به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، حجتالاسلام رضا کهساری پیش از ظهر امروز در جلسه عقیدتی که با حضور پاسداران در حسینیه ثارالله سپاه استان سمنان برگزار شد، اظهار کرد: گناه انسان را به آفات و امراض قلبی دچار میکند و کسی که گناه در قلبش رسوخ کند، در امان نیست.
وی با بیان اینکه فراموش نکنیم که عالم محضر خداست و در محضر خداوند نباید مرتکب گناه و معصیت شد، افزود: انسان باتقوا باید در همه حال مرتکب گناه نشود؛ نه اینکه در اجتماع به گونهای و در خلوت به گونهای دیگر ظاهر شود و باید گفت که نشانه متقین، تقوا و حفظ و حراست از نفس در همه حالات و مکانهاست.
مسئول نمایندگی ولیفقیه در دانشگاههای آزاد اسلامی استان سمنان گفت: رمضان ماه برکت و کسب فیوض و درجات الهی و فرصتی برای تمرین و تقویت تقوای درونی و باطنی بود و باید قدر آن را میدانستیم.
کهساری تصریح کرد: بزرگترین دشمن انسان، درون او محسوب میشود که همان نفس است و اگر انسان بر دشمن درون پیروز شود و خود را مدیریت کند، به طور قطع میتواند بر دشمن بیرونی پیروز شود.
وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در این زمینه فرمودهاند «جنگ انسان با بیرون از خودش جهاد اصغر است و جنگ با درون خود انسان جهاد اکبر است».
مسئول نمایندگی ولیفقیه در دانشگاههای آزاد اسلامی استان سمنان گفت: تا کسی از خود نگذرد، نمیتواند با بیرون مقابله کند؛ یعنی یکی از شرایط جهاد اصغر گذشتن انسان از جهاد اکبر و مقابله با نفس خویش است.
کهساری بیان کرد: هر عمل نیکی که بخواهیم انجام دهیم، نیاز به جهاد اکبر دارد؛ چون گاهی از درونمان میشنویم صدایی که انسان را از انجام اعمال نیک باز میدارد و انسان با جهاد اکبر «مقابله با نفس» باید با این ندا مقابله کند.
وی گفت: جهاد اکبر واجب عینی است، ولی جهاد اصغر واجب کفایی است؛ جهاد اصغر در برههای از زمان امکان دارد اتفاق بیفتد اما جهاد اکبر در همه زمانها و مکانها اتفاق میافتد.
مسئول نمایندگی ولیفقیه در دانشگاههای آزاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: در جهاد اصغر هر کس با سلاح خودش میجنگد ولی در جهاد اکبر دشمن سلاح ما را میگیرد و علیه خودمان استفاده میکند و سلاح ما همان گوش و چشممان است.
کهساری افزود: تفاوت دیگر این دو جهاد این است که در جهاد اصغر شکست به سرعت خودش را نشان میدهد؛ ولی در جهاد اکبر شکستها خودشان را نشان نمیدهند بلکه شیرین هم جلوه میکند در حالی که انسان اسیر شده و توان بلندشدن ندارد.
وی گفت: انسان باید عبادت را خالصانه و برای خدا انجام دهد نه برای خلق خدا؛ چرا که اگر عبادت خاص و ویژه و تنها برای پروردگار عالم باشد جاودانه خواهد ماند و اجر و پاداش معنوی و اخروی نیز برای آن در نظر گرفته میشود اما اگر عبادت برای بندگان انجام شود، فانی و از یاد رفتنی است.
انتهای پیام/2249/ر40/پو3002