اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

داروی موثری برای درمان چاقی ابداع نشده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: داروهای مختلف چربی سوز به شکل‌های متنوع به بازار آمده، اما هنوز داروی صد درصد موثری در این رابطه ابداع نشده است.

داروی موثری برای درمان چاقی ابداع نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، علی وکیلی اظهار کرد: دارو درمانی روش مناسبی برای درمان چاقی نیست و عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی افزود: با وجود آن که راه‌های مختلفی برای پیشگیری، کنترل و درمان اضافه وزن و چاقی وجود دارد اما متأسفانه برخی از افراد تحت تأثیر تبلیغات سوء به مصرف خودسرانه دارو برای لاغری روی می‌آورند بدون آن که از عواقب جبران ناپذیر آن آگاهی و اطلاعی داشته باشند.

وکیلی تصریح کرد: داروهای مختلف چربی سوز به شکل‌های متنوع به بازار آمده، اما هنوز داروی صد درصد موثری در این رابطه ابداع نشده است به طور مثال داروهای جدیدی نظیر «ونوستات» که از طریق کاهش جذب چربی رژیم غذایی عمل می‌کنند،فقط تا 30 درصد جذب چربی را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از این داروها روش مناسبی برای درمان چاقی نیست، گفت: استفاده از این دسته داروها برای درمان قطعی چاقی مناسب نیست زیرا بیشتر مواد غذایی مصرفی از مواد قندی و نشاسته‌ای است و این داروها تأثیری در جذب نشدن آن‌ها نخواهند داشت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به عوارض جانبی این دسته دارویی اشاره کرد و افزود: اسهال چرب، درد شکم، سردرد و سوء تغذیه بر اثر جذب نشدن ویتامین‌های محلول در چربی از عوارض جانبی این دارو است.

وی یادآور شد: قرص‌های چربی سوز دارای کافئین وافدرین است و وجود این 2 ماده میزان مصرف کالری را افزایش می‌دهد.

وکیلی اظهار کرد: این 2 ماده باعث افزایش تولید گرما در بدن می‌شود و هنگامی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، به طور خود به خود انرژی بیشتری سوزانده می‌شود.

وی گفت: داروهای چربی سوز به دلیل کاهش سریع وزن ، بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک و با احتیاط کامل باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به عوارض این داروها اشاره کرد و افزود: مصرف زیاد داروهای چربی سوز به دلیل داشتن کافئین باعث عصبی شدن، پرخاشگری، سردرد و افزایش شدید ضربان قلب می‌شود.

وی با بیان اینکه حتی قوی‌ترین داروهای درمان چاقی برای درمان این مشکل به طور قطعی عمل نمی‌کند، ادامه داد: این داروها فقط می‌تواند بین حداکثر 5 تا 10 کیلو از وزن افراد چاق را طی یک سال مصرف، کاهش دهد.

وکیلی بیان داشت: مصرف داروهای درمان چاقی فقط برای استفاده از دوره‌های کوتاه و موقت به منظور ایجاد انگیزه در فرد برای کاهش وزن مد نظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: کاهش وزن باید به تدریج و با روش اصولی باشد تا عوارض و خطرات تهدید کننده به حداقل برسد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: هر دارو به موازات اثرات مطلوب، اثرات نامطلوبی نیز در بدن ایجاد می‌کند که باید سود و زیان دارو توسط افراد متخصص سنجیده شود.

وی تاکید کرد: پیش از خرید قرص‌های رژیمی، با پزشک خود مشورت کنید و به طور حتم عوارض جانبی و خطرات احتمالی آن را جویا شوید.

وکیلی با بیان اینکه فقط داروخانه‌ها اجازه پخش فرآورده‌های دارویی مجاز کاهش وزن را دارند، خاطرنشان کرد: مصرف فرآورده‌های ترکیبی غیر مجاز و افزایش دوزهای مصرفی به منظور تاثیر بیشتر دارو با مشکلات و اختلالات زیادی همراه است که سلامتی فرد را به شدت تهدید می‌کند.

انتهای پیام/63002/ر/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول