اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه مجلس:

برخی از مجامع قانونی در تصویب قانون بیمه بیکاری همراهی لازم را نداشتند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از عملکرد برخی مجامع قانونی در خصوص عدم تصویب قانون بیمه بیکاری انتقاد کرد.

برخی از مجامع قانونی در تصویب قانون بیمه بیکاری همراهی لازم را نداشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی خانه کارگر تبریز، محمدحسین فرهنگی در سمینار دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور در سالن کنفرانس خانه کارگر تبریز از عملکرد برخی مجامع قانونی در خصوص عدم تصویب قانون بیمه بیکاری انتقاد کرد و اظهار کرد: اگر دقت لازم می‌شد اجرای این قانون که دارای مزایای مهمی برای بحث اشتغال کشور بود به تصویب می‌رسید.

نماینده مردم تبریر، اسکو و آذرشهر در عین حال سکوت جامعه کارگری را در این خصوص تأسف بار خواند و گفت: زمانی که این قانون با وجود اصرار مجلس با عدم تصویب روبه‌رو شد از کسی در کشور صدایی بلند نشد در حالی که این قانون حرکتی برای حمایت از نیروی کار عظیمی در کشور به شمار می‌رفت که ‌با ‌فقدان امنیت شغلی روبه‌رو بودند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری باید نگاه جامعی به مسائل نیروی کار و اشتغال داشته باشند، گفت: در سه دوره قبلی مجلس شورای اسلامی تلاش ما بر این بود که با این نگرش به فکر نیروی کاری باشیم که با وجود حضور در بازار کار تعریف نشده و یا به رسمیت شناخته نمی‌شدند.

فرهنگی بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی، خادمان مساجد، رانندگان تاکسی و وسائط سنگین را از جمله مصداق‌های این توجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: هنوز هم نیروی کاری در کشور داریم به هر علتی آمارشان به بیمه تأمین اجتماعی ارائه نمی‌شود.

وی افزود: این نیروی کار نه تنها امنیت شغلی ندارند بلکه در یک شرایط سخت کاری فعالیت داشته و وضع فعلی و آینده آنان مشخص نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به مزایای قانون بیمه بیکاری اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این قانون مشوق بیکاری نیست گفت: این قانون نه تنها برای بیکاران بلکه برای آنهایی هم است که به سن اشتغال رسیده و به هر علتی برای آنان کار نیست.

وی با اشاره به برخی جزئیات این قانون گفت: همراه این قانون افزایش بیمه بیکاری از سه به چهار درصد پیش‌بینی شده که این یک درصد افزایش را باید دولت تامین کند و به دلیل اینکه این موضوع بار مالی جدیدی برای دولت داشت با آن مخالفت شد.

فرهنگی خاطرنشان کرد: این درحالی است که دولت در یکی از مصوبات استانی خود در آذربایجان‌شرقی با پیشنهاد بنده با این افزایش موافقت کرده و در واقع با کمی همراهی تحقق این موضوع دور از دسترس نبود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی برخی جزئیات این قانون را یادآور شد و گفت: در این قانون پیش‌بینی شده برای کسانی که در سن اشتغال قرار داشته و بیکارند برای متاهلان یک دوم و برای مجردان یک سوم حداقل دستمزد پرداخت شود هرچند که میزان این مقرری جذاب نیست ولی به هر حال پیش‌بینی می‌شود بیکاران برای بهره‌مندی ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه بدین ترتیب بانک اطلاعاتی درستی برای برنامه‌ریزی در کشور و مناطق مختلف فراهم می‌شود در عین حال خاطرنشان کرد: البته وقتی برای بیکار شغلی از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می ‌شود این مقرری قطع می‌‌شود همچنین دوران دریافت مقرری سابقه بیمه محسوب نمی‌شود.

فرهنگی اجرای چنین شکل قانون را یک نوع ایجاد امنیت روانی برای خانواده‌ها و کاهش فشار اقتصادی برای آنان ذکر کرد و گفت: برای کسانی که از زمان اجرای قانون برخی تخلفات نظیر سرقت، قاچاق مواد، اعتیاد و کلاهبرداری را انجام دهند مقرری آنها قطع شده و در صورت زندانی شدن به خانواده آنان پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از جرایم و مسایلی از جمله اعتیاد به دلیل فقدان مبالغ کم رخ می‌دهد که با اجرایی شدن این قانون  می‌تواند در پیشگیری جرایم موثر واقع شود.

فرهنگی تأکید کرد: در تلاش هستیم تا با پیگیری و مکاتبه دولت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب این قانون تسریع شود.

وی از مدیریت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت: برای تأمین منابع قانون بیمه بیکاری نیز می‌توان از برخی مفاد قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله افزایش قیمت بنزین استفاده کرد که البته اگر این درآمد در محل این قانون بیمه بیکاری به درستی مصرف شود می‌تواند ضمن امنیت روانی به توسعه صحیح اشتغال در جامعه کمک موثری نماید.

همین گزارش حاکی است سمینار دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور با حضور علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری و دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز با هدف بررسی مسایل کلان جامعه کارگری در محل سالن کنفرانس خانه کارگر تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/60001/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول