اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم:

9 پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر قم احداث می‌شود

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از احداث 9 پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر قم خبر داد.

9 پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر قم احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، استفاده از موتورسیکلت به یک فرهنگ غلط در میان خانواده‌های قمی تبدیل شده است و این امر مشکلات بسیاری را برای شهروندان به بار آورده است.

طبق آمار در قم 340 هزار موتور سیکلت شماره‌گذاری شده وجود دارد و این در حالی است که طبق نظر بسیاری از کارشناسان تعداد موتورسیکلت‌هایی موجود در قم از مرز 500 هزار دستگاه‌ هم می‌گذرد.

طی چند ماه گذشته پلیس اقدامات خوبی را برای پلاک گذاری این موتورسیکلت‌ها در نظر گرفت و تسهیلات ویژه‌ای را هم ارائه کرد که بسیاری از همشهریان با مراجعه به راهنمایی و رانندگی اقدام به پلاک گذاری کردند اما هنوز هم تعداد بسیاری از موتور سیکلت‌ها در شهر تردد می‌کنند که هیچ نام و نشانی از آنها وجود ندارد.

این آشفتگی موجب شده تا راکبان موتورسیکلت به هر طریقی که دوست دارند در خیابان‌های شهر تردد کرده و با عبور از خیابان‌های یک طرفه ضمن ایجاد ترافیک در حوادث مختلفی هم دخیل هستند.

طبق نظر کارشناسان پزشکی قانونی و پلیس عامل بیش از 85 درصد تصادفات شهری قم موتورسیکلت‌ها هستند که متاسفانه هیچ نظارت و بررسی بر روی آنها وجود ندارد.

یکی از مشکلاتی که این موتورسیکلت‌ها برای شهر به بار آورده‌اند پارک کردن آنها در معابر عمومی و همچنین ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی است که شهرداری قم برای این امر و ساماندهی آنها اقدام به راه‌اندازی پارکینگ‌های مختلف کرده است.

محسن صالحی سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به وضعیت ساماندهی موتور سیکلت‌ها می‌گوید: بهترین کار در این زمینه توسعه پارکینگ موتورسیکلت‌ها است که باعث می‌شود در محل معینی پارک کنند.

وی ابراز داشت: اگر این اتفاق رقم بخورد و موتورسیکلت‌ها ساماندهی شوند، این امر به کنترل ترافیک نیز کمک می‌کند که البته همکاری موتورسیکلت سواران با مسئولان اجرایی ضروری است.

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تاکید کرد: اگر پارکینگ‌هایی در سطح شهر احداث شود موتورسواران با هشدار و گاهی اجبار پلیس در مکان‌های معینی وسیله نقلیه خود را پارک کرده و شهر از این آشفتگی و بی‌نظمی نجات پیدا می‌کند.

صالحی تصریح کرد: از اواخر سال گذشته مقرر شد تا برای موتورسیکلت سواران پارکینگ در نظر گرفته شود و از ابتدای امسال پارکینگ زائر با ظرفیت هزار و 800 دستگاه موتورسیکلت در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی عنوان داشت: علاوه بر پارکینگ زائر، در 9 نقطه مرکزی شهر هم مکان یابی به صورت کارشناسی صورت گرفته تا پارکینگ‌هایی احداث شود که در حال حاضر این کار در مرحله کارشناسی است.

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه شهرداری در تلاش است تا وضعیت به هم ریخته را ساماندهی کند ابراز داشت: این طرح قرار است به همت بخش خصوصی اجرایی شده تا بتوانیم پارکینگ‌هایی مناسب را ایجاد کنیم.

صالحی با اشاره به پارک کردن بسیاری از موتور سیکلت‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس گفت: متاسفانه شاهد هستیم که موتورسیکلت‌های بسیاری در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی پارک می‌کنند که علاوه بر آشفته کردن وضعیت شهر منجر به بروز مشکلات فراوانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: از این پس افرادی که در این محل ها پارک کنند موتورهایشان توسط یدک کش‌ها به پارکینگ انتقال داده می‌شود و جریمه خواهند شد.

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تاکید کرد: این مسئولیت بر عهده پلیس راهور گذاشته شده و در پی انتخاب پیمانکار هستیم که در برابر متخلفین بایستد و کار قانونی خود را انجام دهد.

یکی از موضوعات مهمی که باید مد نظر قرار گیرد، فرهنگ استفاده از موتورسیکلت‌ است و راکبان این وسیله نقلیه باید باور کنند، موتورسیکلت هم نوعی وسیله نقلیه است که باید قوانین آن رعایت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

متاسفانه موضوعی که در قم به فراموشی سپرده شده است، عدم فرهنگ استفاده صحیح از موتورسیکلت در قم است که باید این روند اصلاح شده و راکبان موتورسیکلت‌ها بدانند قانونی هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

صالحی در این خصوص می‌گوید: استفاده از هر امکاناتی نیازمند فرهنگسازی است و موتورسیکلت هم مستثنی از این امر نیست و اگر فرهنگ استفاده از آن ارتقا یابد کمتر شاهد بروز مشکلات و خسارات خواهیم بود.

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم عنوان داشت: با توجه به اینکه در قم، بیش از ظرفیت، موتور وجود دارد این امر مشکلات بسیاری را برای ما به بار آورده است.

وی افزود: طبق آمار فقط 340 هزار موتور شماره‌گذاری شده تردد می‌کنند که اکثر آنها استفاده از کلاه ایمنی را نادیده می‌گیرند.

صالحی عنوان داشت: باید در این راستا هم فرهنگ سازی صورت گیرد که در حال حاضر در مرحله انجام اقداماتی از قبیل تولید برنامه آموزشی با همکاری اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های مربوط هستیم.

انتهای پیام/2258/ش‌/آ3004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول