اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

موریتانی کشتار مردم در مصر را محکوم کرد/ نگرانی سازمان ملل از خشونت‌های جنسی در سومالی

موج محکومیت کشتار مردم مصر از سوی احزاب و مردم موریتانی، نگرانی سازمان ملل از تداوم خشونت‌های جنسی در سومالی، حملات مسلحانه علیه غیرنظامیان در نیجریه و کنگو و موافقت دو سودان با برگزاری نشست امنیتی از جمله تحولات آفریقاست.

موریتانی کشتار مردم در مصر را محکوم کرد/ نگرانی سازمان ملل از خشونت‌های جنسی در سومالی

به گزارش فارس، تازه ترین اخبار تحولات سیاسی در چند کشور آفریقایی در زیر آمده است:

موریتانی کشتار مردم در مصر را محکوم کرد

به گزارش شینهوا، گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی موریتانی خشونت‌های ارتش مصر علیه طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور را به شدت محکوم کردند.

حزب اسلام گرا و میانه روی «تواصل» که به اخوان المسلمین مصر نزدیک است، کشتار معترضان مصری به دستور ژنرال السیسی وزیر دفاع این کشور را محکوم کرد.

جمیل منصور رئیس حزب تواصل، در تجمعی بزرگ در میدان نواکشوت، حمله خونبار ارتش مصر در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» علیه طرفداران مرسی را «جنایت» توصیف کرد.

وی از جامعه بین‌الملل خواست برای توقف هر چه سریع تر کشتار مردم مصر وارد عمل شوند.

حزب تجمع نیروهای دمکراتیک به ریاست احمد ولد دادا ، نیز در محکومیت کشتار مردم مصر راهپیمایی در نواکشوت ساماندهی کرد.

وزارت امور خارجه موریتانی نیز در بیانیه‌ای خواستار بازگرداندن آرامش و حفظ جان مردم مصر شد.

حزب حاکم «وحدت برای جمهوری» نیز در بیانیه‌ای توسل به خشونت در مصر را محکوم و از مقامات این کشور خواست با حفظ وحدت کشور راه حل‌هایی مسالمت آمیز برای حل این بحران بیابند.

از طرف دیگر اتحادیه‌های مختلف در موریتانی از جامعه بین‌الملل خواستند تلاش کنند تا عاملان کشتار مردم مصر تسلیم دستگاه قضا شوند.

رهبران مذهبی و ائمه مساجد نواکشوت نیز در نماز روز جمعه کشتار مؤمنان را محکوم کردند.

بیش از 10 غیرنظامی در شرق کنگو کشته شد

یک منبع غیر دولتی در استان کیووی جنوبی اعلام کرد مردان مسلح ناشناس با حمله به منطقه‌ای نزدیک شهر اوویرا غیرنظامیان را با سلاح سرد هدف گرفتند که به کشته شدن دستکم 10 تن از جمله چند کودک دو یا سه ساله و چند زن منجر شد.

مهاجمان که لباس ارتش بروندی را بر تن داشتند، خانه‌های منطقه را به آتش کشیدند و تعدادی را نیز ربودند.

سازمان ملل متحد دیروز جمعه اعلام کرد بیش از 80 کودک سرباز که سن برخی از آنها کمتر از هشت سال بود،‌ از چنگ یک گروه مسلح در جنوب شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو آزاد شدند.

گروه نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد مستقر در کنگو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: 82 کودک سرباز،‌ که 13 نفر آنها دختر بودند و سن آنها بین هشت تا 17 سال بود توسط یک گروه شبه نظامی در استان ناآرام کاتانگا به خدمت گرفته شده بودند.

موافقت 2 سودان با برگزاری نشست مشترک امنیتی در خارطوم

سودان و سودان جنوبی جمعه با تشکیل نشست کمیته مشترک امنیتی در تاریخ 20 اگوست در خارطوم موافقت کردند.

«عبدالرحیم محمد حسین» وزیر دفاع سودان و «کول مایانگ جوک» همتای سودان جنوبی وی، در گفت‌وگوی تلفنی با برگزاری نشست‌های کمیته مشترک امنیتی در خارطوم موافقت کردند.

مقامات دو سودان بار دیگر درباره اجرای توافقنامه های فیمابین و همچنین اجرای سازوکارها برای اطمینان از اجرای مشترک اقدامات امنیتی، توافق کردند.

بیش از 11 کشته در حمله مسلحانه در شمال نیجریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از 10 نفر در تیراندازی عناصر بوکو حرام به سوی مردم و پلیس در شمال شرقی نیجریه کشته شدند.

شاهدان عینی و یک مقام محلی در شهر دامبوا اعلام کرد شماری از اعضای گروه شورشی بوکوحرام با تیراندازی به سوی نیروهای پلیس و غیر نظامیان، 11 تن را کشتند.

ابراز نگرانی سازمان ملل از تداوم خشونت‌های جنسی در سومالی

به گزارش شینهوا، دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد: خشونت‌های جنسی در سومالی همچنان یکی از معضلات بزرگ در این کشور است.

در شش ماه نخست سال 2013 نزدیک به 800 مورد خشونت و تعرض جنسی در سومالی گزارش شد که بیشتر این خشونت‌ها در جریان درگیری‌های مسلحانه روی داده است.

دفتر نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی درباره خشونت‌های جنسی در زمان درگیری‌ها در سومالی آورده است: در سال 2012 میلادی دستکم 1700 مورد خشونت جنسی در سومالی گزارش شد.

ناامنی در این کشور آفریقایی به حدی افزایش یافته که سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد فعالیتش را در سومالی متوقف می‌کند.

سازمان پزشکان بدون مرز از سازمان‌های امدادی بین‌المللی است که از 22 سال پیش در این کشور فعال بوده است اما دیگر حاضر به ادامه حضور در این کشور نیست.

کارشناسان هشدار داده‌اند توقف فعالیت‌های سازمان پزشکان بدون مرز در سومالی موجب می‌شود هزاران فرد نیازمند در این کشور از کمک‌های امدادی بی نصیب شوند.

فعالیت گروه شورشی الشباب به ویژه در مناطق مرکزی و جنوب سومالی، این کشور را برای فعالیت گروه‌های امدادی بسیار ناامن کرده است.

نخست وزیر زیمبابوه شکایت خود را از پیروزی موگابه در انتخابات ریاست جمهوری پس گرفت

به گزارش شینهوا، مورگان چانگرای نخست وزیر زیمبابوه که در انتخابات 31 ژوئیه ریاست جمهوری از رابرت موگابه رئیس جمهور و رقیب اصلی خود شکست خورد از شکایت حقوقی خود درباره نتایج این رای گیری صرف نظر کرد.

داگلاس موانزورا سخنگوی حزب «جنبش تغییر دموکراتیک»، که چانگرای ریاست آن را برعهده دارد، گفت: چانگرای شکایت خود را پس گرفت زیرا کمیسیون انتخابات زیمبابوه اسناد و مدارکی را که برای اثبات تقلب در انتخابات درخواست شده بود در اختیار این حزب قرار نداد و قاضی مسئول دادگاه نیز اعلام کرد هیچ نوع ادله شفاهی پذیرفته نخواهد شد.

نخست وزیر 61 ساله زیمبابوه انتخابات اخیر این کشور را طنزی خارق العاده توصیف کرد که در جریان آن چانگرای با کسب 34 درصد از آراء در مقابل موگابه که 61 درصد از آراء را به خود اختصاص داده بود شکست خورد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول