اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منطقه 4 دانشگاه آزاد:

وظیفه اصلی ایجاد تحول در علوم انسانی بر عهده اساتید دانشگاه است

رئیس منطقه چهار دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وظیفه اصلی ایجاد تحول در علوم انسانی برعهده اساتید به‌ویژه استادان ارزشمدار است؛ هرچند نقش مهم و موثر مسئولان و سیاست‌گذاران آموزش عالی کشور قابل انکار نیست.

وظیفه اصلی ایجاد تحول در علوم انسانی بر عهده اساتید دانشگاه است

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، محمدمهدی مظاهری اظهار داشت: امروز تعداد رشته‌ها و آمار دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران در حدی است که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مسئولان و حتی اختصاص بودجه‌های کلان، بدون مشارکت مستمر استادان دانشگاه و ظرفیت‌شناسی و فرصت‌سنجی و ایفای نقش فعال و اثربخش آنان، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی افزود: هنوز درباره نحوه بومی‌سازی یا اسلامی‌سازی علوم انسانی در ایران اتفاق‌نظر وجود ندارد و برداشت‌های متنوعی از این موضوع وجود دارد و گاه این شبهه را به ذهن متبادر می‌سازد که منظور از بومی‌سازی، تعطیل کردن علوم انسانی در مراکز علمی است.

معاون پیشین فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌ها و نقش‌های استادان دانشگاه‌ها را برای تحول در علوم انسانی کشور گفت: در گام نخست، باید نهضت گسترده‌ای در حوزه و دانشگاه برای نقد علوم انسانی و مبانی و خاستگاه‌های غربی آن، راه بیافتد و در کنار آن، کرسی‌های آزاداندیشی نیز برگزار شوند.

وی تصریح کرد: باید با همکاری پژوهشگاه‌ها و تشکل‌های مختلف دانشگاهی، چرخه و شبکه علمی و مدیریتی نوینی تعریف گردد که اولا، اندیشه‌های تولیدی در ساخت علوم انسانی را گرد آورد؛ ثانیاً، اندیشه‌های تولید شده را ارزیابی کند و ثالثا، به صورت علمی و عملی، از دیدگاه‌های ارزیابی شده، بهره‌برداری نماید.

این استاد دانشگاه منطبق کردن برنامه‌های آموزشی علوم انسانی با ارزش‌های دینی و ملّی را یک راهبرد مؤثر در ایجاد تحول در علوم انسانی در ایران دانست و افزود: وجود حوزه‌های علمیه فعال و پیشرو امروزه فرصت در دسترس بودن مفاهیم و معارف اسلامی را در ایران بیش از همه جای دنیا ایجاد نموده است و در این مسیر ارتباط استادان علوم انسانی دانشگاه‌ها با حوزه‌های علمیه برای تغییر دادن محتوا و متون علوم انسانی در کنار متحول و بومی‌نمودن روش‌ها و برنامه‌های آموزشی آن بسیار کارگشا خواهد بود.

وی ادامه داد: برخورداری علوم انسانی ایران از روش‌شناسی بومی و اختصاصی، ضرورتی است و می‌تواند مبنا و محور تعامل استادان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.

مظاهری روش تدریس علوم انسانی را نیز در تحول این علم موثر دانست و گفت: روش تدریس و شیوه آموزش علوم انسانی در مدارس و دانشگاه‌های کشور نیز به گونه‌ای نباشد که همه مواد آموزشی را به متونی قابل حفظ تبدیل کرده در حالی که محتوای دروس علوم انسانی بر خلاف تلقی رایج، باید به گونه‌ای به دانشجو ارایه گردد که «تفکر خلاق» را در وجود او بیدار ساخته و شکوفا سازد.

انتهای پیام/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول