شایان قضاوی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: تا پیش از این در ایران گیتار را به عنوان موسیقی پاپ میشناختند و کمتر کسی نسبت به گیتار کلاسیک اطلاعات داشت، اما روند شناخت گیتار کلاسیک بهتر شده است و علاقمندان زیادی نیز به این رشته روی آوردهاند.
وی افزود: برخی اجراهای بیکیفیت در حوزه گیتار کلاسیک منجر شده است که علاقمندان به هنر موسیقی این سبک را انتخاب نکنند و به موسیقی پاپ روی آورند.
آهنگساز و نوازنده در ادامه ابراز داشت: روند آکادمیک موسیقی در ایران مشکل دارد، متد و کتابهای زیادی در حوزه گیتار کلاسیک وجود ندارد.
وی اضافه کرد: عرصه موسیقی سنتی در ایران بهتر از سایر حوزههای موسیقی است، حتی ساز پیانو و متدهای آموزش پیانو در ایران بهتر از سایر حوزهها است.
نوازنده گیتار کلاسیک در ادامه گفت: گیتار کلاسیک یک ساز ضعیف است و بزرگان این عرصه تلاش بسیاری کردند تا این ساز را از مهجوریت خارج کرده و به عنوان یک ساز اصلی معرفی کنند.
وی ادامه داد: در دانشگاههای ایران آموزش گیتار کلاسیک را حذف کردند، این اقدام بسیار نادرستی است و این امر دلالت بر ضعف مدیریت هنری است.
قضاوی تصریح کرد: در ایران افراد کمی به نوازندگی را به عنوان شغل اول پذیرفتهاند به همین دلیل نوازندگی در حاشیه قرار گرفته است و دروس تخصصی این حوزه در دانشگاه حذف شده است.
وی اضافه کرد: تنها کسی که در ایران به صورت تخصصی گیتار کلاسیک کار میکند لیلی افشار است، و تاکنون کسی مانند وی در این زمینه فعالیت جدی نداشته است.
نوازنده گیتار کلاسیک در پایان متذکر شد: هنرمندانی که در عرصه گیتار کلاسیک فعالیت میکنند، به سایر هنرمندان این عرصه بها نمیدهند و در کنسرتهای یکدیگر شرکت نمیکنند که این امر زمینههایی برای مهجوریت گیتار کلاسیک فراهم کرده است.
انتهای پیام/63019/ذ30/ژ1001