اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آئینی با حضور مردم و مسئولان

خادمان و فعالان قرآنی عسلویه تجلیل شدند

در آئینی با حضور مسئولان و مردم تعداد 25 نفر از خادمان و فعالان قرآنی شهرستان عسلویه تجلیل شدند.

خادمان و فعالان قرآنی عسلویه تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، شامگاه پنج‌شنبه در آئینی با حضور مسئولان و مردم تعداد 25 نفر از خادمان و فعالان قرآنی شهرستان عسلویه تجلیل شدند.

استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم اظهار داشت: گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و قرآنی در جامعه یک ضرورت است و همه باید در این مسیر اهتمام ورزیم.

حجت‌الاسلام محمد سعیدی گفت: در چند سال اخیر در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در این منطقه اقدامات ارزشمندی انجام گرفته و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه 21 آگوست به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است اظهار داشت: به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها و حمله رضا خان به نمازگزاران مسجد گوهرشاد از جمله دلایل تاریخی نامگذاری این روز بود.

سعیدی مسجد را یک نهاد سیاسى حتى در میان مردم قبل از اسلام دانست و افزود: حتی پیش از پیدایش اسلام مسجدالحرام نیز یک مرکز سیاسى در جامعه آن‏روز به‏‌شمار مى‏‌رفت و مساجد در طول تاریخ و به درجات مختلف  علاوه بر محل عبادت و تشکیل نمازهاى جمعه و جماعت، مکانى براى تشکیل جلسات بحث و درس، تعلیمات دینى و علمی و برگزارى مراسم سیاسى بودند که نشان از گستره و نفوذ اجتماعى و سیاسى مساجد است.

وی پرداختن به موضوعات دینی، اجتماعی و سیاسی در مسجد را بسیار با اهمیت دانست و یادآور شد: در زمان حضور پیامبر(ص) در مدینه، شخص ایشان عهده‏‌دار اداره مسجدالنبى(ص) بود و در غیاب حضرت محمد (ص) امامت مسجدالنبى بر عهده کسى بود که توسط آن‏‌بزرگوار مشخص می‌شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حمله خونین به مسجد گوهر شاد در دوره رضا خان تصریح کرد: فاجعه خونین حمله به مسجد گوهرشاد یکى از نمونه‌هاى سیاسى مسجد و اوراق ننگین تاریخ در دوره رضاخان است و او به دلیل آنکه با زور سر نیزه و با حمایت بیگانگان به قدرت رسید؛ طرح اسلام‌‏زدایى را به اجرا گذاشت.

سعیدی با تشریح جزئیات حمله به مسجد گوهرشاد ادامه داد: در سال 1314 همزمان با اجبارى‏ شدن کلاه‌شاپو براى مردان، زمزمه‏‌هاى حجاب‏‌زدایى زنان نیز بلند شد و روحانیون در مقابل این توطئه ساکت ننشستند و به‌‏دنبال این مسأله مسجد گوهرشاد که چند روزى بود محل اجتماع و سخنرانى علیه اسلام‌‏زدایى بود محل اعتراضات وسیع مردمی شد و پس از آن به دستور رضا شاه و حمله به مسجد بیش از 2 هزار تا 5 هزار تن به شهادت رسیدند و حدود 1500 به اسارت نیروهاى قزاق در آمدند.

در این آیین از فعالان و خادمان قرآنی پارس جنوبی با اهدای هدایا و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/2451/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول