اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آخر هفته تابستانی در فرهنگسرای تابستانه

جشنواره تابستانی یک رویداد بزرگ فرهنگی هنری در تبریز به شمار می‌رود، محمل و فرصتی هر چند محدود؛ اما ایده‌آل برای ایجاد و نهادینه ساختن بسترها و ظرفیت‌های ارتقای سطح نشاط و شادابی عمومی نزد شهروندان تبریزی است.

آخر هفته تابستانی در فرهنگسرای تابستانه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جشنواره تابستانی تبریز که از چند سال قبل و با همت و تدبیر شهرداری و شورای اسلامی شهر به عنوان دو نهاد سیاستگذار و تصمیم‌گیر در حوزه مدیریت شهری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری به عنوان دستگاه مجری در حوزه مدیریت فرهنگی شهر طراحی و به مرحله اجرا درآمد، در حالی امسال وارد ششمین سال متوالی حیات خود شده است که تداوم اجرای این رویداد فرهنگی، اجتماعی، نه تنها جشنواره مذکور را به یک بلوغ محتوایی و فرهنگی، هنری رسانده؛ بلکه در میان قشرهای مختلف جامعه، از شهروندان عادی گرفته تا خواص و اهالی فرهنگ و هنر و فعالان و مدیران فرهنگی هنری به عنوان یک برنامه جامع نهادینه گشته و در نوع خود به جهت تازگی، تنوع، جذابیت و ده‌ها ویژگی و شاخصه دیگر، مقبولیت عام یافته است به طوری که امروز تصور حذف و تعطیلی این رویداد فرهنگی، اجتماعی و حتی رفاهی و تفریحی از تقویم فرهنگی هنری شهر عملا غیرممکن به نظر می‌رسد.

این جشنواره در معنای کلی جدای از اینکه یک رویداد بزرگ فرهنگی هنری در شهر تبریز به شمار می‌رود، محمل و فرصتی هر چند محدود؛ اما ایده‌آل برای ایجاد و نهادینه ساختن بسترها و ظرفیت‌های ارتقای سطح نشاط و شادابی عمومی نزد شهروندان تبریزی، پرکردن اوقات فراغت با برنامه‌ها و تفریحات و سرگرمی‌های سالم فرهنگی هنری و در نهایت معرفی و احیای هویت تاریخی فرهنگی شهر تبریز به شهروندان آن از یک سو و هموطنان ایرانی ساکن در دیگر شهرها از سوی دیگر است.

به تعبیر دیگر، مدیریت شهری تبریز در سایه برگزاری این جشنواره می‌کوشد تا در حد توان و بضاعت و در بحبوحه رکود و رخوت نهادهای اصلی متولی برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، ضمن شناسایی و نیازسنجی کلی تز مطالبات شهروندان در این حوزه، به ذائقه‌های فرهنگی، هنری متعدد، متنوع و انبوه مخاطبان در طیف‌ها و سطوح اجتماعی پاسخ داده و زمینه را برای تحقق بخشی از خواسته‌های آنان فراهم کند.

ورود مدیریت شهری تبریز به حوزه فرهنگی و اجتماعی و در کنار آن تلاش برای برنامه‌ریزی، برنامه‌سازی و پاسخگویی به مطالبات انباشته شده مردم در این حوزه در حالی در سال‌های اخیر با جدیت دنبال شده است که به زعم برخی، هیچ لزوم و ضرورتی برای مدیریت شهری در ورود به این حوزه وجود ندارد و طراحان و منادیان این تفکر معتقدند شهرداری تنها باید در چهارچوب وظایف و مأموریت‌های ذاتی خود که همانا خدمات‌سانی مطلوب به شهروندان است حرکت کند و کار فرهنگی را به متولیان آن واگذارد.

این در حالی است که شهرداری به عنوان یک نهاد کاملا اجتماعی که تمام خدمات و مأموریت‌های ذاتی آن با انسان و شهروندان ارتباط نزدیک و مستقیم دارد، ناگزیر از توجه به مسائل و موضوعات فرهنگی اجتماعی شهروندان خویش است و برای دستیابی به جامعه، شهر و شهروندان ایده آل نیازمند هدایت و پرورش شهروندان مسئول و فرهنگی در معنای عام است.

در چنین شرایطی آن چه بیش از همه مورد سوال و مداقه قرار می‌گیرد چرایی غفلت و بی‌توجهی همین متولیان فرهنگی به مقولات فرهنگی هنری است که اتفاقا در حیطه وظایف و مأموریت‌های آنان قرار دارد، اگر قرار به اجرای برنامه‌های مذکور از سوی متولیان اصلی بود، تاکنون مجال اجرا می‌یافت و نیازی هم به ورود مدیریت فرهنگی شهرداری در این حوزه وجود نداشت.

بررسی‌ها و نظرسنجی‌های میدانی انجام گرفته در سال‌های اخیر از برگزاری جشنواره تابستانی تبریز نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق شهروندان تبریزی و حتی میهمانان و گردشگران تابستانی ورودی به این شهر، از کلیت برنامه‌های شاد و مفرح جشنواره رضایت نسبی دارند و این ابتکار فرهنگی را گامی مثبت از سوی شهرداری و سازمان فرهنگی هنری در راستای شادی و نشاط مردم می‌دانند.

گزارش حاضر که حاصل گشت و گذاری کنجکاوانه در یک آخر هفته مفرح در فرهنگسرای تابستانه ائل‌گلی به شمار می‌رود، تلاشی است در راستای بازتاب و انعکاس بازخوردهای برپایی جشنواره تابستانی در بین شهروندان و خانواده‌های تبریزی و نیز میهمانان حاضر در این شهر که هر یک به نوعی از برنامه‌های این جشنواره دیدن کرده و ساعاتی را با این برنامه‌ها همنشین و همراه بوده‌اند.

علی محمد سعداوی که در مسیر ایرانگردی خود از هویزه به اتفاق خانواده‌اش وارد تبریز شده، اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب در فرهنگسرای تابستانه ائل‌گولی را تنها بهانه تمدید اقامتشان در تبریز اعلام و خاطرنشان می‌کند: برای پر کردن برنامه‌های تفریحی و گردشگری خود در تبریز، بر خلاف تصورش، وقت کم آورده و این به دلیل تعدد و تنوع جاذبه‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده رفاهی و تفریحی از سوی مسئولان شهر است.

وی می‌افزاید: پیش از ورود به تبریز، شناخت من و خانواده‌ام از این شهر و آداب و رسوم، تاریخ، جاذبه‌ها و مردم آن محدود به کلیاتی بود که شنیده بودیم؛ اما وقتی وارد تبریز شدیم این شهر را شهری فرهنگی و بزرگ در تاریخ کشور دیدیم؛ چراکه جای جای تبریز سخن از جشنواره تابستانی است که گویا همه ساله برگزار می‌شود و از سوی مردم هم مورد توجه قرار گرفته است.

این هموطن جنوبی در ارزیابی خود از جشنواره تابستانی و برنامه‌های آن معتقد است که در هیچ شهر دیگر کشور چنین فستیوالی که ماه‌ها در بین مردم تداوم داشته و برنامه‌های متنوع و مفرح اجرا کند ندیده و به نظر وی، تبریز و مسئولان این شهر با این ابتکار، گام بلندی در راستای پر کردن اوقات فراغت شهروندانشان برداشته‌اند.

کریم اکبری شهروند تبریزی که در حال ورود به فرهنگسرای تابستانی تبریز در مجتمع رفاهی تفریحی ائل‌گلی است همان طور که در حال بازدید از غرفه‌های نمایشگاهی این فرهنگسراست، برپایی این مجموعه و در کل برگزاری جشنواره تابستانی را اقدامی قابل تقدیر از سوی شهرداری و سازمان فرهنگی هنری می‌داند اما در عین حال معتقد است باید بیش از این‌ها به خواسته‌ها و نیازهای جوانان و خانواده‌ها توجه شود.

اکبری خاطرنشان می‌کند که جامعه جوان ایران با تنوع و تعدد ذائقه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و حتی سیاسی روبه‌روست و شناسایی این سلیقه‌ها و تلاش برای پاسخگویی به آنها کاری دشوار و در عین حال ماندگار خواهد بود.

به اعتقاد این شهروند تبریزی که خود از قشر فرهنگی و دانشگاهی است، پرورش نسل جوان فعلی بر اساس فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، نیازمند بازتعریف شاخص‌ها و الگوهای اصیل در این حوزه برای نسل جوان است و متولیان امر باید در طراحی و تدوین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به این نکته اساسی توجه جدی داشته باشند.

اکبری همچنین دلیل اصلی گرایش جوانان به الگوهای فرهنگ غربی را وجود خلاء تاریخی در معرفی فرهنگ و هویت تاریخی ایرانی اسلامی می‌داند و معتقد است تا زمانی که در راستای آشتی مجدد و پیوند دائمی نسل حاضر با فرهنگ و ریشه‌های اصیل تاریخی برقرار نشود، گسست فرهنگی پابرجا خواهد بود.

وی در پایان نظراتش از مسئولان برگزاری جشنواره تابستانی تبریز می‌خواهد در کنار طراحی و اجرای برنامه‌های مفرح و شادی که اتفاقاً نیاز روحی و روانی شهروندان به شمار می‌رود، به مباحث و موضوعات ریشه‌ای و زیربنایی فرهنگی اجتماعی شهروندان نیز توجه کنند.

منصور نظیروند دانشجوی جوانی است که اگر چه اهل خرمدره به شمار می‌رود، اما به واسطه حضور سه ساله‌اش در تبریز خود را به نوعی شهروند تبریزی می‌داند.

وی که به اتفاق دو دوست دیگرش برای گشت و گذار و تفریح به پارک ائل‌گلی آمده می‌گوید که با نام و برنامه‌های جشنواره تابستانی بیگانه نیست و تقریبا همه ساله از برنامه‌های متنوع آن استفاده کرده است.

این دانشجوی خرمدره‌ای ساکن تبریز اجرای نمایش‌های طنز و جذاب، برپایی نمایشگاه‌های هنری، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و اجرای موسیقی زنده را از نکات بارز جشنواره در سال‌های اخیر می‌داند.

عباس آل داوود یکی دیگر از شهروندان تبریزی است که به اتفاق خانواده‌اش در فرهنگسرای تابستانی ائل‌گلی حضور یافته تا از برنامه‌های عصرگاهی این فرهنگسرا استفاده کند.

وی که به طور اتفاقی از برگزاری چنین جشنواره‌ای مطلع گردیده می‌گوید: جشنواره تابستانی که در ائل‌گلی برگزار می‌شود اقدام خوب و موثری از سوی شهرداری تبریز است که زمینه را برای تفریح و نشاط عمومی شهروندان فراهم کرده است.

همسر خانه‌دار وی خانم پورمند نیز معتقد است وجود این قبیل برنامه‌ها برای خانم‌های خانه‌دار و حتی نوجوانان و جوانانی که با محدودیت‌هایی در بحث امکانات رفاهی تفریحی روبه‌رو است موثر است.

به اعتقاد وی در دسترس و سهل الوصول بودن این جشنواره و مهمتر از آن کم هزینه و متنوع بودن، از جمله مزایای جشنواره تابستانی تبریز و برنامه‌های آن برای مخاطبان است.

کامیار پرتوی گردشگر نطنزی حاضر در ائل‌گلی که برای چندمین سال متوالی است به تبریز می‌آید برگزاری جشنواره تابستانی را تصمیم و اقدامی جالب و ابتکاری می‌داند و معتقد است باید نمونه‌های مشابه این برنامه‌های فرهنگی هنری در دیگر شهرهای کشور نیز برگزار گردد.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: به شخصه بخش مهمی از ساعات بعدازظهرم را در فرهنگسرای تابستانی ائل‌گلی و با برنامه‌های این فرهنگسرا سپری می‌کنم؛ چراکه معتقدم بعد از سیر و سیاحت روزانه در سطح شهر و بازدید از موزه‌ها، بازار و دیگر اماکن تاریخی و تفریحی تبریز، حضور عصرگاهی در این مجموعه و استفاده از برنامه‌های جشنواره لذت خاصی دارد به ویژه آن که زمان اقامتم در تبریز نیز محدود به چند روز است و باید از این چند روز بهترین استفاده را بکنم.

خاطره ظهیری که به اتفاق همسر جوانش برای گشت و گذار در تبریز و استفاده از آب و هوای لطیف و خنک آن به دیار ستارخان و سرداران شهید آمده، جذابیت و تازگی محتوا و قالب‌های فرهنگی هنری جشنواره مذکور را نکته مثبت آن می‌داند و می‌گوید: رویکرد مخاطب پسندانه در تدوین و اجرای برنامه‌های جشنواره تابستانی باعث شده است که حداقل شهروندان خود تبریز و در کنار آن میهمانان و گردشگران دیگر شهرها، حداقل برای ساعاتی نشستن روی صندلی‌های فرهنگسرای تابستانی را لازم بدانند و از برنامه‌های متنوع آن استفاده کنند.

وی در عین حال اعلام می‌کند که فضای کلی شهر تبریز تحت تأثیر برگزاری جشنواره تابستانی قرار گرفته و اغلب شهروندان تلاش می‌کنند از برنامه‌های آن بهره‌مند شوند و این نشان از جایگاه و اهمیت این جشنواره نزد عموم مردم دارد.

عسگر پورمهدی از دیگر شهروندان تبریزی است که نفس برگزاری این جشنواره را در زمینه‌سازی برای شادی و نشاط مردم و خانواده‌ها مفید و موثر می‌داند.

به اعتقاد وی شهرداری تبریز در کنار موفقیت‌های چشمگیر سال‌های اخیر خود در حوزه عمران و آبادانی شهر، در توجه به زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی شهروندان نیز موفق بوده و همین جشنواره تابستانی نمونه بارز این موفقیت‌ها است.

پورمهدی در عین حال بر لزوم استفاده و بهره‌گیری متولیان برگزاری جشنواره تابستانی تبریز از آرا، نظرات، طرح‌ها و پیشنهادات و تجربیات اساتید و چهره‌های فرهنگی هنری تأکید دارد.

انتهای پیام/60001/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول