اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

چند رویداد آفریقا

۱۸ کشته در درگیری‌های شمال نیجریه/ سلواکر به سودان می‌رود

۱۸ کشته در درگیری‌های شمال نیجریه، سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور سودان جنوبی به سودان جهت عادی‌سازی روابط دو کشور و حذف سه نامزد بحث برانگیز انتخابات ریاست جمهوری ماداگاسکار از جمله تازه‌ترین اخبار تحولات سیاسی در آفریقاست.

۱۸ کشته در درگیری‌های شمال نیجریه/ سلواکر به سودان می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

18 کشته در درگیری های شمال نیجریه

درگیری های تازه بین نیروهای دولتی و گروه بوکوحرام در شمال شرق نیجریه دست کم 18 کشته برجا گذاشت.

در حمله حدود 50 تن از عناصر مظنون به عضویت در گروه شورشی بوکو حرام به منطقه روستایی دومبوا در استان بورنو ، یازده تن جان خود را از دست دادند.

مهاجمان به قصد حمله به سربازان وارد روستا شدند اما دکه ها را به آتش کشیدند و پیش از آن که با خودروها و  موتور سیکلت هایشان روستا را ترک کنند غیرنظامیان را نیز به رگبار بستند.

در استان گمب در همسایگی استان بورنو نیز هفت تن از اعضای بوکوحرام در یک درگیری دو ساعته با پلیس کشته شدند.

گودلاک جاناتان ، رئیس جمهور نیجریه اواسط ماه مه در استان های بورنو ، یوبی و آداماوا که همگی در شمال شرقی این کشور قرار دارند حالت فوق العاده اعلام کرد تا پایگاه های بوکوحرام را هدف حمله قرار دهد.

سلواکر به سودان می‌رود

رئیس‌جمهوری سودان جنوبی به منظور عادی‌سازی روابط با سودان و پایان دادن به اختلافات بین دو کشور در پایان ماه جاری میلادی به خارطوم سفر می کند

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت: سلوا کر میاردیت، رئیس‌جمهور سودان جنوبی پایان ماه میلادی جاری به خارطوم، پایتخت سودان خواهد رفت.

قرار است در این دیدار دو طرف درباره اختلافات موجود و پایان دادن به آنها و عادی‌سازی روابط رایزنی کنند.

این در حالی است که اتحادیه آفریقا در حال تحقیق درباره شکایت‌ اخیر سودان از همسایه جنوبی خود مبنی بر حمایت از گروه‌های شورشی سودان رسیدگی است.

برنابا ماریال بنجامین، وزیر امور خارجه سودان جنوبی نیز طی روزهای آتی با علی کرتی، همتای سودانی خود دیدار خواهد داشت تا در خصوص نحوه اجرای توافقنامه‌های همکاری مشترک بین دو کشور گفت‌وگو کنند.

سلواکر قرار بود ماه ژوئن گذشته به خارطوم سفر کند اما در پی تصمیم سودان مبنی بر بستن خطوط انتقال نفت صادراتی سودان جنوبی این سفر لغو شد.

بنجامین با اشاره به تمایل سودان جنوبی برای ایجاد روابط قوی و گستره با سودان تاکید کرد که کشورش به توافقنامه‌های امضا شده پایبند خواهد بود و وزارت خارجه نیز برای تحکیم اعتمادسازی بین دو کشور تلاش خواهد کرد.

مغرب کمک‌های بشردوستانه برای قربانیان فاجعه سیل سودان ارسال می‌کند

دولت مغرب اعلام کرد برای کمک به سیل زدگان در سودان مقادیری کمک های فوری بشردوستانه به این کشور ارسال می کند .

محمد ششم پادشاه مغرب دستور داده است برای کمک به قربانیان فاجعه سیل اخیر در سودان ، به ویژه منطقه خارطوم ، کمک های بشردوستانه فوری به منطقه ارسال شود.

این کمک ها که شامل چادر ، انواع دارو ، مواد غذایی ، پمپ آب ، مولد برق و کمک های اولیه است با هواپیماهای نظامی به سودان ارسال می شود.

بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در سودان از ابتدای ماه اوت تاکنون ده ها تن کشته و شمار زیادی در ایالت خارطوم و منطقه دونگولا خانه های خود را از دست داده و آواره شدند.

سه نامزد بحث برانگیز انتخابات ریاست جمهوری ماداگاسکار حذف شدند

دیوان انتخابات ماداگاسکار اعلام کرد که نامزدی سه تن از شخصیت های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری را لغو کرده است.

بر این اساس آندره رجولینا رئیس جمهور و قدرتمند ترین فرد کنونی مادگاسکار، دیدیه راتسی راکا رئیس جمهور سابق و لالائو راولومانانا همسر وی از فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ماداگاسکار حذف شدند.

انتخابات بیست و چهار ژوئیه در ماداگاسکار لغو شده و به دلیل اختلافات سیاسی هیچ تاریخ جدیدی برای برگزاری این انتخابات مشخص نشده است.

حذف این سه نامزد انتخابات ماداگاسکار راه را برای برگزاری انتخابات هموار کرد.

دیوان انتخاباتی ماداگاسکار در سوم ماه مه گذشته با نامزدی این سه تن موافقت کرده بود اما گروه توسعه در جنوب آفریقا از این نامزدها خواسته بود از فهرست نامزدها خارج شوند.

شورای صلح و امنیت آفریقا نیز اخیرا خواستار کناره گیری این سه نامزد بحث برانگیز انتخابات ریاست جمهوری ماداگاسکار شده و از این سه نفر خواست از رقابت های انتخاباتی ماداگاسکار کناره گیری کنند تا زمینه برای کامل شدن روند انتخابات مهیا شود.

جامعه بین المللی نیز با نامزدی این سه تن در انتخابات مخالف بود و حضور آنان را موجب ادامه بحران سیاسی و عدم بازگشت آرامش به ماداگاسکار توصیف می کردند.

رئیس جمهور کنیا برای تقویت روابط خود با چین به پکن سفر می‌کند

اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا اعلام کرد به منظور تقویت روابط دو جانبه میان کنیا و چین از هجدهم آگوست به این کشور آسیایی سفر خواهد کرد.

این اولین سفر کنیاتا به چین پس از رسیدن به قدرت محسوب می شود.

رئیس جمهور کنیا با بیان این که این سفر آغاز مرحله جدیدی از روابط دو جانبه کشورش با چین خواهد بود ابراز امیدواری کرد این سفر بتواند به توسعه زیر ساخت ها، فناوری و صنعت گردشگری کنیا کمک کند.

چین دومین شریک تجاری کنیا است و مبادلات تجاری بین دو کشور به مرز سه میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول