اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حمایت تمام عیار عربستان از ارتش مصر/ سعود الفیصل: در مصر کودتای نظامی نشد

وزیر امور خارجه سعودی در حمایت کامل از اقدام ارتش مصر در برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور و خشونت‌های اخیر این کشور گفت: انتفاضه ۳۰ میلیون مصری را نمی‌توان کودتای نظامی توصیف کرد.

حمایت تمام عیار عربستان از ارتش مصر/ سعود الفیصل: در مصر کودتای نظامی نشد

به گزارش خبرگزاری فارس، سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عربستان اظهار داشت که سفر دیروزش به پاریس و ملاقات با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه برای بحث با دوستان در فرانسه درخصوص اوضاع کنونی مصر به منظور وحدت دیدگاهها درقبال تحولات برمبنای حقایق و نه فرضیه ها صورت گرفت.

سعود الفیصل گفت: آنچه جمهوری مصر عربی برادر امروز شاهد آن است بیانگر اراده 30 میلیون مصری در 30 ژوئن است که تمایل خود را در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام به علت وخامت اوضاع اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بیان داشتند؛ امری که باعث شد تا همه رهبران نیروهای سیاسی و اجتماعی نقشه راه جدیدی را اعلام کنند تا مصر را به ساحل امنیت و آرامش رهنمون سازد و این امر بعد از آن صورت گرفت که ریاست جمهوری سابق مصر به خواسته های میلیونها مصری پاسخ مثبت نداد.

وی افزود: این نقشه راه دربردارنده تعدیل قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در زمان معین است که همه نیروهای سیاسی در آن مشارکت می کنند.

وی افزود: انتفاضه 30 میلیون مصری را به هر صورت نمی توان کودتای نظامی توصیف کرد زیرا کودتاهای نظامی در تاریکی صورت می گیرد و همچنین کسی که حکومت را در مصر برعهده گرفت، یک ریاست جمهوری غیرنظامی است که با مفاد قانون اساسی مصر همخوانی دارد.

سعود الفیصل گفت: عربستان به حوادث و تحولات با تاسف شدید می نگرد؛ حوادث و تحولاتی که تا جایی ما امروز می بینیم به مرحله جنگ خیابانی و تخریب دارایی های عمومی و خصوصی و ارعاب و برهم زدن امنیت شهروندان و کشته شدن افراد بی گناه و سوزاندان کامل استانها از طرف جریانی رسیده است که از پاسخ مثبت دادن به اراده مردمی مصر نه تنها سرباز زده بلکه همه طرح های صلحی را که شیخ الازهر مطرح کرد و درخواست های عربی و بین المللی- را نپذیرفت و اقدام به تحصن در میادین مصر و فلج کردن زندگی مردم در مناطق اطراف آن کرد و ساکنان را مرعوب کرد و سلاح و مهمات ذخیره و از زنان و کودکان را به عنوان سپر انسانی استفاده کرد تا بتواند همدردی افکار عمومی را با خود داشته باشد و بیش از 40 روز تحصن خود را ادامه دارد؛ امری که با ادعای مسالمت آمیز بودن تحصن ها در تضاد و مغایر با همه قوانین بین المللی در آزادی اندیشه و بیان و حقوق بشر است که ارعاب شهروندان و تعرض به دارایی های آنها با زور سلاح و فلج کردن زندگی مردم را مجاز ندانسته و جرم می داند و این چیزی است که اصول و مبانی دموکراتیک یا حقوق بشر خواهان آن نیست.

سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عربستان اظهار داشت: باید در اینجا به حقیقت دیگری اشاره کنم که همان تلاش های بی وقفه دولت مصر برای برچیدن تحصن ها به شیوه های مختلف مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو بود اما با کمال تاسف به این تلاش ها نه تنها با لجبازی و مخالفت بلکه با خشونت با استفاده از سلاح و کوکتل مولوتف علیه نیروهای پلیس و شهروندان پاسخ داده شد.

وزیر خارجه سعودی گفت: با وجود گستردگی تحصن ها در میدان رابعه العدویه و النهضه شهر قاهره اما باید از اقدامات دولت مصر و توانایی آن در برچیدن این تحصن ها در مدت زمانی اندک و با کمترین زیان ها ستایش کرد و این را از باب تئوری نمی گویم بلکه براساس واقعیت هایی می گویم که با صدا و تصویر مستند سازی شده است.

وی گفت: با کمال تاسف اقدامات امروز متخاصمین در آتش زدن مساجد و کلیساها و تاسیسات نظامی و مراکز پلیس و ارعاب بی گناهان و تلاش برای تبدیل بحران به جنگی خیابانی و همزمانی این فعالیت هرج و مرج طلبانه با اقدامات تروریستی در منطقه سینا تاکید می کند که اینها از یک چشمه آب می خورد و این امر اندوهبار است و همه قوانین و موازین داخلی و بین المللی انجام اینگونه اقدامات را نمی پذیرد.

وی افزود: این اقدامات با مسالمت آمیز بودن اعتراضات در تضاد است و باید در نظر داشت که همه قوانین کشورهای جهان به طور قاطعانه هرگونه تظاهرات مسلحانه یا تهدید امنیت شهروندان یا ضربه به دارایی های عمومی یا فلج کردن زندگی مردم و منافع شهروندان را ممنوع کرده است.

سعود الفیصل گفت: امروز با کمال تاسف شاهد هستیم که مواضع بین المللی در مسیر عجیبی این حقایق قطعی را نادیده می گیرد و روی یک سری اصول کلی متمرکز شده است به گونه ای که انگار می خواهد نه تنها چتری حمایتی برای جرم های این عناصر متخاصم در آتش زدن مصر و قتل مردم بی گناه آن ایجاد کند بلکه می خواهد این طرفها را به تداوم اینگونه اقدامات تشویق کند.

وی تصریح کرد: با کمال تاسف شاهدیم که موضع بین المللی درقبال حوادث جاری در مصر با مواضع آن در قبال حوادث سوریه در تضاد است.

تاکید بر دفاع از حقوق بشر و حرام بودن ریخته شدن خون انسانها و کشتارهایی - که هر روز در سوریه روی می دهد و به قتل بیش از یکصد هزار سوری و ویرانی کامل سوریه منجر شده است- کجاست؟ زیرا ما در این ارتباط کوچکترین اقدامی از جامعه بین المللی نمی بینیم که براساس اقتضای منافع خود دم از حقوق بشر می زند.

سعود الفیصل گفت: اگر این مواضع ادامه یابد ما در عربستان و جهان عربی و اسلامی هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

وی افزود: همه کشورهایی که این مواضع منفی را درقبال مصر اتخاذ می کنند باید بدانند که تباهی و ویرانی هرگز فقط به مصر محدود نخواهد شد بلکه دامن همه کسانی که در آن سهیم شدند خواهد گرفت.

سعود الفیصل گفت: درقبال این مواضع بین المللی منفی درقبال مصر باید عربستان با عزت و حق طلبانه در کنار مصر بایستد زیرا این کشور مهمترین و بزرگترین کشور عربی است و عربستان نمی تواند قبول کند که سرنوشت آن براساس ارزیابی های اشتباه ترسیم شود.

وی تصریح کرد: آنچه در مصر می گذرد چیزی جز تروریسم نیست که خیری در آن نیست و باید با آن با کمال قدرت و قاطعیت برخورد کرد در غیر این صورت تروریسم نقشه خود علیه مصر و ثبات آن را تحقق خواهد بخشید.

وزیر خارجه سعودی همچنین خواهان عدم دخالت در امور داخلی مصر و واگذاری مسائل به مردم و رهبران آن شد زیرا آنها بهتر از دیگران به امور کشورشان واقف هستند.

وی گفت: به همه تاکید می کنم که عربستان همواره در کنار مصر بوده و خواهد بود و کشورهای عربی به هیچ وجه راضی نخواهند شد که جامعه بین المللی با سرنوشت این کشور بازی کند یا امنیت و ثبات آن را برهم بزند و امیدوارم که جامعه بین المللی به محتوای پیام شاه سعودی مبنی بر اینکه عربستان جدی است و در کمک به ملت مصر برای برقراری امنیت و ثباتش سستی به خرج نخواهد داد، دقت و توجه کند.

وی افزود: ما در ارتباط با کسانی که از توقف کمک های خود به مصر سخن گفته یا به توقف تلویحی آن اشاره می کنند باید بگویم که امت عربی و اسلامی با نیروها و امکاناتش ثروتمند است و هرگز در کمک به مصر تاخیر نخواهد کرد زیرا سرنوشت و هدف ما واحد است.

عربستان سعودی از کودتای ارتش مصر و براندازی دولت منتخب محمد مرسی در این کشور استقبال کرده و سعی دارد تظاهرات اخوانی‌ها را بدون آسیب زدن به وجهه ارتشی‌ها آرام کند و با کمک‌های مالی به این کشور اعتراض های مردمی را فرو نشاند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول