اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه:

بدون سرمایه اولیه نیز می‌توان کارآفرین بود

یک استاد رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه گفت: بانوان با استفاده از خلاقیت و ایده‌پردازی می‌توانند بدون داشتن سرمایه اولیه اقدام به کارآفرینی کنند.

بدون سرمایه اولیه نیز می‌توان کارآفرین بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان، فاطمه مهاجرانی در نشست آموزشی کارآفرینی زنان بدون سرمایه کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی بانوان اتاق اصفهان، اظهار کرد: سرمایه به زبان ساده آورده صاحبان سهام، جهت تشکیل شرکت است که این آورده می‌تواند به صورت وجه نقد یا اموال و اثاثیه و ماشین آلات باشد ولی سرمایه اولیه همه ابعاد یک کارآفرینی را تشکیل نمی‌دهد.

وی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی هر بنگاه اقتصادی را شامل دو سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دانست و گفت: سرمایه ثابت، سرمایه مورد نیاز دوره بهره‌برداری و سرمایه در گردش  شامل  سرمایه مورد نیاز دوره اجرای طرح است.

وی تصریح کرد: دارایی‌های ثابت در مرحله اجرای طرح خریداری و طی دوره بهره برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل عوامل مستهلک شونده مانند ماشین آلات، غیر مستهلک شونده مانند زمین مشهود مانند ساختمان و تجهیزات، نام شهود مانند حق امتیاز و هزینه راه اندازی است.

مهاجرانی سرمایه اجتماعی را به عنوان نوعی علاج همه مشکلات جامعه مدرن تعریف کرد و گفت: ایده اصلی این است که شبکه‌های اجتماعی دارای ارزش هستند و مانند سرمایه فیزیکی و مالی منجر به افزایش بهره وری می‌شود.

وی، مرحله اول سرمایه گذاری را شامل مرحله ایده یا بذر افشانی بررسی اهداف، راهبر، ریسک و محصول، مرحله تاسیس یا شروع فعالیت توسعه محصول و بازاریابی اعلام کرد و گفت: تولید آزمایشی، نیاز به سرمایه گذاری، مرحله گسترش، عبور از نقطه سربسر، تجاری سازی، مرحله انتقال به سهام عام، ورود به بورس، مرحله خرید شرکت‌های دیگر، مرحله خرید سهام دیگران و افزایش سرمایه بخش مرحله دوم سرمایه گذاری را تشکیل می‌دهد.

این استاد دانشگاه، روش‌های تأمین سرمایه جهت راه اندازی یک بنگاه اقتصادی را به سه بخش تقسیم بندی کرد و گفت: بخش اول روش آهسته و پیوسته است، یعنی شروع از یک شرکت بسیار کوچک که به طور معمول  فقط در طراحی مهندسی و انجام کارهای پروژه‌ای فعال است.

وی تصریح کرد: بخش دوم شروع به فعالیت تجاری، کسب درآمد و ایجاد سرمایه برای فعالیت صنعتی و تولیدی در همان رشته تجاری است.

وی اضافه کرد: بخش سوم جذب شریک و سرمایه گذار که نزدیک‌ترین روش به الگوهای جهانی است، یعنی سرمایه گذار در کنار مجری قرار بگیرد تا فعالیت صنعتی را پایه گذاری کرده و توسعه دهند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات کارآفرینان از طریق پیش فروش محصولات تولیدی خود یا خدمات، منابع مالی راه اندازی کسب و کار را تهیه می‌نمایند و یا با خرید امانی مواد اولیه مشکل سرمایه جاری فعالیت اقتصادی را برطرف می‌کنند.

وی تأمین منابع  سرمایه از مؤسسات وام دهنده را از دیگر  روش‌های تأمین سرمایه برشمرد و گفت: مؤسسات وام دهنده مؤسساتی غیر از بانک‌ها هستند که حاضرند در قبال پذیرفتن شرایط آسان‌تر به مشتریان خود وام دهند.

وی اضافه کرد: به طور معمول سرمایه گذاری مخاطره پذیر، سرمایه است که برای تأمین مالی یک شرکت نوپا بکار می‌رود، صنعت سرمایه گذاری مخاطره پذیر تنها به تاسیس شرکت‌های نوآور کمک می‌کند و در کشورهای توسعه یافته به عنوان منبعی برای توسعه کارآفرینی نهادینه شده است.

وی از بانوان خواست که به جای اینکه به فکر تأمین سرمایه برای کارآفرینی باشند به فکر تولید ایده جدید و خلاقیت در ایده پردازی  باشند.

وی سرمایه گذاران مخاطره پذیر را یکی از حلقه‌های اصلی و عوامل کلیدی رشد و پیشرفت خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی برشمرد و گفت: آن‌ها تأمین کننده ارزشمندی برای شرکت‌های نوپا هستند و تعداد سرمایه گذاران مخاطره پذیر یک شاخص نوآوری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مؤسسات مالی تخصصی برخی از مؤسسات در زمینه فعالیت‌های تخصصی خود حاضر به اعطای وام به کارآفرینان هستند، مثل شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی که فقط به طرح‌هایی که در زمینه پتروشیمی هستند وام اعطا می‌نمایند و یا سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران که به صورت یک شرکت مادر تخصصی در بخش صنایع عمل می‌کند.

وی عرضه سهام فروش سهام را یکی از راه‌های تأمین سرمایه عنوان کرد و گفت: مالک اصلی شرکت هیچ التزام قانونی جهت بازپرداخت وجه یا بهره به آن ندارد، استفاده از وجوه حاصل از فروش سهام احتیاج به بازپرداخت مثل آنچه در وام گرفتن است ندارد.

انتهای پیام/63014/ذ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول