اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفت‌‏وگو با فارس عنوان کرد

افزایش بحران و سردر گمی در مصر به دلیل فقدان رهبری

کارشناس ارشد علوم سیاسی گفت: تجزیه و تحلیل مسائل اخیر در کشور مصر به روشنی گویای این مطلب است که فقدان رهبری و دوری از تفکر اسلامی در بطن مسائل اخیر آن کشور باعث سردرگمی و افزایش بحران‌ها شده است.

افزایش بحران و سردر گمی در مصر به دلیل فقدان رهبری

حسین شجاعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان با اشاره به آخرین تحولات مصر و ادامه‌دار شدن تظاهرات خیابانی و شکاف میان مردم مصر و مسئولان این کشور افزود: این بحران به خوبی نقش رهبری را در جهت‏‌دهی تحولات مشخص می‏‌کند و این وضعیت با اشاره به ویژگی‌ انقلاب‌های جهان که منجر به پیروزی مردم شده است، باید بیشتر مورد واکاوی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: همه انقلاب‌هایی که در سطح جهان رخ داده و منجر به پیروزی شده است، دارای چند ویژگی اساسی هستند که مردمی بودن انقلاب‌ها، برخورداری از یک هدف متحد و مشخص و داشتن رهبری توانمند و با درایت از زمره آنهاست.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی افزود: اگر دو عامل حضور مردم در صحنه و داشتن هدف واحد در این جریانات و انقلاب‌ها وجود داشته باشد، اما قیام از رهبری قوی برخوردار نباشد، تلاش‌ها بی‌نتیجه خواهد بود و چه بسا با شکست روبه‌رو شود.

وی گفت: وجود رهبری می‌تواند به عنوان ضلع سوم مثلث موفقیت یا به عنوان مهم‏ترین اصل و رکن پیروزی به شمار آید.

شجاعی بیان کرد: به طور کلی چنین می‌توان گفت که هر نهضت، انقلاب و تظاهراتی که این سه ویژگی را داشته باشد، پیروز میدان خواهد بود.

وی تصریح کرد: تجزیه و تحلیل مسائل اخیر در کشور مصر به روشنی گویای این مطلب است که فقدان رهبری و دوری از تفکر اسلامی در بطن مسائل اخیر آن کشور، باعث سردرگمی و افزایش بحران‌ها شده است.

شجاعی خاطرنشان کرد: وجود رهبری اسلامی در تحولات اخیر مصر باعث خواهد شد تا همه مردم متحد شده و با تبعیت از وی در رسیدن به اهداف خود تلاش کنند؛ چرا که دو ضلع مثلث یعنی مردم و هدف در آن کشور وجود دارد و با تکمیل ضلع دیگر، نتیجه مطلوب نیز حاصل خواهد شد.

وی با تأکید بر ویژگی‌های رهبری نیز گفت: نباید از این مهم غافل شد که وجود رهبری با ویژگی‌ها و خصوصیات لازم موجب می‌شود تا قیام توانایی تأمین منافع ملی را داشته باشد و ضامن موفقیت آن کشور شود.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی افزود: عدم انتخاب درست یا عدم اتحاد و کوتاهی مردم در حمایت از رهبری، آنها را با بن‏بست روبه‌رو و از اهدافشان دور خواهد کرد.

شجاعی تصریح کرد: وجود رهبری با این‏گونه توانایی‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا رهبر باید چنان تدبیر و مدیریتی داشته باشد که هم کشورش را از بحران نجات دهد و هم اینکه با کارشکنی‌ها و دخالت‌های دیگران که آفت انقلاب محسوب شده و معمولاً در ابتدای کار بیشتر رخ می‌دهد، مبارزه کند.

وی تأکید کرد: مردم مصر به خوبی می‌توانند از تاریخ درس‌های بزرگی بگیرند و با نگاهی به انقلاب‌های پیروز در کشورهای سطح منطقه، پیروی کامل از رهبری اسلامی داشته و با مطالعه انقلاب‏های اسلامی در دیگر کشورها، با آفت‏های لازم به مبارزه برخیزند.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: تاریخ همیشه چراغ راه و هدایت‏‌کننده آیندگان بوده و هست.

شجاعی با اشاره به ویژگی‏‌های رهبری در مصر گفت: رهبری اسلامی و مردمی در مصر باید توانایی هدایت طیف‌های مختلف در این کشور را داشته باشد و با ایجاد اتحاد به سوی اهداف حرکت کند و چنانچه غیر از این باشد، با طیف‌های مخالف مشکل اساسی و جدی خواهد داشت و پیروزی آنها عمر چندانی نخواهد داشت.

وی با نتیجه‌گیری از بحث خود اظهار کرد: آنچه کشور مصر از فقدان آن رنج می‌برد و تحقق آن باعث خروج کشور از بحران‌ها خواهد شد، نیاز مبرم و جدی به حضور و وجود رهبری اسلامی است.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی افزود: با بهره‌گیری از وجود رهبری اسلامی و استفاده از دین مبین اسلام، این رهبر می‌تواند هدایت‏گر جامعه بوده و در جهت منافع مردم تلاش کند.

شجاعی تأکید کرد: در قبال این وظیفه مهم، وظیفه گروه‌ها و جریان‌های مختلف مردمی نیز این است که یک‏صدا و متحد از رهبری دینی خود حمایت و پیروی کنند و نگذارند تحقق این پیروزی به تأخیر افتاده و شکاف بیشتری در بطن تحرکات مردم ایجاد شود؛ چرا که در غیر این صورت، افراد سودجو و فرصت‌طلب به داخل گروه‌ها نفوذ کرده و مانع از حصول پیروزی می‌شوند.

انتهای پیام/2249/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول