اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز به نقل از منابع انگلیسی:

کامرون پشت توطئه از بین بردن اسناد محرمانه اسنودن قرار دارد

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نخست وزیر انگلیس در پشت پرده تلاش برای معدوم کردن اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دارد.

کامرون پشت توطئه از بین بردن اسناد محرمانه اسنودن قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند که «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس به کارمند ارشد خود دستور داده است که مانع افشای بیشتر اسناد محرمانه اسنودن شود که برای اولین بار توسط روزنامه انگلیسی «گاردین» به چاپ رسید.

دو روز قبل چند مقام اطلاعاتی انگلیس ضمن یورش به دفتر روزنامه گاردین در لندن، مسئولان این روزنامه را مجبور کردند حافظه‌های کامپیوتری حاوی اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را معدوم کنند.

این اسناد را «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی در اختیار گاردین قرار داده است. اسنودن که از سوی مراجع قضایی آمریکا تحت پیگرد قرار دارد، دو هفته قبل از روسیه پناهندگی سیاسی موقت دریافت کرد. وی پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است و در سه ماه گذشته در مورد برنامه‌های پایش اینترنتی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا دست به افشاگری زده است.

ورود نیروهای اطلاعاتی انگلیس به دفتر روزنامه گاردین یک روز بعد از آن انجام گرفت که پلیس این کشور «دیوید میراندا» هم‌خانه «گلن گرینوالد» خبرنگار روزنامه گاردین را در فرودگاه لندن بازداشت کرد و وی را مورد بازجویی 9 ساعته قرار داد.

اخباری مبنی بر آنکه «جرمی هیوود» با گاردین تماس گرفته است موجب شد انتقادات زیادی متوجه دولت کامرون به دلیل نوع واکنش به پوشش رسانه‌ای اسراری که اسنودن فاش کرد، شود.

«آلن راسبریجر» سردبیر روزنامه گاردین، روز سه‌شنبه اعلام کرد که یکی از مقامات بسیار ارشد دولت انگلیس به وی مراجعه کرده است تا عقاید نخست‌وزیر را بعد از آنکه گاردین یک سری از اطلاعات را بر اساس افشاگری‌های اسنودن منتشر کرد، اعلام کند.

منابع این مقام بلندپایه را هیوود اعلام کردند و یکی از منابع مذکور به خبرگزاری رویترز گفت: نخست‌وزیر از وزیر کابینه خود خواست به این موضوع رسیدگی کند.

یکی از سخنگویان دولت انگلیس اعلام کرد: ما به پرونده‌های خاص رسیدگی نمی‌کنیم اما اگر اطلاعات بسیار حساس به طور ناامن حفظ شود ما مسوولیت داریم از آنها حفاظت کنیم.

بر اساس این گزارش کامرون در تعطیلات در جنوب غربی انگلیس به سر می‌برد.

روز سه‌شنبه یکی از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرد که نمی‌تواند درباره تخریب اطلاعات اسنودن نظر دهد و انگلیس اعلام کرد که آژانس‌های امنیتی این کشور در چارچوب قانون عمل می‌کنند و افشاگری اسنودن یک تهدید بزرگ برای امنیت ملی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول