اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سمنان

همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ‏‌پذیری برگزار می‏‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ‏‌پذیری در سمنان برگزار می‏‌شود.

همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ‏‌پذیری برگزار می‏‌شود

محمدرضا سوقندی امروز در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان پیرامون «همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ‏‌پذیری» اظهار کرد: در نظام‌‏های حکومتی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر نظام و حکومتی به نظارت بها می‏‌دهد و شیوه خاص نظارتی برای خود دارد، حتی دموکرات‏‌ترین دولت‏ها از نظارت غافل نیستند.

وی افزود: بهترین، جامع‏‌ترین و اثربخش‌‏ترین نظام‏‌های نظارتی در فرهنگ اسلامی و مکتب اسلام آمده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه امروز افکار عمومی سرمایه اجتماعی هر نظام است، گفت: تذکر لسانی یک گفتار ساده و عجولانه به دلیل عدم شناخت علمی و فکری نیست.

سوقندی بیان کرد: تذکر لسانی یک بنیاد فکری، علمی و تعقلی است و به فرموده امام علی (ع)، انسان عاقل اول فکر می‏‌کند و سپس حرف می‏زند و برعکس، انسان جاهل اول حرف می‏زند و سپس آن زمان که دیگر تفکر فایده‏‌ای ندارد، فکر می‏کند.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف متشکل از سه مرحله قلبی، لسانی و عملی است، گفت: مرحله عملی وظیفه دستگاه‌‏های امنیتی و نظامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: نگاه سطحی نسبت به امر به معروف نگاهی زیان‏بار است و نباید این‏گونه باشد؛ بلکه باید نسبت به امر به معروف دیدگاهی علمی و منطقی داشته باشیم.

سوقندی تأکید کرد: باید روش‏ها، شیوه‏‌ها و ساختارهای علمی متناسب با امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‏ترین راهکارهای فرهنگ‏‌سازی، توسعه و تعمیق معروف و منکر در جامعه بهره‏‌گیری از ابزار رسانه و اصحاب مطبوعات در این حوزه است که در این راستا نقش پیشتازی دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: روش‌‏های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در اماکن و بین اقشار مختلف جامعه نسخه ثابتی ندارد و با توجه به مقتضیات زمان و افراد آن متغیر است.

سوقندی در ادامه با اشاره به مبحث مهم رعایت حجاب و عفاف اظهار کرد: حیا مرتبه‏‌ای از حجاب و عفاف است و آنچه که در فرهنگ دینی اسلام بر آن تأکید شده است، حیاست و این امر نشان‏‌دهنده اهمیت و ضرورت این مرتبه است.

وی با بیان اینکه مظهر بی‏‌عفتی بدحجابی است، گفت: بررسی حجاب و عفاف مستلزم شناخت مبانی روان‏شناختی، جامعه‏‌شناختی و اعتقادی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تأکید کرد: نقش رسانه و مطبوعات در گسترش و ترویج حجاب و عفاف در جامعه نقشی تأثیرگذار و مؤثر است.

سوقندی در ادامه خاطرنشان کرد: همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر با محوریت فرهنگ‏‌پذیری، توسعه و تعامل اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌‏های مختلف، راهکارهای توسعه و عوامل اجتماعی این دو فریضه از طریق نهادهای مذهبی، حوزه‏‌های علمیه و دانشگاه‏‌ها در تاریخ 30 مرداد ماه هم‏زمان با روز جهانی مساجد و محلات برگزار می‏‌شود.

وی با بیان اینکه در این همایش 45 مقاله علمی از استان‏های تهران، تبریز، خراسان، کرمانشاه و سمنان به دبیرخانه مرکزی همایش ارسال شده است.

سوقندی افزود: از این تعداد، سه مقاله از استان کرمانشاه، یک مقاله از آذربایجان، از تهران دو مقاله و خراسان یک مقاله و مابقی مقالات از استان سمنان دریافت شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: اکثریت افراد شرکت‏‌کننده در این همایش دارای تحصیلات تکمیلی هستند و موضوع غالب مقالات در حوزه فرهنگ دینی است.

انتهای پیام/2249/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول