به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی بعد از ظهر امروز در بازدید از واحدهای تولیدی شهرک خارجی تبریز با بیان اینکه تنها بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل تحریمها است، اظهار داشت: حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو تدوین استراتژی و دستیابی به راهکاری است که همه به آن اتفاق نظر داشته باشند.
وی با بیان اینکه ایران در زمینه برخورداری از منابع طبیعی و سرمایههای انسانی جزو پنج تا 10 کشور برتر جهان است، گفت: چنین موقعیتی در جهان کم نظیر است و باید به نحو شایستهتری از این امکانات و ظرفیتها بهره برد.
رحمانی گفت: در کشورهای پیشرفته 80 درصد سهم تولید ثروت از منابع سرمایههای انسانی حاصل میشود که متاسفانه با وجود ظرفیتهای خوب در این زمینه این رقم در ایران حدود 20 درصد است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به معایب نبود استراتژی صنعت در کشور، عنوان کرد: به طور مثال ظرفیت تولید موتورسیکلت ایجاد شده در ایران 2٫2 برابر کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن، چین، هند، کره جنوبی، عربستان، پاکستان، اندونزی، تایلند و بسیاری از کشورهای آسیای شرقی است، 721 واحد تولید رب گوجه فرنگی در کشور داریم که اگر کل گوجه فرنگی خاورمیانه را نیز وارد کنیم ظرفیت اضافی برای تولید داریم، اگر بخواهیم برای کل دنیا فرش ماشینی تولید کنیم باز ظرفیت داریم.
وی ادامه داد: 18 هزار واحد مرغداری با ظرفیت تولید 285 میلیون قطعه مرغ در کشور داریم، در حالی که در چین تنها یک واحد مرغداری 70 میلیون قطعه تولید میکند، سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار خودرو در 38 سایت خودروسازی کشور تولید شده در حالی که ژاپن 10 میلیون خودرو را در سایت کمتر خودروسازی تولید میکند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص سال تولید ملی، افزود: بیشتر تاکیدات معظم له در چارچوب تولید اجناس خوب و حمایت بیشتر از فناوریهای نوین و شرکتهای دانشبنیان است که در این راستا باید همتی والا به خرج دهیم.
رحمانی تصریح کرد: وجود 56 هزار پروژه نیمهتمام صنعتی به معنی خواب سرمایه و هدر رفتن منابع مالی است.
وی با تأکید بر لزوم سرمایهگذاری در صنایعی که مورد نیاز کشور است، گفت: 60 میلیون کاربر تلفن همراه در کشور وجود دارد و این در حالی است که برای تولید این محصول فکری نشده است.
نماینده مردم اسکو، آذرشهر و تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت خودرو باید با افزایش تیراژ تولید اصلاح شود نه با کاغذ و بخشنامه، افزود: اگر تیراژ تولید خودرو افزایش یابد و موانع موجود بر سر راه تولید هموار و مشکلات تامین مالی و نقدینگی خودروسازان نیز برطرف شود قیمت خودرو واقعی خواهد شد.
وی ادامه داد: نظارت بر بازار وظیفه ذاتی سازمان حمایت است و با نظارت بر قیمتها، بازار را باید کنترل کند.
رحمانی در پاسخ به این سئوال که کدام نهاد باید قیمتگذاری خودرو را انجام دهد گفت: شورای رقابت در مواردی که کالایی انحصاری باشد باید ورود کند اما اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که خودرو کالای انحصاری نیست و شورای رقابت نباید به آن ورود کند.
انتهای پیام/60001/ح40/چ3000