اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

انتقاد تلویحی پادشاه عربستان از دخالت‌های آمریکا در مصر

ملک عبدالله در اظهاراتی از دخالت‌های آمریکا در امور داخلی مصر انتقاد کرد.

انتقاد تلویحی پادشاه عربستان از دخالت‌های آمریکا در مصر

به گزارش خبرگزاری فارس، عربستان سعودی سیاست‌های دخالت جویانه آمریکا در مصر را سرزنش کرد.

بنا به گزارش مجله «نیوزویک»، ملک عبدالله، پادشاه عربستان در اظهارنظری بی‌سابقه بی‌اطلاعی آمریکا را مقصر بحران در مصر دانست؛ پادشاه عربستان بدون اینکه نامی از آمریکا به میان بیاورد از دخالت این کشور در سیاست‌های کشورهای عربی در خلال دو سال گذشته انتقاد کرد.

ملک عبدالله از مسلمانان خواست برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی از ارتش مصر حمایت کنند. آقای عبدالله که به نوشته مجله نیوزویک با حالتی غمگین صحبت می‌کرد از خارجی‌های بی‌اطلاع از عرب‌گرایی، اسلام و مصر به خاطر دخالت‌های بی‌معنا در سیاست‌های پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب انتقاد کرد.

وی در اظهاراتی که اشاره مستقیمی به تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در 2 سال پیش برای اعلام حمایت از خلع حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر از قدرت داشت این موضوع را مطرح کرد که آمریکا با آتش بازی کرد و اکنون در همان آتش سوخته است.

سعودی‌ها دو سال پیش که اوباما پشت حسنی مبارک که از متحدان عربستان بود را خالی کرد، شوکه شدند و آینده‌ای خطرناک را پیش روی خودشان متصور شدند.

عربستان سعودی به همین دلیل از جمله اولین کشورهایی بود که اقدام ارتش مصر برای خلع محمد مرسی، اولین رئیس جمهور روی کار آمده با انتخابات دموکراتیک در این کشور را کودتا و از آن اعلام حمایت کرد. این کشور همچنین با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و امارات متحده عربی ائتلاف کرده تا کمکی معادل 12 میلیارد دلار به دولت نظامی مصر که اخوان‌المسلمین را برکنار کرد، ارائه دهد.

امارات و عربستان سعودی هر دو اخوان‌المسلمین را تهدیدی برای خود ارزیابی می‌کردند. ملک عبدالله از آن هراس دارد که در صورت شیوع برگزاری انتخابات در کشورهای عربی به زودی مردم این کشور هم خواستار برگزاری انتخابات و تغییر درنظام پادشاهی این کشور خواهند شد.

پادشاه عربستان امروز از آنهایی که اطلاعی از جهان ندارند خواست سر عقل بیایند و دخالت در کشور مصر را محکوم کنند. وی گفت انتقاد از سرکوب ارتش (کاری که اوباما آن را انجام داده است) تنها به تروریست‌ها کمک می‌کند.

یکی از کشورهای دیگری که عربستان از آن انتقاد کرده است، قطر است که قبل از کودتای ارتش به اخوان‌المسلمین پیشنهاد کمک 8 میلیارد دلاری داد و از ارتش خواسته است محمد مرسی که بازداشت شده است را آزاد کند.

ملک عبدالله، باز هم بدون اینکه نامی از قطر ببرد، از کسانی که در مجادله مصر «سهواً» طرف نادرست را گرفته‌اند هم انتقاد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول