اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است

مساجد پایگاه‎های انسجام، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان هستند.

مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، از زمانی که دروازه دل‎ها به سوی آیین ناب محمدی گشوده شد، هنرمندان ایرانی تلاش کردند تا نهایت هنر و هنرمندی خود را برای ساخت مساجد که مامن روح و دل و همچنین جان‎های خسته آدمی بود را بنا کنند و با بنا نهادن این مساجد راه را برای معراج دل‎های عاشق به سوی معشوق بگشایند.

در این بهشت کوچک بر روی زمین می‎توان تنها با یک دم یاد پروردگار کرد، زیرا این مساجد هستند که محلی برای اتحاد و همدلی مسلمانان هستند.

نماز جماعت و صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که تنها با حضور در مساجد فراهم می‎شود و نمازگزاران در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا رو به سوی یک قبله می‎کنند و حمد و ثنا می‎خوانند.

در روایتی آمده است که بنیانگذار اولین مسجد، حضرت محمد (ص) بوده و به همین دلیل مساجد در طول تاریخ از ویژگی‎های برجسته‎ای برخوردار بوده‎اند و در مساجد علاوه بر عبادت، کارهای فرهنگی دیگری نیز صورت می‎گیرد.

مسجد محلی برای گردهمایی مسلمانان و تجلی گاه پر شکوه انسجام ملت مسلمان است که مساجد ، حافظ سلامت دین و جامعه هستند و نمایش همدلی و اتحاد مسلمانان ،بقای اسلام را تضمین می کند و امید دشمنان را ناامید می سازد.

در صدر اسلام نیز حضور مردم مسلمان هنگام نماز جماعت یکی از نشانه‌های قدرت اسلام بود و همواره مساجد نقش وحدت آفرینی را ایفا کرده‌اند.

همچنین در صدر اسلام مسجد جایگاه گفتگو و مشورت در مورد مسائل نظامی بود و امروزه نیز در مساجد علاوه بر برپایی نمازهای جماعت و محلی برای عبادت و همچنین محلی برای برگزاری برنامه های فرهنگی نیز است.

مسجد، محل تبادل اخبار و اطلاعات خرد و کلان و بحث و گفت‏وگو درباره آنها و جهت‏گیری و روشن شدن افکار عمومی است که در این صورت، شرایط جامعه در جنبه‏های گوناگون به راحتی به گوش عموم مردم می‏رسد و همچنین جلسه های وعظ و خطابه و سخنرانی‏های روشن‏گرایانه اهل علم و دین در مسجد، نقش مؤثری در بیداری و آگاهی مردم دارد.

همچنین مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی داشتند، به طوری که مومنان هوشیار و آگاه، مبارزه با حکومت ستمگر پهلوی را از مسجد آغاز کردند و آن را مرکز فعالیت‏‎های مبارزاتی خود قرار دادند و رژیم پهلوی می‏‎کوشید جوانان را از مساجد دور نگه دارد، ولی آنها با شکست روبه‌رو شدند و سرانجام این کار منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

در ادامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بروجرد در گفت‎وگو با خبرنگار فارس گفت: مساجد محلی برای یکپارچگی ملت مسلمان است و مردم در صف‎های به هم فشرده نمازهای جماعت نشان می‎دهند که دارای اتحاد و همدلی هستند.

حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی عنوان کرد: هم اکنون 300 مسجد در شهرستان بروجرد وجود دارد که از این تعداد مسجد، 78 مسجد در شهر بروجرد و 222 مسجد در بخش‎ها و روستاهای بروجرد هستند.

وی اذعان داشت: برنامه‎ای تحت عنوان برنامه بازدید هفتگی از مساجد در بروجرد از نیمه سال 91 آغاز شده که از 78 مسجد بروجرد تاکنون 25 مسجد با حضور مسئولان بروجرد مورد بازدید قرار گرفته است و این برنامه بازدید هفتگی از مساجد همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد 30 مرداد ماه روز جهانی مساجد نامگذاری شده است.

==============

گزارش از مرجان سلیمانی

==============

انتهای پیام/85005/ن30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول