اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

عجله آمریکا برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان نگران کننده است

یک کارشناس افغان گفت آمریکایی‌ها احتمال می‌دهند در صورت عدم برگزاری انتخابات یا انتخابات مشروعی که قابل توجیه باشد، امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن با مشکل مواجه شود، بنابراین بدنبال امضای هرچه سریعتر پیمان امنیتی با کابل هستند.

عجله آمریکا برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان نگران کننده است

«عبدالشکور اخلاقی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، درباره عجله آمریکا برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان گفت که در مورد مسئله امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن دیدگاه‌های متفاوتی مطرح می‌شود اما نظر نزدیک به واقعیت این است که آمریکایی‌ها پیش از اتمام دولت حامد کرزی رئیس جمهور کنونی افغانستان تلاش می‌کنند تا پیمان امنیتی بین دو کشور را به امضا برسانند زیرا موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 1393 تا اندازه‌ای با تردید مواجه است.

وی افزود: این در حالی است که آمریکایی‌ها احتمال می‌دهند در صورت عدم برگزاری انتخابات یا انتخابات مشروعی که قابل توجیه باشد؛ احتمال دارد که امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن با مشکل مواجه شود.

در نتیجه اکنون که حکومت آقای کرزی دارای مشروعیت نسبی است تلاش می‌کنند تا امضای پیمان امنیتی دو کشور هرچه سریعتر به انجام رسد.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به عجله آمریکا و تعلل افغانستان در مورد امضای پیمان امنیتی بیان کرد که دولت افغانستان بدنبال کسب منافع و برخی امتیازات خاص در امضای این پیمان است و بنابراین بخشی از این خواسته به منافع کلی افغانستان مربوط می‌شود.

اما از سوی دیگر، ممکن است که دولت کنونی این کشور در پی کسب تضمینی از سوی آمریکایی‌ها برای بعضی منافع خاص گروه‌های همسو نیز باشد تا به شکلی بتواند قدرت کنونی خود را از طریق این گروه‌ها در آینده افغانستان ادامه دهد.

اخلاقی در مورد سیاست‌های آمریکا، پاکستان و طالبان نیز اظهار داشت: واقعیت این است که اصل قضایا در پشت پرده است و اطلاعاتی که به بیرون منتقل می‌شود، دست دوم و دست سوم است و به همین لحاظ نمی‌توان به طور دقیق نتیجه گرفت که چه احتمال و فرضیه ای درست است اما به نظر من یک نوع بازی بین افغانستان، آمریکا و  پاکستان در جریان است، به همین سبب پاکستان و آمریکا بدنبال کسب منافع درازمدت با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد هستند.

و این در حالی است که افغانستان هم سیاست متقابلی را در پیش گرفته تا منافع خود را به شکلی حفظ کند. البته نتیجه این بازی در آینده مشخص خواهد شد.

وی در ادامه، موفقیت دولت افغانستان برای مذاکره و ایجاد دفتر برای طالبان در کشوری ثالث را دچار تردید دانست و افزود: اینکه حکومت افغانستان موفق شود تا طالبان را به میز مذاکره بکشاند، مورد تردید است زیرا در چند سال گذشته این تلاش‌ها بی نتیجه بوده است. اما دولت حامد کرزی سعی می‌کند با اظهار نظر درباره موضع مذاکره با طالبان و یا ایجاد دفتر برای این گروه، نشان دهد که هنوز خواهان مذاکره است و در عین حال با پیش کشیدن عربستان و ترکیه به عنوان جایگزین قطر نیز استقلال خود را به نمایش بگذارد.

اخلاقی با بیان اینکه افغانستان پیمان‌های متعددی با چندین کشور به امضا رسانده اما ضمانتی برای اجرای آن‌ها نیست، ادامه داد: افغانستان اهرم فشاری را در اختیار ندارد تا بوسیله آن تضمینی از کشورهای دیگر بگیرد؛ مگر اینکه کشورهای همپیمان بر اساس منافع خود تعهد و تضمینی را به اجرا برسانند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول