اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت جهاد کشاورزی دماوند

2 دستگاه ضد تگرگ در باغ‏های نمونه دماوند نصب شد

جهاد کشاورزی شهرستان دماوند به نصب دو دستگاه ضد تگرگ در دو باغ نمونه بام ایران اقدام کرد تا از خسارت‏های احتمالی این بلای طبیعی بکاهد.

2 دستگاه ضد تگرگ در باغ‏های نمونه دماوند نصب شد

مدیر یکی از این باغ‏های نمونه امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران، از اجرای این طرح ابراز رضایت کرد.

سیداصغر بازقندی، باغ‏دار نمونه کشوری است که در تیر ماه سال‎جاری به عنوان یکی از باغ‏داران نمونه کشوری انتخاب شده و امروز شاهد نصب دستگاه ضد تگرگ در باغ خود است.

بازقندی در توضیح طرز کار دستگاه ضد تگرگ به خبرنگار فارس گفت: زمانی که ابرهای سیاه تگرگ‏زا در فاصله یک کیلومتری از دستگاه مشاهد شود، با ارسال پیامک یا تماس با سیم‏کارت دستگاه یا از طریق دستی و مستقیم دستگاه روشن شده و سه شلیک انجام می‏دهد.

وی ادامه داد: این دستگاه باید در مسیر وزش باد تعبیه شده باشد و با شلیک و ایجاد امواج صوتی عظیم، ابرهای متراکم را پراکنده کرده و ابر تگرگ‏زا را به ابر باران‏زا تبدیل کند.

این باغ‏دار نمونه دماوندی، سطح پوشش هر دستگاه را 20 تا 30 هکتار خواند و افزود: دستگاه ضد تگرگ ساخت ایران است که از روی نمونه ارمنستانی آن ساخته شده و کارآیی نمونه ایرانی بسیار بهتر از نمونه ارمنی گزارش شده است.

بازقندی هزینه تمام شده هر دستگاه را حدود 300 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: برای خرید دستگاه، تسهیلات دولتی خوبی از جهاد کشاورزی دریافت کرده‏ایم و می‏توان گفت که فقط هزینه نصب آن به عهده خودمان بود.

گفتنی است؛ بازقندی با تولید 138 تن سیب درختی در هر هکتار، در حالی که میانگین کشوری 16 تن در هر هکتار و میانگین شهرستان دماوند 35 تن در هر هکتار است، توانست عنوان نمونه کشوری را از آن خود کند.

سطح کل اراضی این کشاورز نمونه 75 هکتار است که با 55 هکتار سطح باغ سیب، میزان تولید سالانه‏اش حدود هفت هزار و 617 تن بوده است.

به‏کارگیری روش‏های نوین تغذیه در سیستم آبیاری و محلول‏پاشی بر اساس آزمون خاک و برگ، استفاده از روش آبیاری قطره‏ای (تحت فشار)، بهره‏گیری از پایه‏های رویشی یا باغات متراکم و ارقام تجاری از جمله برابرن، فوجی، گالا، رد استارکینگ و ...، مدیریت کنترل تلفیق آفات و بیماری‏ها (IPM)، عملیات هرس باردهی و همچنین هرس سبز، استفاده از کودهای آلی و ارگانیک از جمله فعالیت‏های شاخص این کشاورز عنوان شده است.

بازقندی همچنین عضو شرکت تعاونی تولیدکنندگان محصول سالم، مروج و مددکار ترویجی است و در کلاس‏های مدرسه در مزرعه نیز شرکت دارد.

وی دارای گواهی‏نامه استاندار تشویقی محصول سالم، نهالستان پایه‏های رویشی و سردخانه‏ای به حجم 300 تن محصول است.

انتهای پیام/2568/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول