اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گلایه‏های هنرمندان فیروزکوهی گزارش می‏دهد

یخ فرهنگ و هنر شهر سرد گویا هیچ‏گاه آب نمی‏شود

یخ فرهنگ و هنر شهر سرد در این سال‏ها آنچنان قطور شده است که گویا هیچ‏گاه آب نمی‏شود؛ یخی که احساس سرمایش، هنرمندان فیروزکوهی را نیز از گرما و جنب و جوش انداخته است.

یخ فرهنگ و هنر شهر سرد گویا هیچ‏گاه آب نمی‏شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، وظیفه ذاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر شهرستان، بدون تردید برنامه‏ریزی و اجرای برنامه‏های فرهنگی در منطقه است.

واگذاری دبیری جلساتی همچون شورای فرهنگ عمومی مناطق و شهرستان‏ها به این نهاد، خود حکایت از اهمیت و حساسیت آن در پیشبرد اهداف فرهنگی دارد.

با گذشت حدود یک سال از روی کار آمدن رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه، هنرمندان این شهرستان به انتقاد از نحوه عملکرد و مدیریت این اداره در پیشبرد امور فرهنگی و هنری شهرستان پرداختند.

به گفته هنرمندان فیروزکوهی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه از زمان مأموریت یافتن اسماعیل اسفندیار رئیس اسبق این اداره از حدود سه سال قبل به سمت معاونت برنامه‏ریزی و اداری- مالی فرمانداری فیروزکوه، دیگر مدیر توانایی به خود ندیده است و در نتیجه، رکود کامل بر فعالیت‏های فرهنگی، هنری و برگزاری کلاس‏ها در شهر حاکم است.

رئیسی که در اداره حضور ندارد

یکی از هنرمندان فعال در بسیج هنرمندان شهرستان فیروزکوه در این زمینه به خبرنگار فارس در استان تهران گفت: از زمان حضور بهزاد نجفی، رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فیروزکوه از یک سال قبل تاکنون، در مجموع فقط یکی دو اقدام آن هم در حد ناقص انجام شده و شکل اجرایی به خود گرفته است.

وی که از فعالان حوزه تئاتر شهرستان نیز هست، تصریح کرد: متأسفانه هر زمان برای پیگیری مشکلات تئاتر به اداره ارشاد مراجعه کردیم، با در بسته اتاق رئیس مواجه شدیم.

این هنرمند فیروزکوهی افزود: به نظر می‏رسد برای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه، رسیدگی به امور تحصیلی و حضور در دانشگاه بسیار مهم‏تر از رسیدگی به امور فرهنگی شهرستان باشد.

وی یادآور شد: از زمان حضور نامبرده در فیروزکوه، انجمن‏های مختلف فعال در شهرستان از جمله انجمن شعر و ادب، موسیقی، خطاطی، نقاشی، تئاتر، مجمع حامیان فرهنگی و ... رو به رکود و تعطیلی گذاشته و فعالان این عرصه‏ها یک به یک متفرق شده‏اند.

دریافت جایزه «کدو تنبل» جشنواره تئاتر؛ گویای نحوه عملکرد شهرستان

مژگان کاردگر، دیگر فعال عرصه تئاتر شهرستان فیروزکوه که چند سالی است با هزینه شخصی اقدام به روی صحنه بردن نمایش‏های مختلف می‏کند، با بیان اینکه درد دل‏های اصحاب هنر شهرستان بسیار زیاد است، اظهار کرد: اعطای جایزه کدو تنبل در جشنواره «اردیبهشت تئاتر» استان تهران در سال 91 به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه و کسب مقام ماقبل آخر شهرستان‏های استان تهران، حکایت از تنزل شدید درجه تئاتر این شهرستان دارد.

وی گفت: این در حالی است که بزرگانی همچون ایرج طهماسب، بهنام تشکر، مرتضی رستمی و ... کار خود را در تئاتر از فیروزکوه آغاز کرده‏اند.

کاردگر یادآور شد: هم‏اینک هنرمندان خوب و با استعدادی در عرصه تئاتر فیروزکوه حضور دارند، اما متأسفانه نبود مدیریت صحیح، بی‏توجهی کامل اداره ارشاد و نظارت نکردن بر امور این عرصه، نابودی کامل آن را به دنبال داشته است.

بزرگان ادبیات فیروزکوه همگی کنار زده شده‏اند

یک عضو انجمن شعر و ادب شهرستان فیروزکوه نیز تصریح کرد: از حدود یک سال قبل و با حضور رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه و به رغم ادعاهایی که این فرد در روز نخست حضور خود در شهرستان در مورد حمایت از هنرمندان مطرح کرده بود، این انجمن به طور کامل تعطیل شده است.

وی تصریح کرد: بارها و بارها از اداره ارشاد برای انجمن شعر و ادب درخواست استاد کردیم تا فعالیت‏های اعضای انجمن را هدایت و راهنمایی کند؛ اما هیچ اقدامی انجام نشد.

این شاعر ادامه داد: متأسفانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه با قلع و قمع کردن و کنار زدن بزرگان ادبیات شهرستان، انگیزه هیچ‏گونه فعالیت برای شاعران شهرستان بر جای نگذاشته است.

وی به بیان خاطره‏ای در یکی از روزهای اواخر بهار 92 اشاره کرد که با حضور در اداره ارشاد شاهد حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه و هم‏کلاسی‏های رئیس اداره در دفتر وی بود که به جای پاسخ‏گویی به ارباب رجوع، مشغول مرور مطالب درسی خود بودند.

این فعال عرصه خبر افزود: سال گذشته و به رغم فعالیت‏های شبانه‏روزی در عرصه خبر، با بی‏درایتی اداره ارشاد فرد دیگری که با خبر دزدی از سایت‏ها و سایر رسانه‏ها در حال مطرح کردن خود بود، به جای وی به عنوان خبرنگار نمونه شهرستان انتخاب شد.

وی اضافه کرد: این امر در نهایت دلسردی و خروج من را از کار خبر را به دنبال داشته است و ما خواستار عنوان شدن شاخص‏های انتخاب خبرنگاران برتر از سوی مسئولان ارشاد هستیم.

خبرنگاران؛ محرومان اصلی فرهنگ و هنر فیروزکوه

گفتنی است؛ سال گذشته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه به همراه فرمانداری و دفتر امام جمعه در مجموع به اهدای لوح‏ تقدیر و کارت هدیه 50 هزار تومانی به خبرنگاران اقدام کردند و در سال 92 حتی یادی از اصحاب رسانه در روز خبرنگار و ایام قبل و پس از آن نیز نشده است.

سایر هنرمندان و فعالان رشته‏های مختلف نقاشی، خوشنویسی، موسیقی و والدین دانش‏آموزان هم با دیدن خبرنگار فارس، مراتب اعتراض و گلایه‏های خود را از تعطیلی و رکود انجمن‏های هنری، بی‏درایتی مسئولان ارشاد شهرستان، حضور نداشتن رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه در دفتر کار و صرف پرداختن وی به امور درسی و نبود کلاس‏های هنری کافی برای دانش‏آموزان را مطرح کردند.

آنها نبود استاد در رشته‏های مختلف هنری، نیمه تعطیل بودن مجتمع فرهنگی هنری «آفرینش»، توجه نداشتن به خبرنگاران و ... را از مشکلات موجود عنوان کردند.

شهروندان و هنردوستان فیروزکوهی خواستار پیگیری موضوع و پاسخ‏گویی مسئولان و مراجع فرادستی به مطالبات به‏حق فرهنگی و هنری شهروندان شدند تا این شهر که خاستگاه بزرگانی همچون استاد «امیری فیروزکوهی» و سایر بزرگان است، بیش از این درد بی‏برنامگی و بی‏درایتی مسئولان را به خود نبیند.

این گزارش حاکی است؛ رئیس فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فیروزکوه پیش از این در سازمان فنی و حرفه‏ای مشغول به فعالیت بوده و به محض پذیرش در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه به عنوان رئیس اداره ارشاد این شهرستان معرفی شده است.

انتهای پیام/2568/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول