به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، چند وقتی است که موضوع لزوم اجرای ساختمانها توسط مهندسان با صلاحیت و پرداخت حقالزحمه آنها در گفتوگوهای مرتبط با ساخت و ساز داغ شده و موافق و مخالف در این خصوص صحبت میکنند. به همین بهانه گفتوگو کردهایم با محمود صالحی دبیر کمیته اجرایی مقررات ملی ساختمان استان که خود اتفاقاً عضو هیئت مدیره انجمن انبوهسازان گلستان نیز هست.
انجمنی که برخی از اعضای هیئت مدیره آن این روزها ساز مخالفت با بحث واقعی شدن خدمات مهندسی توسط افراد با صلاحیت را در دست گرفتهاند.
فارس: اخیراً انجمن انبوهسازان در نامهای به معاون عمرانی استاندار نسبت به افزایش اخیر تعرفه خدمات مهندسی اعتراض کردند و همچنین خواستهاند که تعرفه خدمات سازندگان با صلاحیت مسکن به عنوان مهمترین بخش اجرایی یک ساختمان افزایش پیدا نکند. درحالی که ظاهراً خود شما که عضو هیئت مدیره انجمن انبوهسازان استان هم هستید طی یک بسته پیشنهادی در نظام مهندسی ساختمان گلستان خواستار افزایش تعرفه این سازندگان یا همان مجریان ذیصلاح شدهاید. نظرتان در این باره چیست؟
صالحی: به هر حال هر مجموعه تلاش میکند تا از حقوق اعضای خودش به شیوههای مختلف دفاع کند اما باید دید که این دفاع چه قدر منطقی و قانونی است.
اینکه به نهادها و افراد مختلف نامه بزنیم و مواردی را که سنخیتی با قانون ندارد خواستار شویم کار درستی نیست. من در جلسات هیئت مدیره انجمن انبوهسازان نسبت به همه مواردی که منطق قانونی پشت سران وجود نداشت اعتراض کردم و میکنم و البته در عین حال اگر در جایی قانون به ما حقی داده باشد را نیز پیگیری میکنم اما در این موارد اینچنینی قانون تکلیف را مشخص کرده است.
طبق تعریف قانون، انبوهساز شخصی است که سرمایه و نیروی انسانی برای ساخت انبوه مسکن را مدیریت میکند، در واقع شهرداری باید صدور پروانه ساختمانی برای حداقل 10 واحد به بالا را فقط به این افراد اختصاص دهد. چون تنها این افراد صلاحیت مدیریت انبوهسازی را دارند. اما هیچگاه در بحث مدیریت سرمایه و نیروی انسانی نیامده است که فرد انبوهساز صلاحیت اجرای ساختمان را نیز دارد.
در واقع یک فرد انبوهساز تنها با استفاده از مهندسان یا کاردانهای صاحب صلاحیت میتواند صلاحیت اجرا را نیز دریافت کند. تأکید میکنم که معیار همه ما باید مقررات ملی ساختمان باشد و بس.
فارس: طبق صحبتهای شما یک ساختمان تنها باید توسط سازنده دارای صلاحیت یا همان مهندسان مجری ذیصلاح ساخته شود. اما چندین سال است که با کمترین تعرفه در این بخش مواجه هستیم. چرا شما برخلاف همکارانتان در هیئت مدیره انبوهسازان تلاش کردید تا افزایش تعرفه صورت بگیرد؟
صالحی: نزدیک به شش سال است که با وجود این همه تحول در هزینهها هیچ افزایشی در نرخ مجریان ذیصلاح نداشتهایم و هر سال به طور فرسایشی مشکلات مهندسان مجری افزایش پیدا کرده است. اگر این تعرفه سالی 20 درصد افزایش پیدا میکرد میشد توقع داشت که هر سال سختگیریهای اجرای این موضوع هم بیشتر شود و الآن شاید خیلی جلوتر از بسته پیشنهادی بنده و سایر دوستان در کمیته مقررات ملی نظام مهندسی ساختمان گلستان بودیم. اما به دلایل مختلف و مخالفتهای برخی از نهادها مانند شهرداری و... این اتفاق نیفتاد.
به همین دلیل از بهمن ماه طبق نظر کمیته چهار نفره تصمیم گرفتیم تا با یک بسته پیشنهادی تحولی در وضعیت مهندسان مجری ذیصلاح در موارد مختلف از جمله تعرفهها به وجود بیاید. پس از جلسات کارشناسی مختلف با همه افراد و گروههای مرتبط این بسته پیشنهادی آماده شده و اگر اجرایی شود قطعاً اثربخشی بسیار زیادی در ساخت و سازهای گرگان خواهد داشت.
فارس: آیا این استدلالها را به دوستانتان در هیئت مدیره انبوسازان منتقل کردهاید؟
صالحی: صد در صد! من در تمامی جلسات همه این موارد را انتقال دادم و حتی به آنها یادآوری کردم که طبق قانون شما یک امکان ویژه به نام صلاحیت مضاعف دارید که با همکاری مهندسان میتوانید از آن استفاده کنید اما دیدگاهی که در برخی از این عزیزان وجود دارد این است که چون سالیان سال به شکل سنتی کار کردهاند و به دست خود ساختمان را اجرا کردهاند به نوعی خود را برای دخالت در امور اجرایی صاحب صلاحیت میدانند.
فارس: در نامهای که انجمن انبوهسازان به معاون عمرانی استاندار نوشته به صراحت آمده که افزایش تعرفه مجریان غیرمنطقی است. اگر این استدلالها را به آنها منتقل کردهاید، پس دلیل نوشتن این نامه چیست؟
صالحی: من یک مطلبی را میخواهم عرض کنم و آن هم لزوم حرکت تعاملی همه دستاندرکاران صنعت احداث است. این حرکت تعاملی هم تنها در صورت حرکت همه اجزا در حیطه خودشان رخ میدهد یعنی هر کس باید تنها در محدوده وظایفی که دارد دخالت و حرکت کند. من بارها به دوستان انبوهساز گفتهام که ذکر این موارد غیرمنطقی است. حتی در جلسات هم گفتهام که اگر فکر میکنید قانون و دستورالعملها دارای مشکل هستند میتوانید از مسیر خودش از طریق راه و شهرسازی، هیئت دولت، نمایندگان استان در مجلس و... جلو بروید و اعتراض کنید. در باب افزایش تعرفه خدمات مهندسی هم باید بگویم که مثلاً در بحث نظارت اگر افزایشی صورت گرفته یک افزایش دو ساله است نه یکساله یعنی باید در سال قبل قیمت افزایش پیدا میکرد و طبیعی است که هرسال نیز باید درصدی افزایش اتفاق بیفتد.
در باب تعرفه مهندسی مجری ذیصلاح نیز از سال 1386 که تعرفه متری 9 هزار و 500 تومان بود تا الان که شش سال میگذرد هیچ اتفاقی نیفتاده است. یعنی اگر سالی 20 درصد هم افزایش قیمت رخ میداد و این را به صورت خطی محاسبه کنیم الان باید نسبت به سال 1386 شاهد افزایش نزدیک سه برابری بودیم. یعنی تعرفه 9 هزار و 500 تومانی باید میشد 28 هزار و 500 تومان در هر متر مربع یعنی تقریباً همین قیمتی که ما در بسته پیشنهادی آوردهایم تازه این حاصل یک تورم 20 درصدی هر ساله است و افزایش شدید قیمتها در همین یکی دو ساله اخیر را در نظر نگرفتیم. وقتی در نامهمان میگوییم برای افزایش غیرمنطقی باید دلیل منطقی بیاوریم.
فارس: آیا میتوان گفت انبوهسازان به این دلیل مخالف افزایش تعرفه هستند چون از اساس با بحث سازندگان دارای صلاحیت مشکل دارند و پرداخت هزینه برای آن را کار بیهودهای میدانند؟
صالحی: انبوهسازان در واقع دنبال این موضوع هستند که در بحث اجرا بین آنان و بین یک فرد عادی تفاوت قائل شود.
فارس: آیا اصولاً این تفاوت در بحث اجرا که مهمترین بخش کار است باید لحاظ شود؟
صالحی: میشود در نظر گرفت اما به شرطی که راه قانونی آن نیز در نظر گرفته شود. بدون راه قانونی نباید هیچ اقدامی انجام دهیم.
فارس: در واقع انبوهساز صاحب سرمایه است و قرار است از طریق انبوهسازی کسب درآمد کند. اما بحث اجرای ساختمان یک بحث کاملاً تخصصی است. آیا انبوهساز ما به صرف اینکه دارای سرمایه است میتواند در بحث اجرا دخالت کند؟
صالحی: صددرصد نه. در قانون در هرجایی که بحث اجرا آمده بحث صلاحیت هم پیش کشیده شده است. اگر هم بخواهیم برای انبوهسازان امتیازی قائل شویم باید در چهارچوب قانون باشد. مانند برخی از اتفاقهایی که افتاده مثل بحث صلاحیت مضاعف یا افزایش صلاحیت معماران تجربی در کمیته چهار نفره طبق دستورالعملها.
اینکه آیا اگر یک انبوهساز به صرف اینکه چند ساختمان را مدیریت کرده دارای صلاحیت اجرا هم میشود باید بگویم خیر. اتفاقاً من معتقدم که اگر انبوهسازان در حیطه خودشان فعالیت کنند و کار مهندسی را به خود مهندسان واگذار کنند در درازمدت بسیار هم به نفع خود آنها خواهد بود. در واقع باید به این سمت برویم که انبوهساز کار فنی و اجرایی ساختمان را به طور کامل به مهندس مجری واگذار کند و خودش به بحث مدیریت بپردازد. با این اتفاق خود انبوهساز هم در موضوعاتی مانند پرت مصالح، کیفیت کار، پایین آمدن قیمت تمام شده کار و.... در نهایت منتفع خواهد شد و چند برابر هزینهای که برای مجری ذیصلاح هزینه میکند در نهایت به خودش باز میگردد و محصول نهایی با کیفیت مطلوب و مطابق اصول فنی و اجرایی مقررات ملی ساختمان به مصرفکننده میرسد.
انتهای پیام/2307/غ30/ش/ف4004