اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک عضو هیئت علمی:

گرد و غبار موجب تشدید خسارات آفات گیاهی می‌شود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: گرد و غبار موجب تشدید خسارت ناشی از آفات و بیماری‌های گیاهی می‌شود و شست‌وشوی درختان به وسیله نازل‌های آب‌پاشی موجب دور شدن اثرات گرد و غبار می‌شود.

گرد و غبار موجب تشدید خسارات آفات گیاهی می‌شود

ناصر کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: تغییرات محیط زیست، خشکسالی، از بین رفتن تالاب‌ها، دخالت‌های بشری، گرمایش جهانی زمین و افزایش اثرات گازهای گل‌خانه‌ای همه دست به دست هم داده و منشأ ایجاد پدیده گردوغبار شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه خاطر نشان کرد: یکی از انواع بلایای طبیعی که هر ساله سبب خسارات زیادی در نواحی خشک و بیابانی می‌شود، طوفان گردوغبار و ماسه همراه با بادهای شدید است.

وی در خصوص خسارت‌های بیولوژیکی این طوفان‌ها به تشدید خسارت ناشی از آفات و بیماری‌های گیاهی اشاره کرد و گفت: اثر سوء بر روی محصولات کشاورزی و باغداری به علت نشست ذرات روی شکوفه‌های درختان و دیررس ‌شدن محصولات کشاورزی از جمله خسارات این طوفان‌ها است.

این استاد دانشگاه فیزیولوژی گیاه‌شناسی تصریح کرد: ذرات رس معلق در هوا بر روی برگ‌های درختان می‌نشینند و موجب بسته شدن روزنه‌ها شده و این امر از فتوسنتز و تنفس گیاه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: ذرات رس معلق در هوا موجب کاهش جذب نور توسط برگ‌ها خواهند شد، بعد از مدتی به علت اختلال در مکانیسم طبیعی حیات درخت، برگ‌ها از تاج درخت شروع به ریزش می‌کنند که این امر مقاومت گیاهان را کاهش داده و امکان حمله آفات افزایش می یابد.

به گفته این پژوهشگر، شست‌وشوی درختان به وسیله نازل‌های آ‌ب‌پاشی یکی از راه‌کارهایی است که موجب دور شدن اثرات گردوغبار می‌شود.

انتهای پیام/2700/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول