اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

رستم‌نژاد در سالروز وفات حضرت عبدالعظیم(ع) مطرح کرد

سفارش امام رضا(ع) به سیدالکریم/ سلام مرا به وکیل ما در ری برسانید

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة با اشاره به سفارش امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: عبدالعظیم! سلام مرا به دوستانم برسان و به آن‌ها بگو: شیطان را به دل‌های خویش راه ندهند و در گفتار خویش راستگو باشند.

سفارش امام رضا(ع) به سیدالکریم/ سلام مرا به وکیل ما در ری برسانید

حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است، اظهار داشت: سیدالکریم علاوه بر اینکه از سلاله سادات حساب می‌شوند، خودش نیز انسان وارسته‌ای است، به گونه‌ای که ایشان علاوه بر نقل روایاتی که از خدمت ائمه اطهار(ع) دارد، خود نیز دارای کتاب‌هایی است که نشان از عظمت علمی و معنوی ایشان دارد.

وی افزود: در سابقه تاریخی ایشان نقل روایات از سه معصوم(ع) دیده می‌شود که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در طول حیات مبارکشان از محضر چند امام از زمان امام رضا(ع) تا امام علی النقی(ع) استفاده کرده است، این سید بزرگوار در سیستم وکالتی که در زمان امام جواد(ع) گسترش یافته بود، نقش اساسی داشت.

رستم‌نژاد با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم(ع) در این نظام وکالت، وکیل ائمه در منطقه شیعه‌نشین ری و اطراف آن بودند، اظهار داشت: در روایات داریم فردی خدمت امام هادی(ع) در سامرا رسید و مسائلی پیرامون حلال‌ و حرام‌ها از امام سؤال کرد، امام همه سؤال‌ها را جواب دادند، اما هنگام وداع به آن شخص فرمودند: هرگاه در منطقه‌تان در موضوعی دینی با مشکل مواجه شدید، آن را از عبدالعظیم سؤال کنید و سلام مرا به ایشان برسانید.

وی با اشاره به نقل روایتی از حضرت عبدالعظیم(ع) از سوی امام رضا(ع)،‌ ادامه داد: این روایت از جمله روایات فرا زمانی اهل بیت است که برای تمام زمان‌ها، دوره‌ها و مکان‌ها کارکرد دارد، در این روایت ثامن ‌الحجج(ع) فرمودند: «عبدالعظیم! سلام مرا به دوستانم برسان و به آن‌ها بگو: شیطان را به دل‌های خویش راه ندهند، در گفتار خویش راستگو باشند و امانت را ادا کنند، خاموشی را پیشه خود ساخته و از جدال و نزاع بیهوده‌ای که سودی بر ایشان ندارد دوری کنند.

نویسنده کتاب «‎جلوه‌های پیام الهی در قرآن» بیان داشت: امام رضا(ع) در ادامه روایت فرمود: به دیدار و ملاقات هم بروند، زیرا این کار موجب نزدیکی به من است، آنان خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند، زیرا با خود عهد کرده‌ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت و به خشم آورد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب‌ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود.

وی با اشاره به بخش پایانی روایت ثامن الحجج(ع) افزود: امام(ع) فرمود: همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و از خطای گنهکارانشان درگذشته است، مگر کسانی که به خدا شرک ورزیده یا دوستی از دوستانم را آزرده و یا کینه آن‌ها را به دل گیرد، به درستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد، هر گاه از این اعمال نادرست دوری گزیند، آمرزش خدا را شامل خود گردانده است و گر نه روح ایمان از قلبش بیرون رفته و از «ولایت» ما خارج گشته است و بهره از از ولایت ما نخواهد برد.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد خاطرنشان کرد: این حدیث از آن جنبه که به اعمال، ترک کننده‌ها، ابعاد شخصی، جنبه‌های اجتماعی، اعمال ظاهری و هم به آنچه در درون انسان می‌گذرد، نظر دارد می‌توان از جمله احادیث جامع دانست.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول