اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر داد

مبارزه با کرم گلوگاه انار در 2 هزار هکتار از باغات استان اصفهان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با اعمال روش‌های مبارزه با کرم گلوگاه انار در سطح 2 هزار هکتار از باغات انار توانستیم این آفت را کنترل کرده و خسارت ناشی از آن را به زیر سطح زیان اقتصادی برساند.

مبارزه با کرم گلوگاه انار در 2 هزار هکتار از باغات استان اصفهان

حسنعلی رحیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینکه استان اصفهان رتبه چهارم تولید انار در استان را دارد و 10 هزار هکتار از باغات استان سطح زیر کشت انار بوده و مبارزه با آفات آن حائز اهمیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: کرم گلوگاه انار به دلیل اینکه آفت خطرناکی برای باغات انار محسوب می‌شود امسال از پنج روش مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تیریکوگراما، استفاده از تاج تراش، جمع‌آوری انارهای آلوده، آنغوزه برای دور کردن کرم گلوگاه و روش به‌زراعی برای مقابله با آن استفاده شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: این روش‌ها در سطح 2 هزار هکتار از باغات انار صورت گرفته و توانسته آفت کرم گلوگاه انار را کنترل کند و خسارت آن را به زیر سطح زیان اقتصادی برساند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های نام‌برده می‌توانیم انار با کیفیت بالا، سالم و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید کنیم.

رحیمی شهرستان‌های تولید کنند عمده انار را به شرح زیر نام برد و بیان داشت: شهرستان‌ها شامل شهرضا، نجف‌آباد، نطنز، اردستان، کاشان و قسمتی از مبارکه که روش‌های مبارزه با کرم گلوگاه انار در آنها اجرا شده است.

وی در زمینه هزینه‌های این مبارزات بیولوژیک گفت: 65 درصد از هزینه‌های این مبارزات را دولت پرداخت کرده و 35 درصد آن را بخش خصوصی که باغداران هستند می‌پردازند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: کارشناسانی نیز برای اجرای این روش‌های مبارزه بیولوژیک در نظر گرفته می‌شوند که هزینه آن نیز از سوی دولت پرداخته می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برای هر 500 هکتار یک کارشناس در نظر گرفته شده، متذکر شد: این کارشناسان با همکاری و هماهنگی با کشاورزان و مدیریت جهاد کشاورزی مرکز شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.

رحیمی در پایان اذعان داشت: استفاده از این روش‌های بیولوژیک و تریکوکارت‌های که بر درختان قرار می‌گیرد با تولید نوعی زنبور ریز مانع تولید کرم گلوگاه انار شده و از تراکم آن می‌کاهد.

انتهای پیام/63015/ن20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول