اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور پارلمانی قوه قضائیه:

تعامل دولت و حوزه دین مداری را در سطح جامعه افزایش می‌دهد

مشاور پارلمانی قوه‌قضائیه به تعامل دولت و حوزه‌علمیه اشاره کرد و گفت: این تعامل و ارتباط تنگاتنگ موجب افزایش دین‌مداری در سطح جامعه شده و خواسته‌های مردم را برآورده می‌کند.

تعامل دولت و حوزه دین مداری را در سطح جامعه افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم ، نظام جمهوری اسلامی ایران به تعبیر مقام معظم رهبری برآمده از تفکرات اصیل اسلام ناب محمدی و نشأت‌گرفته از مطالعات و تفکرات حوزوی است و به همین دلیل هر کسی با تفکرات حوزه‌های علمیه آشنا باشد، به خوبی می‌تواند جایگاه مهم و اثرگذار این نهاد دینی را درک کند.

نقشی که حوزه‌ علمیه در مدیریت کشور بر عهده دارد تنها منحصر به چند روحانی نمی‌شود بلکه علما و طلاب در تمام نقاط کشور وظایف سنگینی را در بخش‌هایی نظیر ائمه جماعات، تحقیق و تالیف در مراکز علمی و مدیریت تبلیغی دارند.

اعتماد مردم به روحانیت نیز موجب شده است که مردم مسائل و مشکلات خود را با علما مطرح کنند و به همین دلیل رابطه بسیار عمیقی میان مردم و روحانیت در نظام وجود دارد.

اکنون که در آستانه گرامیداشت هفته دولت قرار گرفتیم بهانه‌ای شد با حجت الاسلام علی بنایی که در کسوت یک روحانی سال‌ها نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بوده و اکنون نیز به عنوان مشاور پارلمانی قوه قضائیه فعالیت می‌کند در راستای تعامل دولت و حوزه به گفت‌وگو بپردازیم.

*حوزه علمیه در حال حاضر چه انتظاراتی از دولت دارد؟

حوزه علمیه به عنوان مرکزی برای نشر معارف اسلامی است که در این راستا برای اجرایی کردن و کاربردی کردن معارف اسلامی در جامعه گام بر می‌دارد و مفاهیم آن را در اختیار همگان قرار می‌دهد و دولت نیز باید مفاهیم دینی را که حوزه استخراج کرده است در اجرای سیاست‌های اداره کشور کاربردی کند به همین دلیل از دولت اسلامی انتظار می‌رود به عنوان کارگزار نظام به مفاهیم معارف اسلامی پایبند و نسبت به عملیاتی کردن آن در هدایت جامعه همراه با قانون تلاش فراوانی داشته باشد.

*تعامل دولت و حوزه علمیه تا چه اندازه می‌تواند در اداره کشور مفید باشد؟

دولت در این رابطه باید به تعهدات خویش در مقابل حوزه علمیه پایبند باشد و اگر دولتی خلاف عهد خود انجام دهد تأثیر آن بسیار فراگیر است و در صورتی که به این تعهدات پایبند باشد نه تنها دولت از انحرافات دور می‌شود بلکه رفتار و عملکرد مناسب دولت رویکرد مثبتی در جامعه داشته و موجب افزایش دین‌مداری در جامعه می‌شود.

*حوزه علمیه به چه صورتی نکات ضروری را به دولت تذکر می‌دهد؟

حوزه علمیه به دلیل اینکه از هیچ نظر وابسته به دولت نیست به سهولت می‌تواند عملکرد دولت را نقد کند و همان‌گونه که در اسناد تاریخی قابل مشاهده است جامعه روحانیت و مراجع از دولت‌مردان هیچ گاه مطالبه شخصی نداشتند و تنها خواسته‌های عموم مردم را به گوش دولت‌مردان رساندند.

*چرا مردم خواسته‌هایشان را با مراجع در میان می‌گذارند و به صورت مستقیم از دولت طلب نمی‌کنند؟

مراجع نسبت به دولتمردان بیشتر در دسترس مردم هستند و مردم به سهولت می‌توانند با مراجع دیدار داشته باشند و مشکلات و خواسته‌های خود را با ایشان در میان بگذارند ولی ملاقات با دولتمردان به سهولت میسر نمی‌شود به همین دلیل مراجع از همه امور و مشکلات مردم در جامعه آگاهی دارند.

*مراجع به چه شیوه ای مسائل و مشکلات موجود در جامعه را با دولت در میان می‌گذارند؟

مراجع مجموعه خواسته‌ها و مسائل مردم را دسته بندی کرده و به هر نوعی که خودشان صلاح بدانند به صورت عمومی و یا خصوصی به گوش دولت مردان می‌رسانند و تمام نکات لازم را به ایشان تذکر می‌دهند.

* در بخش پایانی سخنانتان بفرمایید ضرورت توجه به نصایح مراجع از سوی دولت چیست؟

توجه به نصایح مراجع از سوی دولت یک ضرورت محسوب می‌شود و دولت باید دغدغه‌های مراجع عظام تقلید را در خصوص مسائل معیشتی، فرهنگی و اجتماعی به صورت جدی پیگیری کند تا بار مشکلات در جامعه کاهش یابد.

گفت‌وگو : سمانه سادات فقیه سبزواری

---------------------------------------------

انتهای پیام/78005/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول