به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، غلامحسین کرمی در کارگروه تخصصی شورای دستگاههای نظارتی استان که ظهر امروز در محل سازمان بازرسی استان برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما به لحاظ سلامت اداری در سال 2013 رتبه 120 را در جهان به خود اختصاص داده است که این موضوع نشاندهنده فساد اداری موجود در کشور است.
وی بیان کرد: نمره کشور ما در زمینه سلامت اداری از 10 نمره موجود هفت و دو دهم بوده که حدود سه و هفت دهم نمره منفی داریم.
مدیرکل سازمان بازرسی خوزستان افزود: متاسفانه در ادارات ما به مراتب فساد اداری و اخذ رشوه وجود دارد که با این موضوع باید برخورد شود.
وی با اشاره به اینکه امروز استفاده شخصی از اموال دولتی در برخی از ادارات ما به یک حق تبدیل شده است، افزود: همچنین دزدی مواد اولیه، استفاده از امکانات اداری برای پیشبرد اهداف شخصی و کمکاری ادارات از دیگر مصادیق فساد در ادارات دولتی است.
کرمی قراردادهای غیرقانونی ادارات دولتی با پیمانکاران را یکی از گلوگاههای فساد در ادارات دانست و گفت: متاسفانه در مناقصات برخی از ارگانهای دولتی از قبل مشخص است که چه کسی برنده میشود.
وی عنوان کرد: از دیگر مراکز فساد اداری در استان، شهرداریها هستند که باید بیشتر مورد نظارت و بررسی قرار گیرند، همچنین در بخش زمینخواری فساد بسیاری در استان رخ میدهد.
مدیرکل سازمان بازرسی خوزستان بیان کرد: شورای نظارتی باید تلاش خود را دوچندان کرده تا بتواند با غول بیشاخ و دم فساد اداری مبارزه کند.
وی افزود: فساد در ارائه کالا و خدمات دولتی، فساد در خریدهای دولتی از بخش خصوصی، فساد در قراردادهای پیمانکاران و فساد در استخدامها از مصادیق فساد اداری در روابط دولت با شهروندان است.
کرمی با اشاره به اینکه هیچ دستگاه دولتی در استان حتی استانداری نیز نمیتواند از بخش خصوصی هدیه دریافت کند، افزود: طبق قانون هیچ دستگاه دولتی در استان بهغیر از آموزش و پرورش و بهزیستی اجازه دریافت هدیه از بخش خصوصی را ندارد.
وی گفت: نداشتن آگاهی از مبانی دینی، تورم، بیکاری، نبود برنامه درازمدت و کلان و نداشتن مدیریتی صحیح از عوامل موثر پیدایش فساد اداری است.
مدیرکل سازمان بازرسی خوزستان اظهار کرد: در دو سال اخیر به جهت جلوگیری از فساد اداری در استان بهصورت سرزده از ادارات و ارگانهای دولتی استان بازدید کردیم و در ادامه قصد داریم این طرح را ادامه دهیم.
انتهای پیام/2329/غ30/پو3002