در هر قاب و عرصه‌ای بتوانم حرف بزنم اما در اینجا سخن گفتن سخت است چرا که هم شرمگینم و هم حرفی برای گفتن در مقابل مادری که 27 سال برای دیدن فرزندش صبوری کرد، ندارم.

مجری برنامه ماه عسل یک پیشنهاد نیز برای حاضران داشت و آن این بود که همه وصیت‌نامه این شهید را مطالعه کنند چون قلم این نوجوان شهید 14 ساله بسیار جالب و پرمعناست.

سپس از مادر شهید خرم‌جاه که چادر سفیدی بر سر داشت درخواست کرد تا بر روی سن حاضر شود.

مادر شهید با حضور بر روی سن که عکس شهیدش را نیز در دست داشت، ضمن اینکه اشک، چشمانش را امان نمی‌داد و حاکی از غمی 27 ساله‌ داشت، از مردم همدان و مسئولان که چنین مراسمی را ترتیب داده و حضور پرشوری داشتند، تشکر کرد.

وی همچنین از همه کسانی برای شناسایی شهید و هویدا کردن نام پسرش تلاش کرده بودند، قدردانی کرد.

سپس استاندار همدان با تشکر از مردم شهید پرور همدان که فرزندان خود را در برابر دشمنان قرار داده و حافظ میهن خود بودند، از حضور آنها در این مراسم نیز قدردانی کرد چرا که نگذاشتند رویارویی مادر شهید هنگام دیدن فرزندش با تنهایی باشد.

تقدیر مادر آزاده جعفر زمردیان از مادر شهید ایرج خرم‌جاه با حضور سردار نقدی، استاندار همدان و نمایندگان مردم همدان در مجلس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین جعفر زمردیان حلقه گلی را به پاس صبوری 27 ساله مادر شهید بر گردن این مادر بزرگوار انداخت و تابلویی از دلنوشته‌های خود را تقدیم این مادر شهید کرد.

پسر عموی شهید ایرج خرم‌جاه نیز سخنران این مراسم بود و خاطراتی از این شهید را در جمع مردم همدان بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه شهید خرم‌جاه برای رساندن سن خود برای اعزام به جبهه، شناسنامه خود را دستکاری کرده بود، این موضوع در خبرها برخی را به اشتباه انداخت.

پایان برنامه لحظه آغازی بود برای یک مادر و فرزند که سال‌ها از هم دور بوده و برای دیدن هم لحظه شماری می‌کردند.

مزار شهید که از لحظه‌های نخست مراسم توسط مردم همدان حلقه زده شده بود، بازگشایی شد و مادر شهید یاحسین‌گویان خود را بر سر مزار انداخت و با نثار بوسه‌های خود بر مزار شهید، از سال‌های دوری‌اش با فرزندش سخن گفت.

شهید ایرج خرم‌جاه در سال 65 به درجه رفیع شهادت نائل شد اما تا امروز که 27 سال از شهادت وی می‌گذرد، چند بار سنگ مزارش تعویض شد تا این امر پس از ماجرای گمنامی و با نام شدنش، از عجایب این شهید بزرگوار باشد.

انتهای پیام/89003/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول