اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2 سال از مراسم کلنگ‌‌زنی خط تولید آنفلوآنزای انسانی گذشت

خط تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی در اغما/ تولید واکسن در حد کلنگ ماند

در سال 89 با حضور مسئولان کشوری و آذربایجان‌شرفی و مسئولان سازمان بهداشت جهانی کلنگ آغاز ساخت واحد تولید آنفلوآنزای انسانی به زمین زده شد اما با گذشت دو سال قدم مثبتی برای تحقق این پروژه برداشته نشده است.

خط تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی در  اغما/ تولید واکسن در حد کلنگ ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال‌غرب کشور واقع در 45 کیلومتری استان آذربایجان‌شرقی در مجاورت روستای پیام مرند در سال 1372 در زمینی به مساحت 24 هکتار ساخته شده است.

در حال حاضر این شعبه تولید سه نوع واکسن کشته از نوع کشت در تخم‌مرغ‌های جنین‌دار را عهده‌دار است.

تولید واکسن نیوکاسل کشته با ظرفیت تولید سالانه 100 میلیون دز، واکسن آنفلوآنزای کشته طیور با ظرفیت تولید سالانه 100 میلیون دز و واکسن دوگانه کشته آنفلوآنزا و نیوکاسل با ظرفیت سالانه 150 میلیون دز از جمله تولیدات این موسسه است.

در سال 89 با حضور مسئولان کشوری و آذربایجان‌شرقی و مسئولان سازمان بهداشت جهانی کلنگ آغاز ساخت واحد تولید آنفلوآنزای انسانی به عنوان یک پروژه ملی به زمین زده شد اما با گذشت بیش از دو سال چنین به نظر می‌رسد این پروژه ملی از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده و با حضور اکثر مسئولان جلسه‌ای به همین منظور برای بررسی نحوه پیشرفت این پروژه تشکیل و متاسفانه اعلام شد در این مدت قدمی مثبت برای تحقق پروژه برداشته نشده  است.

هادی قدکچی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرند علت این موضوع را مشکلات عدم تامین اعتبار جدی دانست و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع سالانه 3.5 میلیون دز واردات داریم و حجم بسیاری زیادی ارز را به خودش اختصاص داده است.

وی همچنین در ادامه از تلاش خود و معاونینش از زمانبندی و اعتبار جدیدی برای آغاز تولید ساخت آنفلوآنزای انسانی در موسسه تولید واکسن و سرم سازی رازی شمال غرب کشور شعبه مرند خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما چهار سال با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان بوده که ان‌شاءالله بتوانیم از بودجه‌های دولت تامین کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: سالانه 250 میلیون دز انواع واکسن دامی و طیور در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه مرند تولید می‌شود.

وی افزود: موسسه رازی قابلیت دارد نتایج تحقیقات خود را به علم و ثروت تبدیل کند و این از ویژگی‌های ارزشمند این موسسه است.

قدکچی افزود: در حوزه امنیت، موسسه رازی می‌تواند محصولات خود را با کمترین میزان وابستگی به خارج کشور تولید کند

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس نیز با اشاره به موقعیت شهرستان مرند از نظر تولیدات دامی و طیور که در سطح استان از توان بالای برخوردار بوده ضمن انتقاد از مسئولان موسسه سرم سازی رازی در عدم تعامل بین مسئولان اجرایی این طرح با نمایندگان گفت: به نظر می‌رسد بیشتر مسئولان موسسه سرم سازی رازی تمایل کمتری در راه‌اندازی تولید و ساخت این پروژه مهم ملی نداشته‌اند.

محمد حسن‌نژاد با بیان اینکه در امر ایجاد تولید و ساخت واکسن آنفلوآنزای انسانی تعامل بین مسئولان موسسه رازی و نمایندگان مناسب و قوی نبوده است، اظهار کرد: با پیگیری مسئولان موسسه رازی و نمایندگان مجلس باید در تامین اعتبار و ایجاد ردیف و اعتبار از بودجه دولت بتوانیم در آینده نزدیک شاهد رونمایی و تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی با تامین نیروی انسانی متخصص باشیم.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با خبرنگار فارس در مرند گفت: بنا شده در نخستین فرصت جلسه‌ای با حضور ریاست سازمان برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و مسئولان استان و نمایندگان مجلس تشکیل شود و از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی ماده 215 قانون برنامه بودجه را برای اختصاص اعتبارات لازم پیگیری کند.

بهنام رضوانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز با اشاره به تشکیل جلسات مختلف با مسئولان موسسه رازی برای اقدامات انجام شده برای تسریع در تولید و ساخت آنفلوآنزای انسانی در موسسه تحقیقات و تولید واکسن و سرم‌ سازی شعبه مرند گفت: در حال حاضر سه خط تولید واکسن نیوکاسل غیرفعال، واکسن آنفلوآنزای غیرفعال و واکسن دو گانه غیرفعال نیوکاسل آنفلوآنزا در موسسه رازی مرند تولید می‌شود.

حالا باید منتظر بود و دید که آیا تصمیمات امروز نیز عملی خواهد شد و یا سرنوشتی همچون سرنوشت تصمیمات دو سال قبل خواهد داشت.

انتهای پیام/60001/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول