اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دبیرکل جنبش مردم کُردستان سوریه در گفت‌وگو با فارس:

اظهارات بارزانی دخالت در امور کُردهای سوریه است/بدنبال تقسیم سوریه نیستیم

دبیرکل جنبش «مردم کُردستان-سوریه » با اشاره به اظهارات اخیر مسعود بارزانی رئیس منطقه کُردستان عراق در مورد کمک به کُردهای سوریه، گفت اظهارات وی در واقع تلاشی برای دریافت چراغ سبز به منظور دخالت در مناطق کُردنشین است.

اظهارات بارزانی دخالت در امور کُردهای سوریه است/بدنبال تقسیم سوریه نیستیم

«عدنان بوزان» دبیرکل جنبش «مردم کردستان- سوریه» ( T.G.K ) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، در خصوص اظهارات اخیر مسعود بارزانی مبنی بر کمک به کُردهای سوریه افزود: اظهارات وی به مثابه تلاش برای دریافت چراغ سبز به منظور دخالت در  مناطق کُردنشین است.

وی افزود: اظهارات بارزانی را می‌توان در چارچوب دو محور اصلی ارزیابی کرد: اول: هشداری به دو طرف کُرد و عرب سوریه برای لزوم حل و فصل بحرانی است که اخیراً به دست گروه های شورشی و سلفی در مناطق کردنشین گسترش یافته است.

دوم: اظهارات وی، تهدید ضمنی علیه دولت بغداد است مبنی بر اینکه کُردهای عراق قادر هستند برای کمک به کُردهای سوریه دخالت کرده و وارد عمل شوند.

بارزانی بدنبال مجوز جامعه جهانی برای دخالت در مناطق کُردنشین سوریه

 

بوزان در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر بارزانی در تلاش است در صورت شدت بحران در مناطق کُردنشین سوریه و تهدید امنیت آن، از جامعه جهانی برای دخالت در این خصوص چراغ سبز گرفته و به این ترتیب هرگونه مانع برای وارد عمل شدن در مناطق کرد نشین سوریه را از بین ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که ماهیت دخالتی که بارزانی از آن در خصوص مناطق کُردنشین سوریه سخن گفته، چگونه است، اظهارداشت: هدف از این اظهارات این است که در صورت هرگونه تعرض و حمله به کُردها، آنان مورد حمایت و کمک های انسانی و دیپلماتیک قرار خواهند گرفت اما چنانچه کُردها مورد نسل‌کشی قرار گیرند، هر کشور همسایه‌ای از جمله نیروهای پیشمرگ حق دارند به منظور کمک به غیر نظامیان کُرد، در این خصوص دخالت کرده و وارد عمل شوند.

بوزان سپس در مورد اینکه آیا کُردهای سوریه چنین دخالتی را خواهند پذیرفت، پاسخ داد: بی شک کُردهای این کشور، کمک نیروهای پیشمرگ و ورود آنان به مناطق سکونت خود به منظور حمایت از کُردها در برابر گروه های شورشی را خواهند پذیرفت اما برخی جریان های سیاسی و نظامی کُرد در شرایط کنونی در این خصوص مانع تراشی می کنند.

بین کُردها و عرب‌ها جنگ و کشتار وجود ندارد

 

دبیرکل جنبش مردم کُردستان سوریه با اشاره به برخی خبرها در مورد درگیری بین کُردها و عرب‌ها در مناطق شمال شرقی سوریه و جنگ بین دو طرف، اظهار ژداشت: بین کردها و عرب ها جنگ و کشتار وجود ندارد بلکه آنان با هم برادر هستند و درگیری های موجود بین گروه های اسلامگرای افراطی وابسته به جبهه النصره و القاعده و دولت عراق و شام و نیز برخی گروهک های تروریستی و مزدور جریان دارد.

وی اظهار داشت: هدف اصلی جریان های افراطی مانند تروریست های جبهه النصره و اعضای القاعده از حمله به مناطق کردنشین، ایجاد بی ثباتی در این مناطق است زیرا جریان های مزبور گروه های مزدوری هستند که بر اساس دستور کاری خاصی، فعالیت می کنند.

کُردهای سوریه به دنبال تقسیم کشور نیستند

بوزان در مورد اینکه آیا ایجاد مناطق خودگردان و مستقل، مشکل موجود در شمال سوریه را حل خواهد کرد؟ پاسخ داد: راه حل بحران موجود تبدیل سوریه به یک کشور دمکراتیک فدرالی است تا هر گروه مردمی در مناطق سکونت خود، اداره امور را در دست بگیرد بدون اینکه این وضعیت وحدت کشور را خدشه دار کرده و تقسیم آن را به دنبال داشته باشد زیرا کُردها به دنبال تقسیم کشور نبوده بلکه بر حفظ وحدت و یکپارچگی آن تاکید دارند.

وی در خصوص نقش ایران در سوریه، اظهار داشت: نقش ایران در قبال تمام مسائل منطقه ای و بین المللی به ویژه سوریه، کاملا روشن و شفاف است و به عبارت بهتر، ایران در قبال بحران سوریه به ویژه در خصوص حمایت از اقلیت‌های آن، نقش مثبتی داشته است و امیدوارم نقش مثبت این کشور در سوریه همچنان ادامه داشته باشد.

اظهارات این مسئول کُرد سوریه در حالی است که مسعود بارزانی اخیراً با ارسال نامه‌ای به کمیته آماده سازی کنگره ملی کُردها در ارتباط با وضعیت ناگوار آنان در سوریه، اعلام کرد: در صورت صحت اطلاعات رسیده درباره کُردهای سوریه، از زنان و کودکان بی گناه کُرد که با خطر مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، با همه توان دفاع خواهند کرد.

بارزانی همچنین در این نامه، پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب برای روشن شدن واقعیات موجود در کُردستان سوریه ارائه کرده  و اعلام کرد: «از هیچ کوششی برای دفاع از مردم بی گناه سوریه فروگذار نخواهیم کرد».

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول