اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره جنگل و جنگل‏‌کاری استان سمنان:

نهالستان‏‌های استان سمنان مشکل تأمین آب دارند/ سامانه‏‌های آبیاری تحت فشار اجرا شود

رئیس اداره جنگل و جنگل‏‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: نهالستان‏‌های استان سمنان مشکل تأمین آب دارند و برای رفع این کمبود، سامانه‏‌های آبیاری تحت فشار باید در استان اجرا شود.

نهالستان‏‌های استان سمنان مشکل تأمین آب دارند/ سامانه‏‌های آبیاری تحت فشار اجرا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، بهزاد گلابیان در حاشیه بازدید از نهالستان جنگلی چغولگیر شاهرود افزود: کاهش سطح آب‏‌های زیرزمینی و خشکسالی سال‏های اخیر، این اداره کل را بر این داشت که به اجرای سیستم‏‌های آبیاری تحت فشار در نهالستان‏‌ها اقدام کند که به دلیل عدم تامین اعتبار این مهم تاکنون تحقق نیافته است.

وی دو نهالستان سوکان سمنان و چغولگیر شاهرود را در تامین فضای سبز استان دارای نقش کلیدی دانست.

رئیس اداره جنگل و جنگل‏‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: نهالستان جنگلی سوکان در سال 1346 و نهالستان و جنگلی چغولگیر شاهرود در سال 1360 با هدف تولید نهال غیرمثمر جهت جنگل‏‌کاری، احداث پارک‏‌های جنگلی و توسعه فضای سبز استان احداث شده‌‏اند.

گلابیان یادآور شد: نهالستان جنگلی سوکان در فاصله دو کیلومتری شهر سمنان و در ضلع جنوبی پارک سوکان و نهالستان جنگلی چغولگیر در فاصله دو کیلومتری از شهر بسطام و چهار کیلومتری از شهر شاهرود و در شمال پارک جنگلی چغولگیر واقع شده است.

وی وسعت نهالستان سوکان را 16.5 هکتار شامل 22 قطعه با مساحت‏‌های متفاوت معرفی و تصریح کرد: از کل سطح این نهالستان، معمولا یک سوم آن آیش بوده و دو سوم آن تحت کشت قرار می‏‌گیرد.

رئیس اداره جنگل و جنگل‏‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین با اشاره به اینکه نهالستان جنگلی چغولگیر شاهرود با وسعت 15 هکتار شامل 14 قطعه با مساحت‏‌های متفاوت است، گفت: از این مساحت، 10 هکتار آن بابت کاشت نهال مورد استفاده مفید قرار می‏‌گیرد.

گلابیان اظهار داشت: عملیات کاشت در نهالستان‏‌ها به دو روش سنتی و مکانیزه صورت می‏‌گیرد که شامل بخش‌‏های کشت بذور، عملیات بازکاشت، قلمه‌‏زنی، عملیات مراقبت و نگهداری شامل عملیات آبیاری به روش غرقابی و مبارزه با علف‏‌های هرز و آفات و بیماری‏‌هاست.

وی اظهار داشت: نهال‏‌های تولید شده در این نهالستان‏‌ها از گونه‏‌های درختی سوزنی‏برگ شامل کاج تهران، سرو خمره‏‌ای، سرو شیرازی، سرو نقره‏ای و گونه‏‌های پهن‏‌برگ نظیر زبان گنجشک، ارغوان، ایلان، ابریشم مصری، اقاقیا، چنار، تبریزی، سنجد، کبوده و بید است.

گلابیان با اشاره به اینکه درآوردن نهال در نهالستان‏‌ها در اسفند ماه به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه نهال‏‌کن برای توزیع در هفته منابع طبیعی انجام می‏‌پذیرد، بیان داشت: این نهالستان‏‌ها به تاسیسات و ادوات و وسایلی چون ساختمان اداری، نگهبانی، انبار و ساختمان سرایداری، سیلوی کود حیوانی، شاسی جهت تولید نهال گلدانی به مساحت 400 متر مربع در نهالستان سوکان و 500 متر مربع در نهالستان چغولگیر، نیز یک حلقه چاه عمیق و استخرهای ذخیره آب ادوات و وسایل دستی و مکانیزه مانند سمپاش، دستگاه تراکتور، دستگاه بذرپاش، دستگاه وجین کار، دیسک و ... مجهز هستند.

انتهای پیام/2249/ت/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول